'Ze hebben er vaak een rit van vier uur voor over'

RedBaron

Pyroworld

BRUGGE - In de Loods 8 op het industrieterrein de Blauwe Toren kwamen de voorbije dagen opnieuw bijzonder veel Nederlanders vuurwerk kopen. Sommigen hebben er een rit van meer dan drie of vier uur voor over om in Brugge vuurwerk in te slaan.

B3_GFS243HSL.1+WBVUURWERK.jpg

Vele Nederlanders zakken dezer dagen af naar Brugge om hun voorraad vuurwerk in te slaan voor de komende feestdagen. De Loods 8 op het industrieterrein de Blauwe Toren behoort immers tot de top op het vlak van vuurwerkverkoop. Er staan maar liefst vijftien meter toonkasten vuurwerk achteraan in de zaak. De laatste dagen werd de website van het Brugse bedrijf tot 5.800maal bezocht waarvan 4.900maal door onze noorderburen.

Het zal volgens zaakvoerder Daniël Saelens de komende dagen nog drukker worden. In de eindejaarsperiode krijgt zijn zaak tot tweemaal per dag leveringen om de vraag te kunnen bijhouden. Er worden maar liefst 140 verschillende soorten vuurwerk aangeboden. Bijna alle soorten vuurwerk zijn van Chinese makelij, geproduceerd in opdracht van Belgische en Duitse bedrijven.

Het vuurwerk is van zeer goeie kwaliteit. Dat beamen twee jongeren uit het Zeeuwse Oostburg (foto) die jaarlijks terugkeren om hier vuurwerk te kopen.

'Jaarlijks krijg ik tijdens de maand december vele honderden Nederlanders over de vloer. Ondertussen komen er al heel veel van die klanten jaar na jaar terug. Ze komen hier vuurwerk kopen omdat het in Nederland verboden is', zegt Saelens. 'Vaak hebben ze er een rit van drie of vier uur voor over. Er komen hier klanten uit Groningen, Rotterdam, Delft, Maassluis, Uden, Venlo en Zutphen, maar natuurlijk ook heel veel uit Zeeuws-Vlaanderen. Ik heb weinig concurrentie. In Vlaanderen gaat het meestal om krantenwinkels die wat vuurwerk als extra verkopen of een zeer beperkt aanbod hebben. Hier gebeurt alles volgens de wet. Zo vind je in de winkelrekken enkel nepvuurwerk. Het echte vuurwerk wordt bewaard in een bunker waar het personeel telkens het bestelde vuurwerk gaat ophalen. De klanten hebben er geen toegang', aldus nog de zaakvoerder.

'Zopas kochten drie jongemannen voor 693euro aan vuurwerk. Dat was de grootste bestelling tot nu toe. Vaak komen de Zeeuwse jongeren gewoon met de bromfiets naar hier afgezakt. Ze zijn nog steeds bang om aan de grensovergang betrapt te worden. Na de ramp in Enschede is men behoorlijk streng geworden in Nederland. Mijn vaste klanten komen ook terug, omdat ze bij ons steeds een goeie uitleg krijgen wat ze precies in de verpakking zullen vinden en hoe het moet worden afgeschoten. Ik blijf de komende weken zelfs speciaal open op zondag. Verder heb ik hier op zondag nu ook meer werk met de komst van B-Park waar de winkels open zijn op zondag. Ik kan dit alleen maar toejuichen', besluit Saelens.

Back
Bovenaan