Wordt vuurwerk zo langzamerhand een luxe artikel ?

Nou ik heb me goed vermaakt afgelopen jaar met 3 cakes en een budget van 100 euro... kheb de hele dag kunnen stoken en ook wat grotere zooi dan aleen astronauten, en dit jaar profiteer ik van vuurwerk4all, met die verdubbelingsactie! zo heb ik voor 100 euro 14 cakes dus ik ben het er niet helemaal mee eens.

Vuurwerk is inderdaad geen levensbehoefte, maar er wordt hier veelal gekeken vanuit het oogpunt vsn de freak. Mijn buurman met z'n dochtertje koopt een pakket en wat andere spullen als sterretjes. Klaar is Kees. Heeft een bepaald budget en zal dat niet verhogen. Dat heeft niets met de prijs van het vuurwerk te maken maar met zijn financiele mogelijkheden of wat hij er voor over heeft.

Zijn besef wat hij koopt is er ook niet tenzij ik hem advies geef wat hij voor die honderd euro het best kan kopen. Dan steelt hij niet de show (alhoewel dat zelfs nog mogelijk is als je goed zoekt) maar hij vermaakt zich en is heeft waar voor zijn geld.

Ik denk dat sommige importeurs wel degelijk voordeligere spullen aanbieden waar mensen plezier aan beleven. Goede voorlichting bij de winkelier zou een goede investering zijn die de klant tevredenheid zal doen toenemen.

Ik ben het er zeker mee eens dat sommige importeurs zich teveel te buiten gaan aan buiten proportionele prijzen, maar blijkbaar is er markt voor want Kruiterij bestaat nog steeds.

En cakes boven de 40-50 euro zijn eigenlijk absurd. Ik koop dat ook niet, maar er zijn er genoeg die willen 1 tot 3 stuks, willen niet de hele nacht buiten staan en zijn dan buitengewoon enthousiast. Voor alles is er markt. Maar gelukkig bepaal je zelf wat je uitgeeft.

Laatst bewerkt:
Ik zie het persoonijk wel als een luxe poduct alleen past men hier zich aan omdat het ook te maken heeft met een Nederlandse traditie en de achterschuilende gedachte ook de bedragbesteding aanpast. Vorig jaar heb ik mensen aan de balie gehad die met tweehonderd euro aan kwamen zetten en hiervoor een grote cake wouden en een pijenpakket. En waarom? Omdat ze een onwijs slecht jaar hebben gehad.

Sommige mensen hebben misschien niet veel geld te bestede maar willen toch aansluiten bij een tradiie om vuurerk af te stekn met oud en nieuw. En tegenwoordig zijn de prijzen van alles zo hoog dat het eigenlijk een noodzaak is om wat meer geld uit te geven.

Wat tegenwoordig wel is veranderd is dat mensen willen weten wat ze kopen. Vroeger kocht men een pakket met fonijnen en met een paar slechte cakes en dat was het. Tegenwoordig hebben ze allemaal via internet bekeken wat wat doet en hoeveel het kos.

Vuurwerk is altijd al een luxe product geweest, het is geen goed dat noodzakelijk is om te overleven, al begrijp ik dat dat voor de liefhebber anders ligt.

Nou ik heb me goed vermaakt afgelopen jaar met 3 cakes en een budget van 100 euro... kheb de hele dag kunnen stoken en ook wat grotere zooi dan aleen astronauten, en dit jaar profiteer ik van vuurwerk4all, met die verdubbelingsactie! zo heb ik voor 100 euro 14 cakes dus ik ben het er niet helemaal mee eens.

Hmm en ik ben het weer niet met jou eens Steef, om mijzelf maar eens als voorbeeld te nemen : ik heb een vrouw en twee zoontjes die vuurwerk net als mij super mooi vinden, mijn vrouw is huisvrouw en ik ben eenverdiener. Nou mag ik qua salaris niet klagen maar als ik om me heen kijk zie ik dat velen het een stuk minder hebben en ook die hebben een gezin. Ook zij zijn best wel gek op vuurwerk en het liefst stoken zij ook 15 tot 20 cakes weg maar dat gaan zij niet halen, mede omdat hun voor hun zoontjes al 50 euro kwijt zijn voor twee kinderpaketten met wat kleine zaken erbij als extra.Die heren zijn dan al snel geneigd een pakket van 125 euro oid aan te schaffen en dat schiet je in principe ook in 10 minuten weg.

Laatst bewerkt:
Mooi toppic.
Wat mij opvalt:
Een jaar of 5 6 terug (voor de 500gramms regeling)
zag ik in me omgeving nog tot een uur of 1 redenlijk veel vuurwerk.
Nu ano 2011 zie ik nog maar vuurwerk tot een uur of half 1.
Mensen kopen minder!
Maar tog is het bedrag wat men uit geeft volgens de media en winkeliers gelijk gebleven.
Dat klinkt bij mij als beweis dat vuurwerk een stuk prijziger is geworden in algemene zin.

De prijzen van het vuurwerk zijn de jaatste jaren (sinds 2000, en misschien al daarvoor). Redenen daarvoor zullen ongetwijfeld de vuurwerkramp in enschede en de inflatie zijn.

Als je alleen naar de inflatie kijkt, en er vanuit gaat dat een slof astronauten in 1999-2000 1,25 euro kostte, zie je dat de prijzen van vuurwerk sneller zijn gestegen als het prijspeil elders.
Hieronder een "tabel" die de prijsstijging, door alleen de inflatie, aangeeft.

JAAR : BEDRAG
1999-2000 : 1.25
2000-2001 : 1.31
2001-2002 : 1.38
2002-2003 : 1.43
2003-2004 : 1.45
2004-2005 : 1.48
2005-2006 : 1.51
2006-2007 : 1.53
2007-2008 : 1.56
2008-2009 : 1.59
2009-2010 : 1.61
2010-2011 : 1.63

Voor een beetje slof astronauten betaal je hier in de beurt, plantenhal uitgezonderd, al gauw meer dan 2 euro.

MAAR als je de aangescherpte verpakkingsregels (brandwerende platen + stevige kooiconstructie + betere bunkers/sprinklers) erbij optelt is dat bedrag van 2 euro best realistisch.

Kortom, het is waar dat het vuurwerk steeds duurder wordt, maar geheel ongegrond is die prijsstijging niet. MAAR WEL JAMMER :p

Een luxe product is het sowieso hoe je het ook went of keert, maar dat is het punt van de topicstarter denk ik niet.

Ik blijf erbij dat het feit dat we minder vuurwerk kunnen kopen met ons geld maar schijn is. Waarde van geld gaat achteruit en t.o.v. vroeger verdienen we tegenwoordig een veelvoud. Ik zei al, in de jaren 80 zag je volgens mij niemand met auto's vol vuurwerk per persoon en tegenwoordig begint dat voor de volwassen freak een beetje de norm te worden. :p We hebben geld voor mobieltjes, laptops, games en al die andere zooi en toch zegt iedereen dat ze nergens geld meer voor hebben.

Het is volkomen tegenstrijdig maar ergens snap ik het ook wel want onbewust trek ik in mijn hoofd ook wel vaak die conclusie als ik zie dat een cake t.o.v. het jaar ervoor een euro duurder is geworden. :)

Hmm en ik ben het weer niet met jou eens Steef, om mijzelf maar eens als voorbeeld te nemen : ik heb een vrouw en twee zoontjes die vuurwerk net als mij super mooi vinden, mijn vrouw is huisvrouw en ik ben eenverdiener. Nou mag ik qua salaris niet klagen maar als ik om me heen kijk zie ik dat velen het een stuk minder hebben en ook die hebben een gezin. Ook zij zijn best wel gek op vuurwerk en het liefst stoken zij ook 15 tot 20 cakes weg maar dat gaan zij niet halen, mede omdat hun voor hun zoontjes al 50 euro kwijt zijn voor twee kinderpaketten met wat kleine zaken erbij als extra.Die heren zijn dan al snel geneigd een pakket van 125 euro oid aan te schaffen en dat schiet je in principe ook in 10 minuten weg.

Ik begrijp je niet helemaal wat je niet met me eens bent?

ik volg deze discussie nu een paar dagen. het grappig te zien dat er een hoop meningen zijn en dat er een hoop mensen toch wel begrijpen hoe het werkt. prijzen zullen altijd wel een beetje stijgen maar dit is ook logisch. de afgelopen jaren is er zo veel veranderd in china waardoor de prijzen stijgen. een dealer heeft vaak altijd wel een standaard marge wat hij hanteer, stijgt de inkoop prijs dan gaat de prijs automatisch omhoog.

misschien komt er ooit nog een prijzen oorlog tussen de grote leveranciers ;).

@3xh,

Ik begrijp je volkomen! Dit jaar zat ik ook verbaasd te kijken, toen wij om 1 uur nog vollop aan het stoken waren was er niemand meer te bekennen! Om half 1 was het namelijk al klaar. Terwijl wij een hele volle straat hebben en iedereen steekt wel vuurwerk af. Kan me herrineren dat het 4/5 jaar terug hier nog tot 3 uur s'nachts doorging.

Ligt deels aan dat de prijzen van het vuurwerk (te) hoog zijn, maar natuurlijk ook door de crisis de laatste jaren. Daar moet ook rekening mee gehouden worden.

Ik vind niet dat je alles aan die crisis mag afschuiven, er zijn inderdaad best wat mensen die hun baan verloren hebben, maar de crisis krijgt de laatste tijd overal de schuld van?

Even een voorbeeld buiten de crisis!

neem een bekende importeur:
Lesli (maar er zijn meerdere) is een goed voorbeeld.
Die verhogen de prijzen per jaar ongeveer met 1 A 2 Euro per cake..op.

Dat is dus in 4 jaar zoon
4 tot 8 euro per cake die duurder is.

Men koopt gemiddeld zoon 6 cakes..
Dat is dan:
4x6=
8x6=
Juist!: 24 tot 48 euro duurder dan 4 jaar geleden... en dat voor de zelfde producten.

neem een gemiddelde:
(6x4=) 24+ (6x8=) 48= 72 (Delen door 2) = 36
dus gemiddeld in totaal. 36 euro's duurder dan 4 jaar geleden!

ja ik weet het, het is maar een voorbeeld!
Ben geen reken wonder!
maar het is wel zo!

Ik denk niet dat er elk jaar vast een euro of 2 bijkomt. Voor cakes van 10 euro is dat sowieso niet het geval, nu kijk je meer naar prijzen van cakes die 50+ euro kosten.

Er zijn wel uitschieters (zoals ninja 3 dat in een paar jaar tijd van 19,90 naar 30 euro ging) maar als je naar alle producten in het algemeen kijkt valt die jaarlijkse stijging eigenlijk hardstikke mee. Bovendien komen er ook heel veel relatief goedkope nieuwe producten op de markt die je niet met voorgaande jaren kunt vergelijken, zeker sinds de 500grams regeling. Ik kan zo folders erbij pakken van de 200grams tijd en zelfs aan het begin van het vorige decennium kon je al over de 30 euro kwijt zijn aan een 200grams cake. En dat was dan nog nieteens een waaier, maar een I-shape.

Die dure uitschieters zul je altijd houden, maar daar zijn hele goede goedkope alternatieven voor en niemand verplicht jou die dure cakes te kopen. :)

Ik begrijp je niet helemaal wat je niet met me eens bent?

Jij zegt dat je voor € 100,00 3 cakes hebt gekocht en daarnaast een hele zwik knallers die inderdaad heel goedkoop zijn, ik doel erop dat een volwassen man met een gezin iets moois wil kopen en ik ze er niet voor aan zie om 3 cakes te schieten en de rest van de avond die flut astronauten van nu gaat lopen afsteken. Een ander verhaal zou het denk ik zijn als de astronauten weer net zo knallen als in de jaren 70 en 80, dan kan je ttenminste zeggen dat je vuurwerk aan het afsteken bent :rolleyes:

Tevens ben jij nog niet getrouwd en heb jij nog geen gezin te onderhouden en heb jij denk ik nog nauwelijks echte vaste lasten die maandelijks terugkomen en die hebben de personen in mijn voorbeeld wel en zo dus in verhouding minder te besteden. Ik hoop dat je mij nu een beetje begrijpt ?

Jij zegt dat je voor € 100,00 3 cakes hebt gekocht en daarnaast een hele zwik knallers die inderdaad heel goedkoop zijn, ik doel erop dat een volwassen man met een gezin iets moois wil kopen en ik ze er niet voor aan zie om 3 cakes te schieten en de rest van de avond die flut astronauten van nu gaat lopen afsteken. Een ander verhaal zou het denk ik zijn als de astronauten weer net zo knallen als in de jaren 70 en 80, dan kan je ttenminste zeggen dat je vuurwerk aan het afsteken bent :rolleyes:

Tevens ben jij nog niet getrouwd en heb jij nog geen gezin te onderhouden en heb jij denk ik nog nauwelijks echte vaste lasten die maandelijks terugkomen en die hebben de personen in mijn voorbeeld wel en zo dus in verhouding minder te besteden. Ik hoop dat je mij nu een beetje begrijpt ?

Ja ik snap het :) Maar je kan heel veel lol hebben met een meterpakketje voor 15 euro, aangezien mijn pa dat altijd kocht voor ons toen ik nog klein was, en dan gingen we daarna genieten van het vuurwerk van de buren :), daar hoef je echt geen honderden euros voor uit te trekken voor een avondje plezier en vuurwerk:) Tenzij je wilt uitsloven voor de buurt... Maar ik loop echt niet de hele dag alleen maar astronauten te stoken hoor :p

Laten we hopen dat Belgie de prijzen van de 500 grammers goed laag houden.
Misschien kunnen we dan ook een soort van concurrentie van Nederland verwachten.
Wat weer gunstig is voor ons:wink:

Back
Bovenaan