Zeven op de tien Nederlanders steken geen vuurwerk af*

Palm Tree

VWC lid
Zeven op de tien Nederlanders zeggen niet van plan te zijn vuurwerk af te steken met Oud en Nieuw. Ongeveer een kwart (22 procent) zegt vuurwerk af te steken met de groep mensen met wie hij de jaarwisseling viert en 6 procent gaat in zijn eentje vuurwerk afsteken.

Dit blijkt uit onderzoek onder 16.450 bezoekers van NU.nl en leden van het Mijn Stem-panel, waaruit een representatieve selectie van 2.000 personen is gemaakt.

Van de respondenten vindt 80 procent de toenemende aandacht voor veiligheid en milieu rond de jaarwisseling terecht. Eén op de tien Nederlanders vindt deze aandacht niet gerechtvaardigd en een even groot aandeel heeft hierover geen mening.

Vuurwerkverbod

Bijna een kwart van de ondervraagden (23 procent) is voorstander van een volledig verbod op vuurwerk. Ongeveer een derde (31 procent) is hier alleen voor als de gemeente een vuurwerkshow organiseert. Iets minder dan de helft van de mensen (44 procent) is tegen een vuurwerkverbod.

Hoewel de meeste mensen zeggen geen vuurwerk af te steken, ziet 43 procent van de respondenten het zelf afsteken van vuurwerk wel als een belangrijke Nederlandse traditie.

Schade

Een klein deel van de respondenten (5 procent)is ooit gewond geraakt door vuurwerk en 17 procent kent iemand die vuurwerkverwondingen heeft opgelopen. Ook stelt 17 procent van de ondervraagden ooit materiële schade te hebben gehad door vuurwerk of vandalisme tijdens de jaarwisseling.

Een toenemend aantal gemeenten biedt tegenwoordig een vuurwerkshow aan tijdens de jaarwisseling. Ook is er een aantal gemeenten dat een of meerdere vuurwerkvrije zones instelt, waarin door particulieren geen vuurwerk mag worden afgestoken.

NU.nl

Uit het grafiekje van uitgvaven wat ook bij artikel stond kan je wel concluderen dat er ook weinig echte vuurwerk liefhebbers zijn meegenomen in het onderzoek.
11lleab.jpg

In ieder geval niemand van hier :bye:

Ik vind het vooral apart dat ze uit de 16.450 een selectie maken van 2.000 'representatieve' personen. Hoe meer data, hoe beter je onderzoek wordt in dit soort gevallen, dus waarom niet gewoon alles mee nemen als je het toch hebt. Krijg altijd het gevoel dat een dergelijke selectie niet zo heel representatief is als ze willen doen voorkomen. Maar goed, vind de meeste reacties op NuJij dan wel weer positief :)En zoals hierboven al aangekaart wordt is er geen aandacht voor de mensen die mee kijken. Als ik naar mezelf kijk bijvoorbeeld steken we hier in de straat met twee personen á drie personen af, wat niet heel veel is. Maar, er staan al gauw een mannetje of 30 mee te genieten van ons vuurwerk...

Ondanks de niet super negatieve uitslag is het wel weer een kansloos bericht. De kop is gemaakt om sensatie te zoeken, met als 'subkop': Kwart ondervraagden is voor volledig vuurwerkverbod

Vervolgens in het bericht zelf plaatsen dat 44% tegen een algeheel verbod is en 31% wel wil verbieden maar alleen als we shows terug krijgen. Dus het laagste percentage word wel vermeld in de kop van het bericht. Geeft maar weer eens duidelijk aan aan welke kant nu.nl staat

Ook het selecteren van 16.450 mensen naar een 'representatieve' 2000 komt best subjectief over. maar de uitslag is dan wel weer in strijd met wat je dan verwacht van nu.nl

Ik word er moe van, dat is in ieder geval wel een feit

wat ik nou niet begrijp dat er bij dagbladen en internetsites zoveel mensen werken maar er blijkbaar niemand van vuurwerk houd?
ik bedoel bijna al berichten en polls vallen negatief uit en in mijn ogen word dat heel erg gemanipuleerd.
zullen er dan helemaal geen vuurwerkfanaten zijn die daar werken en de polls positief kunnen beinvloeden?
is maar een gedachte.

Die 7 van de 10 die niks afsteekt, staat buiten vuurwerk te kijken met een glas champagne in de hand! Pfffff......begin moe te worden van die onderzoeken!

nouja als je kijkt hoeveel ouderen wij hebben in het land.
Is het logish dat weinig mensen vuurwerk afsteken.
Als je kijkt naar de armoede grens die opkomt in nederland is het logish.
Maar de gene die niet kopen etc zie ik allemaal slijmen en reageren onder prijsvragen en like deel win acties.
Mensen kopen mischien niet om dat ze het niet kunnen.
Ze willen wel maar het geld raakt bij vele op.
dan is de media vele malen eerlijker.
Tuurlijk 2 van de 10 vind het geld verspilling dat zal zeker.

Dat is een mooie uitslag 75% is voor consumenten vuurwerk zoals het nu is.
Want 44% wil geen vuurwerk verbod
en 31% wil alleen een verbod als er vuurwerk shows voor in de plaats komen.
Nou die vuurwerk shows komen er niet,dan alleen de grote gemeente.
Dus die 31% wil dan geen verbod. Uitslag 75% wil consumenten vuurwerk houden zoals het nu is,
en 25% wil vuurwerk verbod. die zijn in de minderheid dus kop dicht.

Dat is een mooie uitslag 75% is voor consumenten vuurwerk zoals het nu is.
Want 44% wil geen vuurwerk verbod
en 31% wil alleen een verbod als er vuurwerk shows voor in de plaats komen.
Nou die vuurwerk shows komen er niet,dan alleen de grote gemeente.
Dus die 31% wil dan geen verbod. Uitslag 75% wil consumenten vuurwerk houden zoals het nu is,
en 25% wil vuurwerk verbod. die zijn in de minderheid dus kop dicht.

het klopt wat je zegt.
maar ze zullen dit natuurlijk anders naar buiten brengen.

25% is maar tegen vuurwerk. dat is een kwart en zullen vooral partij voor de dieren en groenlinks mensen zijn.

wel 2 auto's een boot 2 scooters. maar vuurwerk is schadelijk voor het millieu

de "statistieken" die in dit bericht naar buiten worden gebracht zijn in mijn ogen niet eens zo heel erg verdraaid. ik vind dit in ieder geval een "uitslag" die veel meer overeenkomt met hoe de bevolking er daadwerkelijk tegenover staat. en dat ze toch zeggen dat 43% het zelf afsteken van consumentenvuurwerk een belangrijke traditie vind, klinkt me ook als muziek in de oren. want je kan je klok er op gelijk zetten, dat wanneer nu.nl dat zegt, de werkelijke aantallen mensen die dat vinden veel hoger liggen:cool::bye:

Tjonge jonge hierdoor vliegen toch weer de haren van mijn zak , deze negatieve media diarree lijkt wel geen einde aan te komen.

Wat mij blijft verbazen is dat er geen woord gerept word over hoe de dergelijke gemeente shows er dan uit zouden gaan zien !
Ik denk dat alleen de rijke gemeentes het kunnen (budgettair gezien) en dan zijn er zelfs niet genoeg bedrijven die zo een grote vraag aan kunnen
Er zal naar plekken gezocht moeten worden waar je aan de veiligheid eisen kunt voldoen (veel al buiten de bebouwde kommen)
Plus al die mensen in de gemeentes en daarbuiten in een straal van plus minus 10km zullen al deels beschonken daar heen gaan (al dan niet in de auto ? ) om nog maar niet te spreken over de benodigde handhaving om die evenementen in goede banen te leiden.
Volgens mij is dit idee van centrale gemeente vuurwerkshows helemaal geen haalbare kaart voor de meeste gemeentes...
Ik ben benieuwd hoe de gemeentes hierin staan?

Wat mij blijft verbazen is dat er geen woord gerept word over hoe de dergelijke gemeente shows er dan uit zouden gaan zien !
Ik denk dat alleen de rijke gemeentes het kunnen (budgettair gezien) en dan zijn er zelfs niet genoeg bedrijven die zo een grote vraag aan kunnen
Er zal naar plekken gezocht moeten worden waar je aan de veiligheid eisen kunt voldoen (veel al buiten de bebouwde kommen)
Plus al die mensen in de gemeentes en daarbuiten in een straal van plus minus 10km zullen al deels beschonken daar heen gaan (al dan niet in de auto ? ) om nog maar niet te spreken over de benodigde handhaving om die evenementen in goede banen te leiden.
Volgens mij is dit idee van centrale gemeente vuurwerkshows helemaal geen haalbare kaart voor de meeste gemeentes...
Ik ben benieuwd hoe de gemeentes hierin staan?

Nou als je alleen al kijkt naar hoeveel certificaathouders er in Nederland zijn, zijn er iets van 150 ofzo? Als je er dan vanuit gaat dat je er twee nodig hebt voor een (minimale) show, kun je dus 75 shows schieten (maximaal, zal in werkelijkheid veel minder zijn gezien het feit dat er mensen zijn die liever bij hun gezin zijn op oud&nieuw) En hoeveel gemeenten heeft Nederland? Volgens CBS 393...

Dan zullen uiteindelijk naar schattig van de 393 gemeenten minder als een kwart daarvan daadwerkelijk een show krijgen.

Het zijn sneaky basterds hoor, de burger lekker maken met "ja we verbieden het maar dan komt er in iedere gemeente een show hoor!" En dan als consumentenvuurwerk verboden is komt de aap uit de mouw en dan krijgen de meeste gemeenten geen show.

Dat is precies waar ik op aanstuurde !
Jammer dat ik niet de over de middelen beschik om dat wijd verspreid te krijgen.
Ben benieuwd hoe de mensen er dan tegen aan kijken (met die wetenschap)
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een meerderheid een oud en nieuw wilt waarbij het helemaal stil is....

Back
Bovenaan