Rutte woest op relschoppers oud en nieuw: geen landelijk vuurwerkverbod

jeremy21

VWC lid
Opvallend harde taalPolitiebond: 'Stoere taal van de premier, maar wij zien graag actie

De uitspraken van premier Rutte dat hij 'relschoppers die geweld gebruiken in elkaar wil slaan', maken veel los bij politie en brandweer. Agenten vinden vooral dat hij met stoere taal komt. "De mogelijkheid om echt iets te doen, een verbod op vuurpijlen, laat het kabinet liggen. Zonde", zegt de Nederlandse Politiebond.

Premier Rutte gebruikte tijdens zijn wekelijkste persconferentie opvallend stevige woorden: hij zou de de raddraaiers die met oud en nieuw hulpverleners belagen het liefst allemaal persoonlijk in elkaar slaan.

Lees ook:Rutte woest op relschoppers oud en nieuw: 'Ik zou ze het liefst allemaal in elkaar slaan'

Komende maanden gaat het kabinet met alle betrokken kijken wat te doen om het geweld en wangedrag een halt toe te roepen.

'Uitspraken zijn beetje raar'

Gerrit van de Kamp, voorzitter van de politievakbond ACP, vindt de uitspraken Rutte 'een beetje raar'. "Het is teleurstellend dat het kabinet nog geen stappen zet om vuurpijlen en knalvuurwerk te verbieden."

Van de Kamp vervolgt: "Wij zijn van mening dat dat een bijdrage gaat leveren om geweld en schade terug te dringen in de richting van politie, hulpverleners en samenleving."

'Stoere taal'

Politiebond NPB vindt Ruttes uitspraak vooral stoere taal: "We hebben reacties uit het hele land van politiemensen gekregen. Die vinden dat Rutte met stoere taal komt. Agenten vragen zich af waar de echte oplossingen blijven. En wanneer ze nu een keer gesteund worden."

Rutte over geweldplegers nieuwsjaarsviering

0:00/0:00

'Geen landelijk verbod'

Aan een landelijk vuurwerkverbod, waarvoor onder andere de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de politie, de gemeenten en regeringspartij ChristenUnie pleiten, wil Rutte nog niet.

Eerst moet het kabinet de jaarwisseling bespreken met alle betrokkenen, vindt hij. Dat gaat de komende maanden gebeuren.

Met alle betrokkenen om tafel

Ook minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) was vandaag helder: Zoals het nu gaat in de nieuwjaarsnacht, 'dat kan gewoon echt niet'.

Het aantal incidenten rond de jaarwisseling nam opnieuw toe, met 10 tot 12 procent. Politieagenten werden vaker bestookt met zwaar vuurwerk of kregen te maken met ander geweld.

Erik Akerboom (archieffoto).

© ANP

Korpschef: fundamentele verandering nodig

Korpschef Erik Akerboom ziet het als stap in de goede richting dat er aanvullende maatregelen komen om de jaarwisseling veiliger te laten verlopen. Hij pleit al enige tijd voor een fundamentele verandering en concrete actie.

"Dat betekent dat er wat mij betreft een landelijk verbod moet komen op gevaarlijk vuurwerk, er effectiever wordt gestraft en lokale initiatieven om tot een veilige viering van de jaarwisseling te komen, worden gestimuleerd."

'Mislukte traditie'

De meest recente cijfers spreken volgens de korpschef zich; 400 gewonden, 2 doden, 25 procent meer autobranden en naar schatting 20 miljoen euro schade aan particulier eigendom.

Op deze manier is de jaarwisseling wat betreft de korpschef een mislukte traditie. "En dan heb ik het nog niet eens over de forse stijging van fysiek geweld tegen politiemensen

De uitspraken van premier Rutte dat hij 'relschoppers die geweld gebruiken in elkaar wil slaan', maken veel los bij politie en brandweer. Agenten vinden vooral dat hij met stoere taal komt. "De mogelijkheid om echt iets te doen, een verbod op vuurpijlen, laat het kabinet liggen. Zonde", zegt de Nederlandse Politiebond.

Ik vind het ook hele stoere praat van deze wandelende tak :)

Maar een verbod op vuurpijlen, terwijl de hulpverleners met illegaal vuurwerk worden bekogeld is ook weer zo'n hersenloze uitspraak heren van de politiebond ...

Touch is het gek dat ik soms steun hoor voor de relschoppers,zo van straf te zwaar een overvaller krijgt minder etc.ik vraag mij af of ze dat nog steeds vinden als zo'n hulpverlener hus zusje niet kan reanimeren door schuld van zo'n randdebiel.

Ik vind het ook hele stoere praat van deze wandelende tak :)

Maar een verbod op vuurpijlen, terwijl de hulpverleners met illegaal vuurwerk worden bekogeld is ook weer zo'n hersenloze uitspraak heren van de politiebond ...

Ben ik helemaal met je eens, politie mensen worden altijd belaagd met illegaal knal vuurwerk . Met vuurpijlen of legaal nederlands knalvuurwerk niet . Jammer dat ze zich niet verdiepen in het daadwerkelijke probleem.

Als Mark Rutte echt iets zou willen doen, moet hij nou eens keihard optreden tegen die imbecielen die hulpverleners bekogelen met zwaar illegaal vuurwerk. Pak ze op, zet ze vast, laat ze de aangerichte schade betalen uit eigen zak, zet ze de aankomende twee jaarwisselingen vast en geef ze een boete van minimaal €3000,- Wedden dat ze het dan nooit meer doen?
Maar nee, Markje durft niet. Mark durft geen maatregelen te treffen. Het is gewoon een slappe zak!
Die politierechter in Moerkapelle, die heeft tenminste wel ballen. Die geeft tenminste wel drie maanden celstraf voor het bekogelen van vuurwerk naar hulpverleners. Kijk Mark, zo kan het ook!!!!

Woest wordt ik van dit soort artikelen. Totaalverbod is onvermijdelijk bla bla.....

Nee ja, dan is alle problematiek plotsklaps klaar! :bonk:

Lees even de brief van Grapperhaus die vandaag naar de Tweede Kamer is verstuurd. Lijken dus iets minder incidenten met vuurpijlen te zijn, dat zal ze goed uitkomen in de discussie rond de pijlenstandaard.
https://www.rijksoverheid.nl/docume...11/tk-landelijk-beeld-jaarwisseling-2018-2019

Ik moet nog zien dat de mogelijkheid voor een lokaal vuurwerkverbod er komt. Hierover zal het kabinet in gesprek moeten met de VNG, belangenbehartiger van de gemeenten. Die hebben al aangegeven dat zo'n maatregel niet te handhaven is en er een waterbedeffect zal optreden. Ook veel individuele burgemeesters hebben dat al aangegeven. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze dan uiteindelijk toch weer bij vuurpijlen en knalvuurwerk uitkomen. Niet zozeer omdat dat beargumenteerd is, maar omdat de maatschappelijke druk op een gegeven moment zo groot wordt dat er een maatregel moet worden genomen. Welke dat dan is, maakt politiek gezien niet veel meer uit. Voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen is in ieder geval draagvlak bij gemeenten en politie.

Als Mark Rutte echt iets zou willen doen, moet hij nou eens keihard optreden tegen die imbecielen die hulpverleners bekogelen met zwaar illegaal vuurwerk. Pak ze op, zet ze vast, laat ze de aangerichte schade betalen uit eigen zak, zet ze de aankomende twee jaarwisselingen vast en geef ze een boete van minimaal €3000,- Wedden dat ze het dan nooit meer doen?
Maar nee, Markje durft niet. Mark durft geen maatregelen te treffen. Het is gewoon een slappe zak!

Ter zijn verdediging, ik geloof echt wel dat hij wil. Maar het is gewoon een capaciteitsprobleem. Om de pakkans te vergroten heb je gewoon veel meer politiemensen nodig.
Zelfde zie je toch ook bij bijvoorbeeld rellen tussen voetbalsupporters of vechtpartijen op feesten/festivals whatever... altijd tientallen mensen bij betrokken, wordt er hooguit 1 of 2 opgepakt.

Maar inderdaad, ik ben (wie niet) ook voor keihard aanpakken van die excessen. Flinke straf erop, meldplicht erbij voor de komende 5 oudjaarsdagen, etc. Maar je moet ze wel in de kraag kunnen vatten.

Gerrit van de Kamp, voorzitter van de politievakbond ACP, vindt de uitspraken Rutte 'een beetje raar'. "Het is teleurstellend dat het kabinet nog geen stappen zet om vuurpijlen en knalvuurwerk te verbieden."

Van de Kamp vervolgt: "Wij zijn van mening dat dat een bijdrage gaat leveren om geweld en schade terug te dringen in de richting van politie, hulpverleners en samenleving."
Bij Nu.nl las ik dat die voorzitter al sprak over een totaalverbod. En nog geen week geleden zei hij letterlijk "als dit tuig geen vuurwerk voor handen heeft, dan gooien ze wel met andere dingen" - om daarmee juist enige onzin van het verbieden aan te tonen.

Maar dit is nog wel het absolute toppunt, van die Akerboom met z'n vieze anti-vuurwerk-fetish:

De meest recente cijfers spreken volgens de korpschef zich; 400 gewonden, 2 doden, 25 procent meer autobranden en naar schatting 20 miljoen euro schade aan particulier eigendom.

Op deze manier is de jaarwisseling wat betreft de korpschef een mislukte traditie. "En dan heb ik het nog niet eens over de forse stijging van fysiek geweld tegen politiemensen

Laat me raden, ook dit wordt weer gewoon op het hoopje consumentenvuurwerk geveegd...
Snapt zo'n hooggeplaatste gozer dan echt niet hoe het in elkaar steekt?
Dat die 2 doden ongelukkig tot stand kwamen, door illegaal vuurwerk?
Gros van de (zwaar) gewonden, door illegaal vuurwerk?
Geweld tegen de politie en hulpverleners, simpelweg door tuig van de richel, ook zonder consumentenvuurwerk?
Autobranden, door consumentenvuurwerk denkt ie? Really? Of toch gewoon weer dat tuig? Ik denk dat laatste..

Draai het eens om heer Akerboom.. stelt u zich de afgelopen jaarwisseling eens zonder consumentenvuurwerk voor. Ik denk;
- die 2 doden waren alsnog gevallen (misschien zelfs wel meer)
- aantal missende vingertjes was minimaal hetzelfde gebleven (niks te koop? meer illegaal)
- aantal auto's in de fik was minimaal hetzelfde gebleven
- geweld tegen agenten was minimaal hetzelfde gebleven

Want in deze situaties is consumentenvuurwerk NIET de oorzaak geweest! Simple as that!
Want dat consumentenvuurwerk staat gewoon bij de liefhebbers in de straat, bij mensen die er doorgaans verantwoord mee omgaan, bij vaders die voor hun gezinnetje een pakketje en wat cakes wegschiet, in een straat waar mensen gezellig samen buiten een glas bubbels wegtikken en wat vuurpijltjes uit een goedgekeurde standaard de lucht in schieten, ver weg van de rellen, ver weg van de vuurwerkvrije zones, ver weg van al die randstedelijke ellende, ingegeven door volk dat zich ook MET een vuurwerkverbod niet zal gedragen en zich niet aan de regels zal houden... Nee, men heeft liever dat die 70 miljoen besteedt aan consumentenvuurwerk dadelijk alsnog deels besteed gaat worden, maar dan aan nog meer illegaal vuurwerk. Nee lekker jongens, echt top.. Het tuig heeft gewonnen, de brave burger is de dupe, en we krijgen alleen maar meer ellende. Hulde.. :mad:

Gewoon echt precies wat leo303 zegt :thumbsup: Hoe meer je verbied hoe meer problemen er komen, want meer zwaar vuurwerk...

Back
Bovenaan