Zonde van het geld': bijna niemand wil vuurwerk inleveren

Knettermans

VWC lid
Bron: RTL Nieuws
Datum: 1-9-2026
Link: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5646228/vuurwerk-inleverdagen-justitie-nieuwspanel

'Zonde van het geld': bijna niemand wil vuurwerk inleveren​

Nicolien van Peursem·5 uur geleden·Aangepast: 5 uur geleden
De komende weken rijdt een inleverbus voor vuurwerk door Nederland. Mensen die nog vuurwerk van de categorie F2 of hoger in huis hebben, kunnen het daar inleveren. Dat vuurwerk is sinds 1 augustus immers allemaal verboden. In de loop van 6 weken tijd doet de bus 34 locaties aan. Maar of het storm gaat lopen? Vuurwerkafstekers uit het RTL Nieuwspanel zijn duidelijk: zij zijn niet van plan hun vuurwerk in te leveren.
'Zonde van het geld': bijna niemand wil vuurwerk inleveren

Van de panelleden die de afgelopen jaren vuurwerk uit de categorie F2 of hoger afstaken, hebben zo’n 3 op de 10 nog (of al) vuurwerk in huis. Sommigen hadden met het oog op het vuurwerkverbod vorig jaar extra vuurwerk ingeslagen voor de komende jaarwisseling: "Doordat er al min of meer bekend was dat er een verbod zou komen, hebben we redelijk veel meer aangeschaft zodat we nog even door kunnen", legt een panellid uit.
Verbod gaat afstekers vuurwerk niet tegenhouden: 'Desnoods gevangenis in'
Er zijn er ook die vuurwerk niet alleen met oud en nieuw afsteken. Zo zegt een panellid: "Ik bewaar altijd wat voor de verjaardag van mijn kinderen of andere belangrijke dagen. Je weet nooit wanneer een mooi moment is om even wat aan te steken."

Sinds 1 augustus 2026 geldt het landelijke vuurwerkverbod voor consumenten. Er mag nu geen F2-vuurwerk worden afgestoken zonder ontheffing. F2-vuurwerk is consumentenvuurwerk dat tot vorig jaar tijdens de jaarwisseling door particulieren mocht worden afgestoken. Hieronder vallen bijvoorbeeld siervuurwerkpotten, fonteinen, grondbloemen en sommige batterijen (cakes).
Voor iedereen met vuurwerk (F2 of hoger) in huis organiseert de overheid inleverdagen. Op die dagen kun je zonder boete van je inmiddels illegale vuurwerk afscheid nemen.

Minister van Justitie en Veiligheid David van Weel (VVD) zegt daarover: "Ik hoop dat mensen die vuurwerk hebben liggen dat gewoon inleveren zodat we een veilige jaarwisseling hebben."

Van de mensen met vuurwerk in huis overweegt maar een enkeling daadwerkelijk het vuurwerk in te leveren: 4 procent. 80 procent zegt dat zeker niet te gaan doen, ook al krijg je geen boete of straf. 17 procent zegt het waarschijnlijk niet te doen.

"Het gaat om duizenden euro’s", verklaart een van de panelleden. Deze groep vindt het zonde om het te laten vernietigen. Daarover zegt de minister: "Je mag het niet meer afsteken. Dat is helaas hoe de wet nu werkt. Dus doe het niet."

Ook denken panelleden met vuurwerk weinig risico te lopen dat ze er problemen mee gaan krijgen. Eén van de panelleden verwoordt het als volgt: "Voor honderden euro's vuurwerk inleveren dat ik in een uur kan afsteken? Nooit. Met geen mogelijkheid dat de politie me op heterdaad kan betrappen."

Al met al verwachten de meeste Nederlanders komende jaarwisseling weinig verschil met eerdere jaren als het om de hoeveelheid afgestoken vuurwerk gaat. Bijna de helft (45 procent) denkt dat er nog steeds massaal vuurwerk zal worden afgestoken. 1 op de 8 verwacht wel dat het een stuk rustiger wordt.
Made with Flourish • Create a chart
Hoe kleiner de woonplaats, hoe meer effect mensen van het vuurwerkverbod verwachten. In kleine dorpen denkt 1 op de 5 (19 procent) dat het verbod een flink verschil zal maken. Dat verwacht in de grote steden maar 1 op de 10.

Back
Bovenaan