Zoekactie reddingsbrigade na afsteken van vuurwerk

moontan

VWC lid
Zoekactie reddingsbrigade na afsteken van vuurwerk

15-08-08 12:31

KATWIJK - Een jarige die donderdagavond vuurwerk afstak op het strand van Katwijk, is op zijn vingers getikt door de reddingsbrigade.

Een inwoner uit Katwijk zag het vuurwerk en dacht dat er misschien een schip in nood was. Hierop rukten twee vaartuigen van de Katwijkse Reddings Brigade uit. Al snel werd de groep feestvierders ontdekt. Zij hadden geen idee dat wat simpel vuurwerk een mogelijk lange zoekactie tot gevolg zou kunnen hebben.

Na een vermanende toespraak keerde de reddingsbrigade weer huiswaarts.

http://leiden.westonline.nl/nieuwsitem/20749

Tsja, tenzij het noodsignalen waren die ze afstaken, klinkt het me wel een beetje naief in de oren. Lijkt me tenminste dat zeer weinig tot geen schepen peonies of Brocade's in het ruim vervoeren voor nood.

Aan de andere kant; tof dat ze geen boete hebben gehad. Want het is en blijft natuurlijk verboden om te doen, los van de regels voor de scheepvaart.

Cameo

Cameo, lijkt mij dat je altijd het zekere voor het onzekere wil nemen. Als iemand in nood is (kan net zo goed een particulier zijn) steekt hij op het water zo'n flare af. Aangezien dat ook gewoon vuurwerk is, kan ik er best inkomen dat sommige mensen alternatieven gebruiken.
Bovendien had een inwoner van Katwijk, en niet de Katwijkse Reddings Brigade vuurwerk gezien. Die inwoner zal het anders hebben ingeschat, dan iemand die precies weet hoe men zich bij nood laat horen op het water.
:bye:

een vraagje . ik heb met oud en nieuw wat van die nood parachutes gehad.
ik had die dingen om 12 uur afgestoken was dit dan strafbaar ?

een vraagje . ik heb met oud en nieuw wat van die nood parachutes gehad.
ik had die dingen om 12 uur afgestoken was dit dan strafbaar ?

Ja, dan ben je in diverse opzichten strafbaar.

1. Noodsignalen zijn geen consumentenvuurwerk (andere classificering)
2. Er was geen nood, dus waarom een noodsignaal?

@Invader
Als de strandgasten flares hebben afgestoken begrijp ik de consternatie ook nog. Het bericht is te summier om vast te stellen wat er precies is afgestoken. Maar bij een verjaardagsfeestje denk ik zelf niet aan parachutes of flares. Het zullen eerder voornoemde effecten (peonies, brocades e.d.) zijn geweest.

Maar je hebt gelijk; ook bij geringe twijfel moet je in aktie komen als hulpdienst.

groet,
Cameo

Laatst bewerkt:

@Invader
Als de strandgasten flares hebben afgestoken begrijp ik de consternatie ook nog. Het bericht is te summier om vast te stellen wat er precies is afgestoken. Maar bij een verjaardagsfeestje denk ik zelf niet aan parachutes of flares. Het zullen eerder voornoemde effecten (peonies, brocades e.d.) zijn geweest.

Maar je hebt gelijk; ook bij geringe twijfel moet je in aktie komen als hulpdienst.

groet,
Cameo

Ja precies, ik zat al te denken aan enkele vuurpijlen

@Invader

groet,
Cameo
dus als ik het goed begrijp ben je ook strafbaar als je zo n nood parachut midden
in de woonwijk afsteekt. :sad:

Ik was toen net terug uit katwijk mijn vader en broertje waren daar nog op vakantie ik moest naar huis voor kamp dus zal straks een vragen of hun het hebben gezien/gehoort hebben :)

dus als ik het goed begrijp ben je ook strafbaar als je zo n nood parachut midden
in de woonwijk afsteekt. :sad:
Ja. Je bent niet alleen wettelijk strafbaar, maar het is ook ethisch bijzonder onverstandig om te doen. Zo'n lichtkogel brand meestal tussen de 40 seconden en 2 minuten en dan met een zeer hoge energieopbrengst. 20.000 candela is geen uitzondering (kun je niet eens naar kijken zonder te knipperen). Als zo'n kogel onverhoopt op een brandbaar dak (of ander brandbaar object) land kunnen de gevolgen fataal zijn.

Zo was er vorig jaar het tragische nieuwsbericht van een bejaard stel dat omkwam bij een brand die was ontstaan door een incorrect (en illegaal) afgestoken noodsignaal, nabij hun appartement. De kogel geraakte in de huiskamer en zette in korte tijd de hele boel in lichterlaaie. Diep tragisch ...

Groet,
Cameo

Ja. Je bent niet alleen wettelijk strafbaar, maar het is ook ethisch bijzonder onverstandig om te doen. Zo'n lichtkogel brand meestal tussen de 40 seconden en 2 minuten en dan met een zeer hoge energieopbrengst. 20.000 candela is geen uitzondering (kun je niet eens naar kijken zonder te knipperen). Als zo'n kogel onverhoopt op een brandbaar dak (of ander brandbaar object) land kunnen de gevolgen fataal zijn.

Zo was er vorig jaar het tragische nieuwsbericht van een bejaard stel dat omkwam bij een brand die was ontstaan door een incorrect (en illegaal) afgestoken noodsignaal, nabij hun appartement. De kogel geraakte in de huiskamer en zette in korte tijd de hele boel in lichterlaaie. Diep tragisch ...

Groet,
Cameo
go dit wist ik dus niet thanks thanks thanks en nog eens tanks
zouden ze nu nog kunnen achter halen wie zo n ding in bezit had ?

Back
Bovenaan