Partij voor de Dieren wil vuurwerkvrije zones voor dieren.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
APELDOORN - De Partij voor de Dieren (PvdD) gaat donderdag in de Apeldoornse gemeenteraad pleiten voor het instellen van vuurwerkvrije zones voor dieren. Omdat dieren zelf geen vuurwerk afsteken maar dit wel veel overlast voor ze veroorzaakt, wil de partij dat de Apeldoornse parken vuurwerkvrij worden.

Daarom wil de PvdD dat het Matenpark, Mheenpark, Zuiderpark, Sprengenpark en Oranjepark bij wijze van proef tot vuurwerkvrije zone worden verklaard, zodat elke wijk een vuurwerkvrije hondenuitlaatplaats heeft. Voor de volgende jaarwisseling wil de partij dat deze zones definitief vuurwerkvrij worden.

Volgens de PvdA blijkt uit onderzoek van de Stentor dat bijna de helft van de Apeldoorners een vuurwerkverbod wil en dat meer dan de helft van de Apeldoorners overlast van vuurwerk ervaren voor hun huisdieren.

https://www.omroepgelderland.nl/nie...de-Dieren-wil-vuurwerkvrije-zones-voor-dieren

Partij voor de Dieren... Het is toch eigenlijk TE bizar dat dit uberhaupt bestaat :bonk:
Dieren ook echt met een hoofdletter.

Bouw met zijn allen een houten boot, ga erin en wacht tot het waterpeil stijgt!

Partij voor de Insecten, ik ga me er hard voor maken! :idea:
Ze zijn toevallig gek op vuurwerk btw, leven eigenlijk niet zonder...

Op zich begrijp ik het wel, ik heb er geen probleem mee als de parken vuurwerkvrij zijn.,.. prima toch

Daar ben ik het niet mee eens. Parken zijn uitstekend geschikt om af te steken en weinig overlast te veroorzaken.

Moraal van me verhaal. Je geeft ze een vinger en ze hakken je hand af.

De partij vd dieren is pas gevaarlijk.

Partij van de dieren. Hoe gek kan het nog klinken. Zijn vinden dus dieren belangrijker dan mensen. Dit slaat echt nergens op. Je mag één dag per jaar afsteken en dieren mogen kakken waar ze willen. Het leven van een mens is belangrijker dan die van een dier, sorry.

Partij van de dieren. Hoe gek kan het nog klinken. Zijn vinden dus dieren belangrijker dan mensen. Dit slaat echt nergens op. Je mag één dag per jaar afsteken en dieren mogen kakken waar ze willen. Het leven van een mens is belangrijker dan die van een dier, sorry.

Precies dit,dierenbelang mag en kan nooit boven mensenbelang gaan&staan.

Ja, mag ik dan ook even iets zeggen, partij voor de dieren?

Wij hadden vroeger een hond en die ging met de jaarwisseling, uit zichzelf, met twee poten op de vensterbank staan om naar het vuurwerk te kijken om 00.00 uur. En maar kwispelen met zijn staart. Na het vuurwerk nog even uitlaten, voor dat we naar bed gingen rond 03.00 uur en dan hoorde je nog aardig wat knallen her en der. Onze hond gaf geen kick.
Tegenwoordig hebben mijn ouders twee katten, en ik vier bijna elke jaarwisseling daar. Bij het horen van een knal, kijken ze even om hun heen en gaan daarna door met slapen, spelen of doen waar ze mee bezig waren. Rond de jaarwisseling kruipen ze even onder de bank, om vervolgens weer doodnormaal verder te gaan met hun leven en totaal niet bang zijn.
Ik heb een parkiet gehad, zeker 12 jaar. Tijdens de jaarwisseling totaal geen angst voor vuurwerk en sliep meestal gewoon door...

Dus laten we niet alle dieren over één kam scheren. Partij voor de dieren, ik vind u erg overdrijven.... misschien zelfs wel racistisch! Jammer he, dat het broedseizoen voor vogels niet in december valt. Dan had u nog meer te janken om vuurwerk te verbieden! Maar laten we elkaar even recht in de ogen kijken, waar staat u naar te kijken tijdens de jaarwisseling? Zeer waarschijnlijk naar het vuurwerk, of heb ik het mis?

Vind dit niet eens zo'n gek idee.. zelf misschien geen panische hond meegemaakt? Gewoon een park afspreken waar niet wordt geknald zodat honden hier nog enigszins normaal hun behoefte kunnen doen. Houden we allemaal een beetje rekening met elkaar. :thumbsup:

'' en dieren mogen kakken waar ze willen'' Calimero..

Vind dit niet eens zo'n gek idee.. zelf misschien geen panische hond meegemaakt? Gewoon een park afspreken waar niet wordt geknald zodat honden hier nog enigszins normaal hun behoefte kunnen doen. Houden we allemaal een beetje rekening met elkaar. :thumbsup:

Maar laten we ook eerlijk zijn, ze hebben al vanaf 10:00 tot 18:00 afgepakt, ik loop ook met 2 honden thuis, laat ze uit om 17:45 en tegen 02:00 een keer. Het is kwa uitlaten zeker goed te doen. Ik snap dat ze dit willen instellen als er dus een hele dag geknald mag worden. Maar dat is al een paar jaar niet meer het geval. Als je een straat verder een cake of wat dan ook afsteekt reageert zon hond nog bang dus schiet je er alsnog niks mee op. Het zijn niets meer als steeds de kleine dingetjes om het verbod erin te werken.

DTCsjoerd. Ik ken iemand die een hond heeft die panisch wordt van vuurwerk. Maar als ik dan vraag of diegene een cd heeft met vuurwerk geluiden, de hond iets geeft tegen de stress of de radio bijvoorbeeld aanzet tijdens de jaarwisseling, moet ik niet zo dom praten....
Als er tijdens de nieuwjaarsnacht iemand met een hond langs komt lopen (hoe verzin je het trouwens om 00:30 uur?), dan stop ik uiteraard met afsteken tot het dier uit het zicht is. Ik houd daar weldegelijk rekening mee, maar overdrijven is ook een vak.
Hoe zie je het trouwens voor je, om met een panische hond naar een vuurwerk vrij park te gaan? Misschien werkt dit als je aan de rand van dat park woont, maar anders niet denk ik. Wordt je panische hond niet nog panischer als er twee straten verder op nog volop geknald wordt?

DTCsjoerd. Ik ken iemand die een hond heeft die panisch wordt van vuurwerk. Maar als ik dan vraag of diegene een cd heeft met vuurwerk geluiden, de hond iets geeft tegen de stress of de radio bijvoorbeeld aanzet tijdens de jaarwisseling, moet ik niet zo dom praten....
Als er tijdens de nieuwjaarsnacht iemand met een hond langs komt lopen (hoe verzin je het trouwens om 00:30 uur?), dan stop ik uiteraard met afsteken tot het dier uit het zicht is. Ik houd daar weldegelijk rekening mee, maar overdrijven is ook een vak.
Hoe zie je het trouwens voor je, om met een panische hond naar een vuurwerk vrij park te gaan? Misschien werkt dit als je aan de rand van dat park woont, maar anders niet denk ik. Wordt je panische hond niet nog panischer als er twee straten verder op nog volop geknald wordt?

Sommige honden komen 3 dagen de deur niet uit, en zijn zo panisch dat ze alles binnenshuis laten lopen.. Als je als hondeneigenaar dan ook sowieso al vrij weinig met vuurwerk hebt begrijp ik best dat je niet rouwig bent om een verbod. Juist daarom denk ik dat het goed is om eens te kijken naar dit soort compromissen, wij knallen en zij een plekje om toch fatsoenlijk de hond uit te laten.

Wij hebben hier bijvoorbeeld ook een enorm bange hond waardoor we de laatste paar dagen van het jaar genoodzaakt zijn voor iedere wandeling de hond in de auto mee te sleuren naar een rustige plek, dit is echt de enige manier om het beestje haar behoeftes te laten doen. Het is probleem is echter dat sommige mensen ook juist dit soort rustige plekken opzoeken om geen overlast te veroorzaken tijdens het stoken.. en daar zit het probleem!

Wanneer we duidelijke afspraken maken m.b.t. vuurwerkvrije zones voor honden kunnen we allemaal beter rekening houden met elkaar wat uiteindelijk misschien wel resulteert in minder mensen die voor een vuurwerkverbod zijn? :wink:

Ik zeg zero tolerance geen centimeter meer weggeven. Ik vind je gedachte prachtig maar helaas is de tegenpartij niet zo eerlijk.

Sommige honden komen 3 dagen de deur niet uit, en zijn zo panisch dat ze alles binnenshuis laten lopen.. Als je als hondeneigenaar dan ook sowieso al vrij weinig met vuurwerk hebt begrijp ik best dat je niet rouwig bent om een verbod. Juist daarom denk ik dat het goed is om eens te kijken naar dit soort compromissen, wij knallen en zij een plekje om toch fatsoenlijk de hond uit te laten.

En dan nu nogmaals mijn vraag: Hoe zie je het trouwens voor je, om met een panische hond naar een vuurwerk vrij park te gaan? Misschien werkt dit als je aan de rand van dat park woont, maar anders niet denk ik. Wordt je panische hond niet nog panischer als er twee straten verder op nog volop geknald wordt?
Zeker als je hond al drie dagen panisch is en alles laat lopen...

En dan nu nogmaals mijn vraag: Hoe zie je het trouwens voor je, om met een panische hond naar een vuurwerk vrij park te gaan? Misschien werkt dit als je aan de rand van dat park woont, maar anders niet denk ik. Wordt je panische hond niet nog panischer als er twee straten verder op nog volop geknald wordt?
Zeker als je hond al drie dagen panisch is en alles laat lopen...

Ik citeer ; "Wij hebben hier bijvoorbeeld ook een enorm bange hond waardoor we de laatste paar dagen van het jaar genoodzaakt zijn voor iedere wandeling de hond in de auto mee te sleuren naar een rustige plek, dit is echt de enige manier om het beestje haar behoeftes te laten doen.".

Maar goed.. ik snap best dat als je zelf geen problemen hebt met dieren, je dit soort maatregelingen maar onhandig vindt. Ik ben alleen wel bang dat dit juist de groep is die het meest hinder ondervindt tijdens de jaarwisseling en zich dus ook vol inzet voor een verbod. Als we deze mensen een paar plekjes aanbieden om "veilig" te kunnen wandelen is het toch een mooie compromis? Het is in mijn optiek trouwens wel overbodig om ieder park vuurwerkvrij te maken hoor, ik zat meer te denken aan een paar bossen/parken verspreid over Nederland waar mensen dan dus heen zouden kunnen gaan met hun hond.

Ja, mag ik dan ook even iets zeggen, partij voor de dieren?

Wij hadden vroeger een hond en die ging met de jaarwisseling, uit zichzelf, met twee poten op de vensterbank staan om naar het vuurwerk te kijken om 00.00 uur. En maar kwispelen met zijn staart. Na het vuurwerk nog even uitlaten, voor dat we naar bed gingen rond 03.00 uur en dan hoorde je nog aardig wat knallen her en der. Onze hond gaf geen kick.
Tegenwoordig hebben mijn ouders twee katten, en ik vier bijna elke jaarwisseling daar. Bij het horen van een knal, kijken ze even om hun heen en gaan daarna door met slapen, spelen of doen waar ze mee bezig waren. Rond de jaarwisseling kruipen ze even onder de bank, om vervolgens weer doodnormaal verder te gaan met hun leven en totaal niet bang zijn.
Ik heb een parkiet gehad, zeker 12 jaar. Tijdens de jaarwisseling totaal geen angst voor vuurwerk en sliep meestal gewoon door...

Dus laten we niet alle dieren over één kam scheren. Partij voor de dieren, ik vind u erg overdrijven.... misschien zelfs wel racistisch! Jammer he, dat het broedseizoen voor vogels niet in december valt. Dan had u nog meer te janken om vuurwerk te verbieden! Maar laten we elkaar even recht in de ogen kijken, waar staat u naar te kijken tijdens de jaarwisseling? Zeer waarschijnlijk naar het vuurwerk, of heb ik het mis?

hier ook, het panische gedrag van het baasje wordt overgedragen naar het dier... als het baasje panisch zit te doen bij een knal en de hond aan gaat halen van "kom maar hoor"dan wordt de angst bevestigd naar de hond....kortom men zegt dat ze moeten stoppen met vuurwerk omdat de hond bang is... dat is aangeleerd gedrag door het baasje.

..kortom men zegt dat ze moeten stoppen met vuurwerk omdat de hond bang is... dat is aangeleerd gedrag door het baasje.

Nooit gehoord van dierlijk instinct? Zo'n beest begrijpt niet wat er aan dat hand is en ziet dit dus als gevaar waarvoor hij moet vluchten. De ene hond heeft dit natuurlijk sterker dan de ander maar alsnog is dit de gewoon aard van het beestje. Daar kun eigenlijk niks aan veranderen. Uiteraard is het bevestigen van de angst ook helemaal verkeerd, maar ik mag toch hopen dat menig hondenbezitter dit inmiddels wel weet.

Back
Bovenaan