Boa's vrezen vuurwerk Oud en Nieuw: 'Dit kan ernstig mislopen'.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Buitengewone opsporingsambtenaren maken zich zorgen over de jaarwisseling. Ze moeten steeds meer vuurwerkvrije zones handhaven, maar krijgen geen middelen om zich te verweren.

Dat schrijft het AD vandaag. Boa's pleitten er eerder dit jaar voor om uitgerust te worden met pepperspray, een wapenstok en een bodycam. Maar dat verzoek zal in ieder geval niet voor het einde van het jaar kunnen worden ingewilligd.

Vuurwerkvrije zones

Er komen steeds meer vuurwerkvrije zones bij en de politie heeft niet genoeg capaciteit om die allemaal te handhaven. Boa's worden daar wel voor ingezet.

Mochten ze echt in de knel komen, dan kan de politie alsnog te hulp schieten. Toch vreest Eric Lakenman van de Nederlandse Boa Bond (NBB) voor gewonden. "Dit kan zo maar ernstig mislopen", zegt hij in de krant.

'Dit willen we niet meer'

"Wat we al een hele tijd zeggen, is dat de politie zich terugtrekt op de kleine overheidstaken", zegt Eric Lakenman van de Nederlandse BOA Bond. "Die moeten wij dan doen. Met Oud en Nieuw pakken we onder meer overlast aan die door jongeren wordt veroorzaakt en handhaven we vuurwerkvrije zones, waar er steeds meer van komen."

"Maar we hebben niks om mee te werken of mee te kunnen optreden", gaat Lakenman verder. "Wij kunnen wel handhaven, maar we moeten wel veilig kunnen werken. We willen bodycams, wapenstokken en pepperspray. Dat betekent wel dat we ook trainingen moeten hebben."

"Er nog geen ernstig gewonden gevallen, maar wel mensen die bekogeld worden met vuurwerk. Dat willen we niet meer."

Verbod

De Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseerde vorig jaar om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Volgens hun rapport is de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar.

Volgens de onderzoeksraad zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. In 40 procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4506001/boas-vrezen-vuurwerk-tijdens-oud-en-nieuw

Waarom hier nou meteen weer dat raport van de onderzoeksraad aanhalen, dat heeft er toch verder niets mee te maken!!

Fake nieuws geloof niks van die 40 procent . Die focus op vuurwerk man man wat word je er moe van focus je op echte problemen in deze maatschappij

Aangedikt bericht, wederom met maar een doel.
Zit een hele lobby allerlei kanalen los te gooien om fake nieuws of aangedikt nieuws de markt in te slingeren.

Het is de gemeenten hun eigen schuld ze wisten van te voren dat ze dit gingen doen maar niet nadenken over de gevolgen om dit te handhaven

Allemaal leuk en aardig, maar handhaving kom op, gaan we die mensen nu echt knuppels en pepperspray geven?
Wat wouden ze doen dan tegen een groep van +/- 20 tot 30 man? Lekker met een knuppeltje slaan, weten ze zeker dat ze de sjaak zijn:)

Denk dat het alleen maar provocerend werkt op deze manier, maar we gaan het meemaken...

Waarom hier nou meteen weer dat raport van de onderzoeksraad aanhalen, dat heeft er toch verder niets mee te maken!!

Gelijk heb je, echter is dit wel een van de weinige keren dat er duidelijk vermeldt wordt dat het gaat van mishandelingen tot brand. In tegenstelling tot wat andere media doen, namelijk het zo schetsen alsof het lijkt dat de 11.000 incidenten direct met vuurwerk te maken hebben...

" We willen bodycams, wapenstokken en pepperspray. Dat betekent wel dat we ook trainingen moeten hebben."

Ja, slim plan. Nog even, in drie weken tijd, bijna 25.000 BOA's op training. Zodat ze vervolgens lekker hun frustraties kunnen uiten op oud en nieuw.

Een groot politiek spel, volgens mij. Moet uiteindelijk leiden tot meer geld voor de politie, linksom of rechtsom.

Ja, slim plan. Nog even, in drie weken tijd, bijna 25.000 BOA's op training. Zodat ze vervolgens lekker hun frustraties kunnen uiten op oud en nieuw.

Hahaha inderdaad he, volgens mij zijn de eerste boa's ontstaan uit de opzet van de melkert banen ?

Bodycam, daar ben ik het volledig mee eens. Pepperspray, daar ben ik het gedeelijke mee eens.

Wapenstok? No Way! Vergeet niet dat de gemiddelde BOA toch iemand is die geen hoge opleiding heeft gevolgd, langdurig in bijstand hebben gezeten enz. Ik ben van mening dat zij niet de mogelijkheid moeten krijgen om legitiem gebruik te mogen maken van een wapenstok. Heb al genoeg beelden gezien van BOA's die toch al hardhandig optreden voor een overtreding die nergens op slaan. Zo was er een mevrouw die per ongeluk met de fiets op het voetpad begaf (toerist) deze werd bijna als een crimineel hardhandig op de grond gegooid en lagen ze er met 3 man bovenop. En die gasten willen dan een wapenstok?? Krijg je juist problemen van.

Boa is meer dan enkel de parkeerwacht/handhaving.

Ook bijvoorbeeld jachtopzieners, boswachters e.d. zijn Bijzonder Opsporings Ambtenaar. Ik kan mij best voorstellen dat een jachtopziener / boswachter een andere uitrusting nodig heeft dan een parkeerwacht

Boa is meer dan enkel de parkeerwacht/handhaving.

Ook bijvoorbeeld jachtopzieners, boswachters e.d. zijn Bijzonder Opsporings Ambtenaar. Ik kan mij best voorstellen dat een jachtopziener / boswachter een andere uitrusting nodig heeft dan een parkeerwacht

Buitengewoon Opsporingsambtenaar*

Maar inderdaad. Er zijn verschillende onderdelen die vallen onder de BOA, ook milieupolitie bijvoorbeeld. Deze zijn allemaal beperkt in het geen wat ze wel en niet mogen uitvoeren. Alles samengevat is de politie (AOA/ Algemeen Opsporingsambtenaar).

Ik ben zelf ook BOA maar heb niet de rechten om tijdens oudejaarsavond op te treden wanneer er wat voorvalt (of het moet in mijn aangestelde gebied zijn, maar dat is verboden voor onbevoegden (art. 461 wvsr. dus een ieder is daar al in overtreding). Dat terzijde.

Komt de boa naar je toe op oudjaars avond jongens is hier verboden om vuurwerk af te steken foei. Pakt ze wapenstok en dreigen. Lijkt me niet verstandig zoon stok, iedereen van je vrienden heeft een goede slok op en zetten die desbetreffende boa even op zijn plaats.

Als ze iedereen die zich niet dusdanig misdraagt dat mensen of bezittingingen in gevaar zijn gewoon met rust laten is er niks aan de hand. Mocht het ooit tot 'vuurwerkvrije' gemeenten komen is het wat mij betreft wel oorlog en wens ik ze alvast heel veel sterkte.

Hahaha inderdaad he, volgens mij zijn de eerste boa's ontstaan uit de opzet van de melkert banen ?

Grappig hoe hier over BOA gesproken word.

Een douanebeambte is ook een BOA net als een boswachter of een milieu ambtenaar en denk ook aan medewerkers van rijkswaterstaat.

Allemaal geen banen voor tokkies uit de uitkering maar vrij onbekende BOA jobs.

Meeste mensen kennen boa's als parkeerwachter e.d. en dat geeft de term een slechte naam.

*zie dat anderen me voor waren.

Bij ons in de gemeente hebben we ze wel, maar op oud en nieuw gelukkig nooit gezien.
Er wordt meteen gewezen naar vuurwerk, maar iemand die geen alcohol op heeft gaat minder snel met vuurwerk gooien dan iemand met een slok op. Dat kan ik je met mijn ogen dicht wel vertellen, kijk is naar alcoholgebruik rond de jaarwisseling ipv het vuurwerk.

Back
Bovenaan