Zembla onderzoekt legaal vuurwerk (Vanavond)

koen0s

VWC lid
Programma: Zembla
Waar: Nederland 2
Wanneer: Zondag 13 december 2009 (VANDAAG)
Tijd: 21.50 uur
Aflevering: Oogverblindend Vuurwerk

Knalgoed!

Drie dagen voor het einde van de jaarwisseling gaan ze weer vol op over de toonbank, de Chinese rollen en sierfonteinen. Nederland stelt strenge regels aan vuurwerk en test op veiligheid, maar hoe veilig is het legaal verkochte vuurwerk.

wij hadden ook 1 dag de camera ploeg van zembla over de vloer

maar later werden we gebeld dat het niet uitgezonden werd

erg jammer vonden wij

Top vuurwerk rotterdam

Als ik zo naar de titel kijk (oogverblindend vuurwerk) dan had ik een aflevering verwacht, welke niet in positieve zin over vuurwerk zou gaan.
Wellicht pakte het geheel teveel uit in het voordeel van consumentenvuurwerk en is het daarom geschrapt.

Nee, Gygabyte, dat denk ik niet. De docu ging over de daadwerkelijke "veiligheid" van Nederlands consumentenvuurwerk EN de mate waarin het VROM gaat lukken haar doelstellingen te realiseren voor volgend jaar.

Het is echt jammer dat deze docu is geschrapt. Ik heb er veel tijd in gestoken en heb namens zowel Vuurwerkveilig als Vuurwerktraditie.nl aardig wat vragen beantwoord.

Natuurlijk ben ik ook altijd voorzichtig met media. Je weet nooit wat ze echt gaan schrijven of laten zien tot het gepubliceerd is. Dat is een risico. Maar ik had er bij Zembla vertrouwen in dat men een "open mind" had om de zaak ook eens vanuit een meer rationele hoek te bekijken. Helaas ...

Cameo

Hallo Cameo,

Allereerst zeer jammerlijk dat het zowel jou als top vuurwerk (en waarschijnlijk nog wel meerdere personen) zoveel tijd heeft gekost en dat er dan nu niets mee wordt gedaan.
Wordt de documentaire helemaal niet meer uitgezonden, of komt deze wellicht nog op latere termijn?

Zag overigens de navolgende omschrijving m.b.t. de documentaire;
Afl.: Oogverblindend vuurwerk. Chinese rollen, cakeboxen en sierfonteinen. Vlak voor de jaarwisseling gaan we naar de winkel op de hoek, die drie dagen lang vuurwerk mag verkopen. Dat vuurwerk is veilig, denken we, want het is legaal. Maar ook dit jaar zullen er weer slachtoffers vallen. En niet alleen doordat vuurwerk knullig wordt afgestoken, maar ook omdat het te vroeg afgaat of spontaan omvalt. Nederland stelt strenge regels aan vuurwerk en het wordt op veiligheid getest. Maar wat stelt dat voor? Zembla filmde tijdens de vorige jaarwisseling de slachtoffers van vuurpijlen en ging op zoek naar de veiligheid van het knalgoed.
Lijkt er heel erg op dat het programma voornamelijk aandacht besteed aan de slachtoffers van legaal vuurwerk en of de VROM wel goed haar huiswerk doet.
Iets waar zij zo te zien aan twijfelen en dus wilden onderzoeken.

Gingen de vragen ook die richting op, of weidt je je daar liever niet over uit?

Druk in TV gidsen aan het spitten wat er dan volgende week voor documentaire komt, maar helaas kan ik persoonlijk zo snel nog geen programmering van zondag 20 december vinden.

Ja klopt, Gygabyte. Daar kan ik ook gewoon open over zijn. Het hoofdonderwerp was inderdaad het al dan niet halen van de aan zichzelf gestelde target van VROM. Logischerwijs wordt daaraan getwijfeld. Veel vragen over de manier waarop illegaal vuurwerk buiten Nederland wordt gehouden, althans de poging die men daartoe doet.

Verder een reeks vragen over een nieuw vergunningstelsel voor importeurs, waarbij wordt gewerkt met een soort document van goed gedrag. Ik was eerlijk gezegd onvoldoende op de hoogte van dit nieuwe stelsel dat (kennelijk) door de grote importeurs, samen met VROM, momenteel wordt ontwikkeld. Men twijfelde eraan of dit stelsel wel eerlijk was t.o.v. de kleinere importeurs.

Tenslotte heel veel gesproken over specifieke veiligheidsfacetten van het Nederlands consumentenvuurwerk. Daarbij mijn mening gegeven over een aantal onderwerpen. Uiteraard gewezen op de rol/taak van overheid en importeurs om de voorlichting op juist gebruik van vuurwerk te verbeteren. Veiligheidsmiddelen zijn uitvoerig ter sprake gekomen (brillen, buizen). En ik heb de vuurwerkBob (alcoholvrij stoken) bij de betreffende journalist geintroduceerd. Van dit idee was hij bijzonder gecharmeerd. Hij was met me eens dat dit gegeven meer aandacht verdient in de media.

Tijdens het gesprek zijn er ook veel zijwegen genomen. Is niet zinvol om hier allemaal neer te pennen, denk ik. Maar de hoofdlijnen lijken me duidelijk.

Cameo

Nick, ben jij ook door de productie maatschappij (door Netty) benaderd of rechtstreeks door de redactie van Zembla?

wat ik gewoon bizar blijf vinden is dat dit gewoon niet uitgezonden is. Er had wel het een en ander aan het licht gekomen namelijk.

Lekker veilig tijdstip zou dat zijn, zonder al te veel kijkers. Maar lijkt me eerder dat dat een herhaling van gisteravond zou betekenen, dus weer niet het desbetreffende onderwerp.

Zal me benieuwen wat de reden is dat het niet (of later?) wordt uitgezonden. Mogen ze jullie meewerkenden toch best van op de hoogte stellen.

@RedBaron
Ik heb contact gehad met de redactie van Zembla. Moet wel melden dat hij me keurig persoonlijk heeft gemeld en toegelicht waarom de docu geschrapt is. Ik denk dat de reportage zowel sterke als pijnlijke punten bevatte. Veel onderwerpen zijn ook niet zwart/wit. Wat ze wel hebben geprobeerd te doen is alle partijen een stem te geven. Heel jammer dus dat we dit niet te zien krijgen.

@ruttie-partyboy
Dinsdagochtend is het vaste moment voor de herhaling van zondagavond. Geloof me, de uitzending is compleet geschrapt en zal echt niet uitgezonden worden.

Cameo

Op FPM las ik iets in de trend dat de uitzender de documentaire te saai vond.
Tevens was er door de producenten beloofd dat er geen illegaal vuurwerk aan bod zou komen.

Het onderwerp zou dan uitsluitend gaan over consumentenvuurwerk en het werd te saai bevonden?
Mag ik dan hieruit de voorzichtige conclusie trekken; dat dit eigenlijk alleen maar in het voordeel van consumentenvuurwerk spreekt?

Komt eigenlijk redelijk overeen met de sectie "in de media" van dit forum. Wanneer er daar gefilteerd zou worden op uitsluitend consumentenvuurwerk berichten, dan zou die sectie eigenlijk ook maar "saai" (voor ons uiteraard niet) zijn en slechts een fractie van het aantal berichten bevatten die er momenteel staan, waarvan de meesten over een demo.

Back
Bovenaan