Helaas zijn de mensen het meestal inderdaad. Tuurlijk, vuurwerk blijft risicovol. Maar gaat men ermee om hoe het hoort, is er minder kans op ongelukken. Kan mij ook helemaal niet voorstellen aan het bv. vernielen van een bushokje of verkeersborden. Sowieso, waarom zou het je uberhaupts doen als je erna jarenlang problemen mee kunt krijgen. Enkel om dat ene moment van een gelukszalig gevoel? Illegaal vuurwerk blijft niet alleen in Nederland een serieus probleem, maar elk land heeft er wel mee te maken. Altijd worden er regels overtreden! Het gaat echter nog veel te makkelijk om aan zulk vuurwerk te komen. Zo schrok ik vorig jaar wanneer ik uit het raam keek, hoeveel Professioneel vuurwerk er hier in de buurt werd afgeschoten. Nu kun je zien, hoe dichter je bij de grens woont hoe meer illegaal vuurwerk je ziet en minder consumentenvuurwerk ziet. De Nederlandse winkels verdwijnen met bosjes, en in de buurlanden wordt het drukker en drukker.
Het is feitelijk al veel te ver gekomen om het nog aan te pakken. En wat blijft er dan als enige doodmakende oplossing over voor de regering? Juist, verbieden. Maar ik moet zien, wanneer het volledig wordt verboden of het wel degelijk rustig wordt. Juist omdat nu die ene dag in het jaar bestaat waar mensen het mogen afsteken, wordt het dan elke dag uitdagend om vuurwerk af te steken.
Daarbij komt de mensheid in het algemeen wordt zooo bang gemaakt. De mensen met psychoses en trauma's worden (zogenaamd) meer en meer. Terwijl, ze maken elkaar zo bang. Ook hier in de straten zie je niemand meer op straat verschijnen tijdens de jaarwisseling. Vroeger trof je de ene naar de andere buur, schudde handen, kuste de vrouwen, dronk samen champagne. Dat is in onze buurt al lang verleden tijd. Wanneer ik nu een simpel cakeje afschiet om 18 uur, kijkt men al met bange en boze ogen uit het raam.
Ik ben voorstander voor het uitroeien van zulk vuurwerk! Mits mensen wel fatsoenlijk ermee kunnen omgaan, zoals professionals.
We gaan het wel zien de komende jaren wat het ons brengt in t vuurwerkwereldje!
Tip: Let maar eens op met oud en nieuw wat er zoal in jou buurt wordt afgestoken, denk dan maar eens na dat dat maar een klein puntje van Nederland is. En ga na hoe lang het gaat duren voordat zulk vuurwerk geheel verdwenen zal zijn, ik maak het niet meer mee haha.