Wordt het tijd om over te gaan van compounds op flowerbeds?

Bram95

VWC lid
Deze jaarwisseling zag ik het vaker gebeuren dan eerder. Lange vertragingen tussen de cakes uit de compounds, compounds die op de overgang weigeren. De veiligheid wordt er daardoor eigenlijk niet beter op. Dat terwijl de stabiliteit van een compound en de afstand die je kan houden bij een langer durend artikel juist de veiligheid toe laat nemen.

Is het daarom juist niet tijd dat we afstappen van deze surrogaat flowerbeds en overgaan op echte flowerbeds die echt uit één geheel bestaan?

Ik schop hiermee een open deur in, maar ik zie geen reden waarom we geen flowerbeds met de maximale inhoud kunnen verkrijgen die we ook hanteren voor compound boxen.

Deze jaarwisseling zag ik het vaker gebeuren dan eerder. Lange vertragingen tussen de cakes uit de compounds, compounds die op de overgang weigeren. De veiligheid wordt er daardoor eigenlijk niet beter op. Dat terwijl de stabiliteit van een compound en de afstand die je kan houden bij een langer durend artikel juist de veiligheid toe laat nemen.

Is het daarom juist niet tijd dat we afstappen van deze surrogaat flowerbeds en overgaan op echte flowerbeds die echt uit één geheel bestaan?

Ik schop hiermee een open deur in, maar ik zie geen reden waarom we geen flowerbeds met de maximale inhoud kunnen verkrijgen die we ook hanteren voor compound boxen.

Dit is 100% correct. Het slaat ook nergens op dat ze doorverbonden moeten zijn, want het doet precies hetzelfde, en als dat eerste lontje eenmaal brand, dan gaat de rest ook. Maar net als met die 25kg regeling, zijn dit regels die gebaseerd zijn op luchtkastelen. Veiligheid boeit de overheid niet, waarom zou je het verbeteren zodat er minder gewonden komen als dat niet meehelpt in de propaganda om het vuurwerk te verbieden? Er worden niets voor niets al berichten door de politie voordat het oud en nieuw is al de wereld in geslingerd dat het een onrustige oud en nieuw wordt...

Zeker tijd dat compounds gewoon als 1 box gemaakt mogen worden. 100shots als 1 'cake'zou fijn zijn.

Dit is 100% correct. Het slaat ook nergens op dat ze doorverbonden moeten zijn, want het doet precies hetzelfde, en als dat eerste lontje eenmaal brand, dan gaat de rest ook. Maar net als met die 25kg regeling, zijn dit regels die gebaseerd zijn op luchtkastelen. Veiligheid boeit de overheid niet, waarom zou je het verbeteren zodat er minder gewonden komen als dat niet meehelpt in de propaganda om het vuurwerk te verbieden? Er worden niets voor niets al berichten door de politie voordat het oud en nieuw is al de wereld in geslingerd dat het een onrustige oud en nieuw wordt...

Hoewel ik mij in de kern van je betoog goed kan vinden, gaat het citaat "veiligheid boeit de overheid niet" mij toch iets te ver. Ik schuif het persoonlijk toch op een stukje onmacht/onwetendheid; Toen compounds werden gelegaliseerd was het makkelijk uit te leggen omdat soortgelijke producten in bijvoorbeeld Duitsland al geruimte tijd waren toegestaan.

Hoewel ik het integraal eens ben met het feit dat een 100s 30mm flowerbed veiliger is dan hetzelfde in compoundvorm, is het overstappen naar flowerbeds een stap waar Nederland qua wetgeving alleen in zal staan. Dat maakt het een flink stuk lastiger en daarom ben ik persoonlijk al lang blij dat we deze compounds inmiddels hebben. Producenten weten (in de meeste gevallen) prima hoe ze dit met minimale pauzes moeten maken en gezien het slechte daglicht waar vuurwerk op dit moment in staat zou ik niet te veel extra eisen stellen. That's my two cents :)

Veiliger is het zeker. Maar ga ze dat in den haag maar eens uitleggen. Dat een cake met 2000 gram veiliger is dan 4 aan elkaar geknoopte cakes van elk 500 gram. Denk dat we blij moeren zijn met wat we hebben want enkele jaren geleden moest je alles zelf nog knopen en was dat ook nog eens illegaal.

Veiliger is het zeker. Maar ga ze dat in den haag maar eens uitleggen. Dat een cake met 2000 gram veiliger is dan 4 aan elkaar geknoopte cakes van elk 500 gram. Denk dat we blij moeren zijn met wat we hebben want enkele jaren geleden moest je alles zelf nog knopen en was dat ook nog eens illegaal.

De politiek denkt ook nog steeds dat we in nederland rotjes en pijlen hebben... en dan moeten we geloven dat ze dit snappen? hahaha. Wellicht dat BBB een klein beetje meer begrip en verstand kan bijbrengen wbt hun eigen wetten..

Helemaal mee eens, maakt het veel veiliger afgelopen jaarwisseling veel weigeraars gehad die opnieuw aangestoken moesten worden, sommige op een hele gevaarlijke manier.

Dat betreft mis ik de cakeboxen wel lekker zelf doorlonten, kost wel wat meer werk maar dan weet je ieder geval dat het vaak goed is.

Ik vind het eerlijk gezegd wel prima zo, lekker zelf samenstellen van effecten uit verschillende compounds en zo je eigen smaak op te bouwen.

Ik heb in 2019/2020 een triplex blok halverwege zien stoppen. Flowerbed constructie is ook niet per se de garantie dat je box vlekkeloos loopt. En ook wel eens met Vuursteen. Nu het in losse dozen wordt verkocht, kan je ook nog eens eindeloos variëren.

Als er een tube van een compound uit elkaar klapt dan klapt de compound in losse compartimenten uit elkaar omdat het meerdere cakes zijn. Als er een tube van een flowerbed uit elkaar klapt dan klappen alle tubes alle kanten op met gevaar dat deze nog vrolijk door blijven schieten. Denk dat hier wel een wezenlijk verschil in zit qua veiligheid.

Back
Bovenaan