Onderzoeksraad kritisch op vuurwerkbesluit kabinet: verbod nodig voor veiligheid

Fegefeuer

VWC lid
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is zeer kritisch op de beslissing van het kabinet om geen algemeen vuurwerkverbod af te kondigen. Volgens de raad gaat het kabinet daarmee voorbij aan de aanbevelingen die ze een jaar geleden over de jaarwisseling deed.

,,De enige manier om consumenten te beschermen tegen de gevaren van vuurwerk is door het gedeeltelijk verbieden ervan'', stelt de raad, die spreekt over een ‘voortdurend patroon van veel letsel en ordeverstoringen’. Jaarlijks overlijdt gemiddeld één persoon door vuurwerk.

Minister Ferd Grapperhaus zei eerder deze maand dat gemeenten zelf kunnen besluiten een vuurwerkverbod in te stellen. Ze konden al gebieden aanwijzen waar geen vuurwerk mag worden afgestoken, maar het was lastig om een hele gemeente uit te roepen tot vuurwerkvrije zone.

De Onderzoeksraad noemt dergelijke maatregelen onvoldoende. ,,De Raad is van mening dat de huidige maatregelen niet leiden tot een structurele daling van slachtoffers, incidenten en schade.''

https://www.ad.nl/politiek/onderzoe...abinet-verbod-nodig-voor-veiligheid~a9f3413b/

Hmmmm, ik verwacht op zeer korte termijn een hoop kritische onderzoeken naar:

Wintersport: jaarlijks duizenden ernstige gewonden en meer dan 1 dode.
Amateur voetbal: jaarlijks honderdduizenden (ernstig) gewonden en meerdere doden (hart falen door slechte conditie). Wat kost dit onze maatschappij aan verzuim?
Hobbymatig klussen: vele tienduizenden gewonden en meerdere doden door incapabele mensen die zonder goede uitleg met gevaarlijke machines aan de slag gaan.

:rolleyes:

Die onderzoeken raad stinkt. Hoezo is er volgens hen geen structurele daling van slachtoffers en incidenten? Volgens mij is het aantal. Slachtoffers al jaren aan het dalen.

Wie zit er in die onderzoeksraad ? De vriendenclub van Jesse klaver?

Hmmmm, ik verwacht op zeer korte termijn een hoop kritische onderzoeken naar:

Wintersport: jaarlijks duizenden ernstige gewonden en meer dan 1 dode.
Amateur voetbal: jaarlijks honderdduizenden (ernstig) gewonden en meerdere doden (hart falen door slechte conditie). Wat kost dit onze maatschappij aan verzuim?
Hobbymatig klussen: vele tienduizenden gewonden en meerdere doden door incapabele mensen die zonder goede uitleg met gevaarlijke machines aan de slag gaan.

:rolleyes:

13.000 gewonden door schaatsen
24-02-2012, 07:00 AANGEPAST 24-02-2012, 08:47BINNENLAND

In de afgelopen vorstperiode zijn 13.000 mensen bij het schaatsen gewond geraakt. Dat blijkt uit een rondgang van de stichting Consument en Veiligheid langs verschillende hulpdiensten.

In 9 procent van de gevallen leidde de verwonding tot een opname in het ziekenhuis. Het ging met name om botbreuken. In de meeste gevallen waren het polsfracturen.

Onkunde
Consument en Veiligheid noemt het aantal gewonden van de vorstperiode tussen 2 en 13 februari dramatisch hoog.

"Wat je vaak ziet, is dat mensen door vermoeidheid, onkunde of omdat ze met andere dingen bezig zijn, gewoon vallen", zegt Cees Meijer van Consument en Veiligheid.

Schade
De economische schade door de valpartijen is 46 miljoen euro. Volgens Consument en Veiligheid is 20 miljoen euro daarvan terug te leiden naar directe medische kosten, de rest zijn kosten vanwege ziekteverzuim.

13.000 gewonden door schaatsen

Helaas wordt vergeten dat er al centrale georganiseerde schaatsevenementen zijn waar professionele schaatsers op een afgezet stukje ijsbaan hun kunsten kunnen vertonen. Het publiek kan hier al dan niet tegen betaling naar komen kijken en het wordt zelfs uitgezonden op de TV.

Vorig jaar viel er een dode door illegaal vuurwerk.
Een verbod op consumentenvuurwerk had dit ook niet voorkomen.

Verassend, vooral ook omdat voorzitter Tjibbe Joustra nevenactiviteiten heeft bij Staatsbosbeheer en het groenfonds.

Die onderzoeken raad stinkt. Hoezo is er volgens hen geen structurele daling van slachtoffers en incidenten? Volgens mij is het aantal. Slachtoffers al jaren aan het dalen.

Wie zit er in die onderzoeksraad ? De vriendenclub van Jesse klaver?

Laurence high5 we zijn het toch een keer met elkaar eens.

krijg steeds minder zin in oud en nieuw door dit soort berichten...
op radio, tv en internet wordt je er mee kapot gegooid, ik voel me bijna een misdadiger omdat ik vuurwerk afsteek, waar gaan we heen met dit land...

krijg steeds minder zin in oud en nieuw door dit soort berichten...
op radio, tv en internet wordt je er mee kapot gegooid, ik voel me bijna een misdadiger omdat ik vuurwerk afsteek, waar gaan we heen met dit land...

Je moet je niet teveel aantrekken van landelijke media wat betreft dit onderwerp, het is helaas al jaren duidelijk dat de NOS en meerdere dagbladen er blijkbaar veel baat bij hebben vuurwerk in een kwaad daglicht te stellen.

Is een van de vele VVD-ers buiten de Eerste en Tweede Kamer die zich inzetten voor een vuurwerkverbod.

Valt me ook op dat ze niet kijken naar het indirecte gevolg van zo'n vuurwerkverbod. Het lijkt me uitgesloten dat mensen die zich nu al misdragen tijdens de jaarwisseling, zich na een vuurwerkverbod wel kunnen gedragen. Denk dat er veel meer problemen als brandstichting zullen komen of incidenten met illegaalvuurwerk, wat stukken zwaarder is maar massaal geïmporteerd zal worden. Zie dat dan nog maar eens te handhaven...

Je moet je niet teveel aantrekken van landelijke media wat betreft dit onderwerp, het is helaas al jaren duidelijk dat de NOS en meerdere dagbladen er blijkbaar veel baat bij hebben vuurwerk in een kwaad daglicht te stellen.

i know, maar het is wel lastig je steeds maar te moeten verdedigen omdat je iets doet waar anderen wel eens last van kunnen hebben, en daar werken dit soort berichten niet echt aan mee...

Ach dit was te verwachten.
Er zat toch ook nog zo'n mislukte pianist van het koninklijk huis bij?

Die proberen toch altijd hun zin door te drijven.
Onderzoeksraad van veiligheid geeft toch advies.

i know, maar het is wel lastig je steeds maar te moeten verdedigen omdat je iets doet waar anderen wel eens last van kunnen hebben, en daar werken dit soort berichten niet echt aan mee...

:) Zie het niet als verdedigen, maar als informeren. Feit is helaas dat veel mensen 0.0 verstand hebben van dit onderwerp, en alles als zoete koek slikken zonder kritische vragen te stellen omdat ze geen tegenwoord hebben.

Zelfs een onderzoekscommissie als deze laat zien dat ze subjectief werken, in het artikel wordt dan ook het standpunt wat ze hebben dan ook als mening neergezet.

Als er iemand is die vragen heeft, gewoon nette info geven. Is iemand 100% overtuigd van zijn mening en wil deze gewoon niet luisteren, kan je beter niet in discussie gaan met een willekeurig persoon op het internet.

Verder hoef je je natuurlijk ook niet te verantwoorden voor wat diegene aan het doen zijn die verkeersborden slopen en bewust overlast aan het veroorzaken zijn. Iemand die een link legt tussen legaal vuurwerk en dat gedrag is bij voorbaat al fout, beide zijn namelijk niet toegestaan.

hoe vaak is die raad nou al niet in de media gewwest de afgelopen maanden met een soort gelijk bericht:s
dat is ook wel verdacht.

Weet je dit is gewoon roepen om te roepen....het is niet onderbouwd niets...iig het artikel....

In het rapport van de onderzoeksraad staat duidelijk vermeld dat de belangrijkste oorzaak illegaal vuurwerk is.

Back
Bovenaan