Zeker acht ogen beschadigd tijdens jaarwisseling

Acht vuurwerkslachtoffers zijn in de nieuwjaarsnacht met oogletsel bij het Oogziekenhuis in Rotterdam binnengebracht. De verwondingen zijn volgens oogarts Tjeerd de Faber iets ernstiger dan tijdens de voorgaande jaarwisseling.

De helft van de mensen heeft voor de rest van hun leven schade. Dat betekent dat ze minder kunnen zien, blind worden of misschien een oog kwijtraken.

​De kans dat het aantal gewonden oploopt is volgens het Oogziekenhuis groot, omdat er nog slachtoffers uit andere delen van het land binnen kunnen komen.

De meeste letsels zijn veroorzaakt door legaal siervuurwerk. Vier van de acht slachtoffers staken zelf geen vuurwerk af, maar waren omstander en zijn geraakt door rondvliegend vuurwerk. Een van hen droeg een veiligheidsbril, volgens het Oogziekenhuis heeft het slachtoffer daardoor geen blijvend letsel opgelopen.

Oogarts Tjeerd de Faber pleitte op oudejaarsdag nog voor een algeheel verbod op het zelf afsteken van vuurwerk.

"Ik hoop dat het voor mijn pensioen geregeld is. Als dit afgeschaft wordt, dan ga ik met pensioen. Ik denk dat we daar nog een jaar of twee, drie voor nodig hebben dan komt het er wel."

De Faber is nu 63 jaar.

Bron: Rijnmond

In 2012 waren het 21 blinde ogen. Vorig jaar 15 blinde ogen. Nu gaat het over 8 in totaal (kan nog meer worden), waarvan de helft slechter kan zien of 'misschien blind kan worden'. 4 dus.

Maar ja, als de aantallen niet meewerken kun je met vage en onmeetbare termen als 'ernstiger' komen. De Faber hoeft voorlopig niet met pensioen hoor, vuurwerk blijft gewoon.

Tjeerd de Faber gaat dus werken tot aan zijn laatste dag van zijn leven! Gezien hij met pensioen gaat als er een vuurwerkverbod voor particulieren is! Deze komt er niet dus Succes heh Tjeerd!

Dus, gewoon die vuurwerkbril opzetten en niet het vuurwerk de schuld geven.
De Faber is nu 63 jaar, en wil met pensioen als vuurwerk verboden is, WTF?
Dan kan hij blijven werken tot zijn dood...

Precies, waarom vertellen ze er nooit bij dat de slachtoffers geen vuurwerkbril op hadden. Zucht, triest voor de personen in kwestie maar geen vuurwerkbril staat gelijk aan eigen schuld dikke bult.

Dalend trend.

Faber: "ernstiger dan ooit!"

Oh ja en mensen draag die bril gewoon.
Had zelf genoeg aangeschaft maar niet iedereen deed 1 op. Ga ze niet dwingen maar bied ze wel aan.

Dalend trend.

Faber: "ernstiger dan ooit!"

Oh ja en mensen draag die bril gewoon.
Had zelf genoeg aangeschaft maar niet iedereen deed 1 op. Ga ze niet dwingen maar bied ze wel aan.

Ik en mijn 2 mannen van 12 en 9 dragen ze altijd, geen bril, geen vuurwerk. Zo onzinnig om er geen gebruik van te maken. Je draagt toch ook een gordel in de auto?

De kleintjes hier (2 en 4) hadden de bril al op bij het sterretjes afsteken. Gewoon meteen aan wennen. En toch niet voor niks; er kwamen buurkindjes bij, nog geen bril op, ik steek een grondbloem af en dat ding schiet ineens horizontaal op ons af. Dus daarna niks meer afgestoken tot iedereen zijn bril op had (volwassenen moeten inderdaad zelf weten of ze het risico nemen; zelf snap ik het niet!).

Back
Bovenaan