Wordt Apeldoorn eerste vuurwerkvrije gemeente?

MikosjePyro

VWC lid
Het is voorbij met zelf vuurwerk afsteken in Apeldoorn, als het aan meerdere politieke partijen ligt. CDA, D66 en de Partij voor de Dieren hebben moties voorbereid die ertoe leiden dat bij de jaarwisseling van 2020-2021 particulieren geen vuurwerk meer mogen afsteken.

De politiek voert vanavond een debat over het vuurwerkbeleid. Een enquête van de gemeente wees eerder dit jaar uit dat een meerderheid van de bevolking voor vuurwerkvrije zones is. Een groot deel van de gemeenteraad wilde die al dit jaar invoeren, maar merkte dat er veel haken en ogen aan kleven. Het debat van vanavond moet duidelijk maken welke kant het opgaat.

Tijd is rijp voor verbod
Wat het CDA betreft is de tijd rijp voor een afsteekverbod voor particulieren, zegt Hessel Dooper. Hij komt met een motie. Redenen ziet hij voldoende: ,,Risico op letselschade, mensen en dieren ondervinden dagenlang ernstige overlast, gebouwen raken beschadigd en politie en hulpverleners zijn in gevaar.’’

Centraal vuurwerk
,,De essentie van oud en nieuw is een feest dat Apeldoorners samen kunnen vieren. Mooi centraal vuurwerk kan dat gevoel versterken,’’ geeft hij aan, ,,maar alle nadelen van particulier vuurwerk hebben de feestnacht tot de gevaarlijkste nacht van het jaar gemaakt.’’ Wel moet er ruimte komen voor gezamenlijke initiatieven in wijken en dorpen, stelt het CDA.

Steun
Henk van den Berge (SGP) vindt het ‘aardig om te zien’ dat het CDA nu ook ‘om’ is. ,,De SGP is er altijd voorstander van geweest om het afsteken van vuurwerk aan te pakken. Onze fractie is voor vuurwerkvrije zones en zal ook aandringen op een verbod van vuurwerk.’’

Ook de Verenigde Senioren Partij wil zo'n algemeen verbod, zegt Hans Weevers. Wel wil hij dan vuurwerkshows in de gemeente.

Onverwachte hoek
,,Bijzonder dat het CDA het voortouw wil nemen op iets waar onder andere ChristenUnie, D66, GroenLinks en Partij voor de Dieren al veel langer mee bezig zijn’’, reageert Ben Bloem van ChristenUnie. ,,Maar steun uit onverwachte hoek is natuurlijk altijd welkom. Ofwel: join the club!’’

PvdD wil stappenplan
Partij voor de Dieren is daar ook blij mee en komt ook met een motie. ,,Wat ons betreft wordt Apeldoorn de eerste vuurwerkvrije gemeente en een voorbeeld voor andere gemeenten’’, zegt raadslid Maaike Moulijn. ,,Wij willen de burgemeester opdragen om met een stappenplan te komen, eerst dit jaar al vuurwerkvrije zones op de meest kwetsbare locaties (parken en natuurgebieden) en daarna verdere uitbreiding.’’

Heel Apeldoorn vuurwerkvrije zone
D66 wil de vuurwerktraditie beëindigen door ‘geheel Apeldoorn met alle dorpen en bossen’ tot vuurwerkvrije zone te maken. De vergunningen van vuurwerkverkopers moeten niet worden verlengd en worden ingetrokken, stelt de partij in een motie. D66 wil net als de PvdD dat er een stappenplan komt. Het centrale aftelfeest op het Marktplein mag wat D66 betreft veranderen van vuurwerkfeest in een droneshow.

Niet van ene op andere dag
Groei & Toekomst wil eerst zones waar vuurwerk niet mag en wil het dan omkeren naar zones waar het wel mag, zegt raadslid Lilian Haak. ,,Iets veranderen wat zoveel mensen aan het hart gaat moet je niet van de ene op de andere dag doen.’’

Gemeentebelangen vindt het allemaal maar niks. ,,Een algeheel afsteekverbod? Neen’’, zegt Antoon Huigens. ,,Dat is niet handhaafbaar. En er zijn belangrijker problemen.’’

De andere partijen spraken zich tegenover de Stentor nog niet uit.

Komende jaarwisseling nog te vroeg
Een totaal vuurwerkverbod kan worden ingevoerd zodra de minister het Vuurwerkbesluit heeft aangepast, zeg burgemeester Petra van Wingerden in een brief aan de gemeenteraad, en naar verwachting is dat eind volgende maand zo ver. Het is dan echter te kort dag om het al komende jaarwisseling in te voeren, denkt ze. Vuurwerkhandelaren bereiden zich namelijk al voor op de jaarwisseling en zullen met forse schadeclaims komen als door het late verbod hun feestje in rook opgaat.

Bron

https://www.destentor.nl/apeldoorn/wordt-apeldoorn-eerste-vuurwerkvrije-gemeente~a06da0d8/

Probeer dit maar een jaartje in Apeldoorn (of in ieder geval een gemeente waar geen freaks zijn) en ga dan eens kritisch en oprecht kijken wat dit doet met "Risico op letselschade, mensen en dieren ondervinden dagenlang ernstige overlast, gebouwen raken beschadigd en politie en hulpverleners zijn in gevaar", wat dus volgens vuurwerk zou komen.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat het werk voor politie en hulpverleners minder wordt (bij een centrale show, waar mensen met een slok op staan te kijken staan ze vast niet allemaal gebroederlijk naast elkaar, daar heb je politie en hulpverleners bij nodig), het risico op letselschade verkleint (volgens mij zijn we het er hier allemaal over eens dat letselschade amper veroorzaakt wordt door het Nederlandse consumentenvuurwerk) en beschadigde gebouwen (want Nederlands consumentenvuurwerk sloopt gebouwen? Ik ben benieuwd hoe en waar je dat kan kopen :wink: ). Enige wat overblijft zijn de mensen en dieren die dagenlang overlast ervaren, maar als iedereen zich aan de wet houdt heb je 8 uurtjes vuurwerk. Er wordt ook altijd over dieren gepraat alsof elk huisdier in Nederland er helemaal panisch van is, maar er zijn genoeg huisdieren die het geen probleem vinden (ik ken er genoeg iig).

Kortom, probeer dit eens en wees kritisch op de gevolgen. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat iedereen bij die centrale vuurwerkshow het alsnog leuk vind om zijn nitraatjes en vlinders mee te nemen en dat je dan gekke situaties krijgt in combi met alcohol.

Het voelt gewoon alsof ze wiet willen verbieden, omdat er te veel mensen dood gaan aan cocaïne.

Dat word volgend jaar oud en nieuw vieren in Apeldoorn, for the sake of vuurwerk.
Hoe meer chaos des te meer kans dat ze dit niet in andere steden gaan doen.

Laat ze maar lekker op hun bek gaan daar in Apeldoorn

Probeer dit maar een jaartje in Apeldoorn (of in ieder geval een gemeente waar geen freaks zijn) en ga dan eens kritisch en oprecht kijken wat dit doet met "Risico op letselschade, mensen en dieren ondervinden dagenlang ernstige overlast, gebouwen raken beschadigd en politie en hulpverleners zijn in gevaar", wat dus volgens vuurwerk zou komen.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat het werk voor politie en hulpverleners minder wordt (bij een centrale show, waar mensen met een slok op staan te kijken staan ze vast niet allemaal gebroederlijk naast elkaar, daar heb je politie en hulpverleners bij nodig), het risico op letselschade verkleint (volgens mij zijn we het er hier allemaal over eens dat letselschade amper veroorzaakt wordt door het Nederlandse consumentenvuurwerk) en beschadigde gebouwen (want Nederlands consumentenvuurwerk sloopt gebouwen? Ik ben benieuwd hoe en waar je dat kan kopen :wink: ). Enige wat overblijft zijn de mensen en dieren die dagenlang overlast ervaren, maar als iedereen zich aan de wet houdt heb je 8 uurtjes vuurwerk. Er wordt ook altijd over dieren gepraat alsof elk huisdier in Nederland er helemaal panisch van is, maar er zijn genoeg huisdieren die het geen probleem vinden (ik ken er genoeg iig).

Kortom, probeer dit eens en wees kritisch op de gevolgen. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat iedereen bij die centrale vuurwerkshow het alsnog leuk vind om zijn nitraatjes en vlinders mee te nemen en dat je dan gekke situaties krijgt in combi met alcohol.

Het voelt gewoon alsof ze wiet willen verbieden, omdat er te veel mensen dood gaan aan cocaïne.

Inderdaad een gemeente waar geen freaks zijn! En dat is niet Apeldoorn.
Ik denk dat ik die 3 partijen vanmiddag eens een nette brief ga sturen.

Ik wens ze succes met de handhaving
Echt waanzin dit en nergens op gebaseerd.
Ik blijf het gewoon afsteken in Apeldoorn... idioten daar in het gemeentehuis

En dat dat er ruimte moet blijven voor initiatieven voor wijken en dorpen...
Op ieder groot grasveld een profshow zeker? Dat zal vast heel veilig zijn met zn allen bij elkaar.

Naja er moet toch ergens getest worden hoe zo iets verloopt ben wel benieuwd, grote kans dst t chaos word.

gemiddelde leeftijd is 60 jaar, heb de eerste vergadering gezien... allemaal grijze pruiken.
CDA en GL mensen. lekkere gemiddelde heb je dan.... not!

Er zijn 3 moties ingediend, deze komen van het CDA, de PVDD en D66. De moties van CDA en PVDD kwamen grotendeels overeen, deze gingen over een verbod op het door particulieren afsteken van vuurwerk voor het hele jaar in de gemeente Apeldoorn. D66 heeft dezelfde motie, alleen heeft die nog een toevoeging dat ook het vervoer en de verkoop in Apeldoorn verboden moet worden (over bezit hebben ze het niet gehad).

Er waren in totaal 4 raadsleden die tegen bovenstaande in gingen, dit waren de raadsleden van de VVD, Lokaal Apeldoorn, SP en de PVDA.

De argumenten van het anti vuurwerkkamp waren weer veelal hetzelfde als altijd (Engeland, milieu, schade etc. ect.)

De argumenten van het pro vuurwerkkamp gingen vooral over de kosten, hoe te handhaven en niet de burgers allemaal regeltjes opleggen.

Uiteindelijk kwam de burgemeester er mee dat dit momenteel nog niet geregeld kan worden door het vuurwerkbesluit, dit moet in november eerst door de regering worden aangepast voordat de gemeente überhaupt iets kan doen.

De raad heeft vanavond wel geadviseerd aan het college om het APV aan te passen, met vuurwerkvrije zones. Van de 12 stemmers hebben er 8 voor dit advies gestemd.

Conclusie, de discussie is nog niet voorbij...

Bedankt voor de info.
Gezien de stemming nu is de kans dus vrij groot dat we de volgende jaarwisseling de klos zijn.
Het probleem is gewoon dat ze denken dat dit de overlast gaat oplossen maar nu druk je het juist de illegaliteit in. Het bezit van vuurwerk kunnen ze volgens mij niet in de apv regelen. Dit is alleen mogelijk via het vuurwerkbesluit. Het voorhanden hebben op straat en het vervoer zou anders kunnen liggen.

Bedankt voor de info.
Gezien de stemming nu is de kans dus vrij groot dat we de volgende jaarwisseling de klos zijn.
Het probleem is gewoon dat ze denken dat dit de overlast gaat oplossen maar nu druk je het juist de illegaliteit in. Het bezit van vuurwerk kunnen ze volgens mij niet in de apv regelen. Dit is alleen mogelijk via het vuurwerkbesluit. Het voorhanden hebben op straat en het vervoer zou anders kunnen liggen.

Ik vindt het vervoer ook wel krom, stel dat je in Harderwijk woont en in Zupthen je vuurwerk wilt halen. Er staat file op de A1, dus je besluit door Apeldoorn binnendoor te gaan. Dan ben je dus strafbaar bezig.

Wat ik ook erg opvallend vond was dat GroenLinks de vraag stelde of er afspraken met handelaren zijn en hoe het met hun investeringen zit.

Ik vindt het vervoer ook wel krom, stel dat je in Harderwijk woont en in Zupthen je vuurwerk wilt halen. Er staat file op de A1, dus je besluit door Apeldoorn binnendoor te gaan. Dan ben je dus strafbaar bezig.

Wat ik ook erg opvallend vond was dat GroenLinks de vraag stelde of er afspraken met handelaren zijn en hoe het met hun investeringen zit.

Ja dat is ook krom. Maar dat zou wel iets kunnen zijn wat ze als gemeente in de apv kunnen regelen.
Maar gaat natuurlijk helemaal nergens over.
Ik woon 100 meter vanaf de gemeentegrens dus is toch bizar dat het daar dan wel mag.
Of zoals ik Klarenbeek dat voor de helft in gemeente Apeldoorn ligt en een deel in gemeente Voorst :frusty:

Back
Bovenaan