Zena Megastore Maaseik

Als je ook een vrachtbrief meekrijgt dan mag je in combinatie met de brandblusser een x aantal kg meenemen. Dit is vorig jaar tijdens de controles in Baarle Nassau ook door een aantal winkels gedaan en dit werd toen toegelaten.

Inderdaad, samen met document is alles dan in orde

blijft een lastig iets zo,en zeker een rare regelgeving. maarjah het is zo :(
Gaat Zena nu kijken of je echt een brandblusser hebt in de auto? en wie zit er dan straks fout bij niet de goede papieren of blusser. Zena,de koper,of alle 2.

kijken hoe dit verder gaat,en hoe doen andere winkels dit dan in Belgie..genoeg vragen nog.

Dit systeem hadden ze bij Alpeco ook al. Daar kreeg je ook een brief mee die je moest ondertekenen en je moest een brandblusser bij je hebben. Of dat werd/word gecontroleerd is een tweede.

Gaat Zena nu kijken of je echt een brandblusser hebt in de auto? en wie zit er dan straks fout bij niet de goede papieren of blusser. Zena,de koper,of alle 2.

Boete kan oplopen tot € 1600,- of meer per overtreding.
Koper en verkoper hebben allebei kans op boete.

Ben heel benieuwd naar het officiële bericht van Zena en wat er aan gedaan kan worden zodat men meer dan 1kg kan kopen. Nog een paar weken en we zullen het weten.

Ach de overheid in nederland vind dat 1 kilo gedoe in belgie geweldig en zal er onofficieel alles aan doen om dat zo te houden.

Ik doe dit niet namens Zena.
Ik zal uitleggen, waarom de Zena winkels dicht zijn geweest.

Zoals jullie weten, zijn er in januari een x aantal mensen aangehouden in België met te veel kilo's aan vuurwerk.
Vanwege dit verhaal, is Zena/Orginal in overleg gegaan met de Belgische overheid.
Na dit overleg heeft Zena besloten om hun winkels al dan niet vrijwillig te sluiten.

Ivm de 1 kg regel, zijn ze naar de rechtbank gegaan.
Geen enkele Belgische rechter wou hierover uitspraak doen, daarom is deze rechtszaak doorgeschoven naar het Europese hof.
Het Europese hof, doet over de 1 kg zaak t.z.t. uitspraak.

Als je toch meer dan 1 kg vuurwerk mee wilt nemen, dan krijg je een ADR formulier mee en moet je een brandblusser meenemen/kopen.
Hoe dat allemaal werkt, dat leggen ze in de winkels van Zena wel uit.

De 1 kg regel, is een regel uit de jaren 50 van de vorige eeuw.
Wat geldt voor munitie, dus helemaal niet van toepassing voor vuurwerk.
Daarom ook die rechtspraak.
Voorbeeld: Een hagel patroon bevat 2 gram kruit, dus reken maar uit, hoeveel hagelpatronen je mag meenemen in België, (Mist je natuurlijk een vergunning hebt, om met een kleiduif/jachtgeweer en de daarvoor benodigde munitie je daarvoor mag gebruiken.)

Klopt er iets niet, of is er iemand niet mee eens met deze post.
Schop niet te hard....

Het was semi-vrijwillig. Zena wilde met de tijdelijke sluiting simpelweg erger voorkomen.
Nu sinds 11 dagen bekend is dat de zaak verschoven is naar het Europese Hof, kan Zena voor nu opgelucht ademhalen. Lesli gaf aan dat het verschuiven naar het Europese Hof een goede ontwikkeling is voor ons, zodat men daar kan beslissen over de verouderde Belgische wetgeving. Wanneer ze daar gaan kijken hoe de Wetgeving in de overige EU landen is, dan kunnen ze bijvoorbeeld die van de strengste pakken: Nederland. Daar mag je 25 kg vuurwerk hebben/vervoeren. Dat is dan wel bruto en niet zoals in België het gewicht aan sas.

Hierbij een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe het nu met die 1 kilo regel etc. zit.
Het filmpje is van fliaal Maaseik maar dit zal voor Olen ook wel gelden.

Kortom komen de veranderingen concreet hierop neer:

- Bij aankoop van meer dan 1 kg vuurwerk moet je een ADR-formulier invullen voor de Belgische politie zodat het legaal is wat je doet

- Je moet een Belgisch goedgekeurde brandblusser bij je hebben

- Je aankopen worden in dozen dichtgetaped.

Allemaal de nieuwe regels. Ook legt Ruben een stukje uit over de regels van 2017. Overigens wat mijn mening betreft doodzonde dat het zo moet en dat onze hobby stukje bij beetje wordt ingeperkt, maar het is helaas niet anders. :angry:

Van Facebook:

"Vanaf september gaan we weer 'Harder Better Faster'!
Onze Megastores zijn nu elke dag geopend, feest!
P.s.: houd onze pagina goed in de gaten want september betekent ook de start van onze knallende aanbiedingen!"

Begrijp me niet verkeerd, ben al enkele jaren klant en ga meestal meerdere malen per jaar na Maaseik toe om inkopen te doen. Ben altijd zeer tevreden. MAAR GEBRUIK A.U.B. GEEN TEKSTEN DIE NIET WAARGEMAAKT WORDEN !!!!!.

Ik denk dat de overheid in maaseik en misschien wel belgie de angel uit Zena heeft gehaald. Alles wat ze doen ligt onder de loep, die maken dis ook echt geen buitensporige reclame meer.

Ik verwacht dat je de aanbiedingen pas zult zien als je in de winkel bent.

Komt nog wel denk ik de meeste jaren kwamen de acties toch zo rond de herfst en de afgelopen jaren na de zena trophy.

Back
Bovenaan