Winterswijks gezin met kerst op straat vanwege vondst 260 kilo vuurwerk.

Winterswijks gezin met kerst op straat vanwege vondst 260 kilo vuurwerk: ‘De wijk is in groot gevaar gebracht’

WINTERSWIJK - Een man van 39 uit Winterswijk wordt met vrouw en kinderen op straat gezet tijdens de kerst. Burgemeester Joris Bengevoord ziet geen andere mogelijkheid, nadat eind oktober 260 kilo illegaal vuurwerk werd aangetroffen in de schuur van het gezin. Bengevoord sluit de rijtjeswoning van 14 december tot en met 3 januari.

Tanja Kits 06-12-20, 22:54

De burgemeester zegt zich terdege te realiseren hoe ingrijpend zijn beslissing is voor de familie. ,,Maar ik moet kiezen voor de algehele veiligheid van de buurt. Met die 260 kilo vuurwerk heeft deze bewoner de hele wijk in groot gevaar gebracht. Als je de beelden van Roombeek in Enschede weer voor ogen haalt, weet je hoe gevaarlijk en verwoestend vuurwerk kan zijn.”

Een huissluiting vanwege vuurwerk is zeer uitzonderlijk, maar niet uniek. Burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem sloot eind november ook een woning, in de wijk Geitenkamp. De 31-jarige bewoner was door de politie betrapt met 6 kilo illegaal vuurwerk en had in zijn huis nog eens 7 kilo liggen.

De enorme vuurwerkvondst eind oktober heeft voor veel onrust in de buurt gezorgd. Nu kan de rust terugkeren

Robbert Hummelink, agent

Gasfles en stroomdraad

De in Winterswijk aangetroffen partij vuurwerk lag onbeschermd in het schuurtje achter de rijtjeswoning. Er stond een gasfles naast en erboven hing een met een kroonsteentje aangesloten stroomdraad. Als de boel vlam had gevat, was de wijk tot 400 meter in de omtrek beschadigd geraakt, aldus de politie. Naast de partij vuurwerk lagen plastic zakjes, wat er op kan duiden dat het voor verkoop bedoeld was.

,,Ik ben enorm geschrokken van de foto’s die de politie heeft gemaakt”, zegt burgemeester Bengevoord. Hij had samen met agent Robbert Hummelink voor het plaatselijke huis-aan-huis blad een interview gegeven over de gevaren van vuurwerk. Daarop kwam een tip van een lezer: ‘ga eens kijken op dit adres aan de Scholtenenk’.

Agent Hummelink is blij met de woningsluiting. ,,De enorme vuurwerkvondst eind oktober heeft voor veel onrust in de buurt gezorgd. Nu kan de rust terugkeren.”

Dat gesprek heeft mij niet gerustgesteld. De angst dat hij wéér vuurwerk zou opslaan, is niet weggenomen

Joris Bengevoord, burgemeester Winterswijk

Geen andere mogelijkheid

Bengevoord heeft onlangs persoonlijk gesproken met de 39-jarige bewoner van het vuurwerkhuis. ,,Dat gesprek heeft mij niet gerustgesteld. De angst dat hij wéér vuurwerk zou opslaan, is niet weggenomen.” Dus zag de burgemeester geen andere mogelijkheid dan het gezin tijdelijk op straat te zetten.

,,Waar hij heen gaat die drie weken weet ik niet. Maar hij liet blijken dat dat wel goed komt. We blijven het gezin wel monitoren, want er zijn jonge kinderen bij betrokken. We laten ze niet aan hun lot over.”

Het gezin zelf wilde niet reageren tegenover De Gelderlander.

De arbeiderswoning aan de Scholtenenk wordt verzegeld door de politie. Er zal regelmatig gecontroleerd worden of de zegels niet zijn verbroken. Het verbreken is een strafbaar feit.

Bron:
https://www.destentor.nl/achterhoek...de-wijk-is-in-groot-gevaar-gebracht~ac32a906/

Zum kosten dit.. praat illegaal vuurwerk niet goed. Maar dit slaat nergens meer op. Wat lag er dan? 10 inch shells ofzo? 400 meter er om heen. Ga toch weg man. En dan ook nog referen naar Enschede, schaamteloos

Impliciet zegt hij dus dat er in Enschede orde grootte 260 kg vuurwerk op lag geslagen. Is er dan geen enkel medium die daarin doorvraagt?

Begint dit ondertussen niet smaad en laster te worden? Hier moet men als branche toch iets mee kunnen zou ie zeggen. 260kg vergelijken met 170 ton.

Hoe werkt dat met producten?

Een gezin met kerst op straat zetten. Wat ben je dan voor zieke sadist? Om te kotsen dit. Geef die vent een dikke boete of taakstraf. Dit gaat echt te ver.

Vooral het plaatje erbij, alsof er een zware vliegtuigbom uit de tweede wereldoorlog gevonden is...

zwaar vuurwerk echter...ik heb echter geen idee wat er thuis lag bij deze meneer..zelf praat
ik illegaal vuurwerk zeker niet goed...maar sinds het verbod is vuurwerk zo ongeveer gelijk gesteld met vuurwapens, drugshandel.
Maar goed, mensen zien dit plaatje....
vw.png

Een gezin met kerst op straat zetten. Wat ben je dan voor zieke sadist? Om te kotsen dit. Geef die vent een dikke boete of taakstraf. Dit gaat echt te ver.
72% van de poll op De Gelderlander is een zieke sadist. Ik krijg het gevoel dat Nederland verloren is...
poll huisuitzetting.png

Net mw. Kits gesproken. Verteld dat ik me stoor aan een aantal stukken in de tekst. Mw. Had het zo van de burgemeester doorgekren. In een eerder art van 30 okt staat een foto van een doos met 3inch shells. Mw. Heeft er verder geen verstand van, maar zou wel even doorgeven aan de burgemeester dat zijn reactie omtrend enschede zwaar overdreven was.

Net mw. Kits gesproken. Verteld dat ik me stoor aan een aantal stukken in de tekst. Mw. Had het zo van de burgemeester doorgekren. In een eerder art van 30 okt staat een foto van een doos met 3inch shells. Mw. Heeft er verder geen verstand van, maar zou wel even doorgeven aan de burgemeester dat zijn reactie omtrend enschede zwaar overdreven was.
Goed bezig dedon!

Hoe heb je haar aan de lijn gekregen eigenlijk?

Blijf dit soort artikelen en acties toch opmerkelijk vinden en dat is een understatement. 260 kilo is natuurlijk teveel, maar overdrijven is ook een kunst.

Ter vergelijking: koop je 5 legale funke blokken + 10 kleine zena potten dan zit je aan hetzelfde gewicht. Niet om te bagetaliseren, maar ik denk dat een gemiddelde vuurwerkfanaat elk oud en nieuw hetzelfde aantal kilos aan legaal vuurwerk in zijn schuur heeft liggen....

Zo uit mijn hoofd gezegd stond er bij mij vorig jaar op het bonnetje van bredavuurwerk 390 kilo... en dat kreeg ik zonder enige moeite mee...

Het is dus allemaal zo krom als iets, en veel partijen zijn totaal niet consequent met hun uitspraken danwel argumenten.... tenenkrommend!

Holy shit dit soort propaganda begint toch wel eng te worden. 260kg vuurwerk, dus +- 208kg klei en karton en 52kg kruit, en volgens hun is dat genoeg om 20 wijken te vernietigen :bonk:

Word ook meteen enschede bijgehaald, 260kg tegenover 160 ton :bonk:

We mogen blij zijn dat de doodstraf verboden is in Nederland want als we op dit traject door blijven gaan dan zetten ze ons tegen de muur over 10 jaar als we gepakt worden met wat potjes uit belgië.

Ik lees zojuist dat de man een kort geding aan gaat spannen tegen de gemeente.
Met als ik het goed begrijp de veiligheid van de opslag en de veronderstelde mogelijke schade als twistpunt.

Winterswijker vecht sluiting woning om vuurwerk aan

WINTERSWIJK - De Winterswijker wiens woning drie weken dicht moet vanwege de opslag van illegaal vuurwerk, spant een kort geding aan tegen de gemeente. Volgens zijn jurist lag het vuurwerk veilig opgeslagen en is de man en zijn gezin ontdaan van de sluiting.
Na een anonieme tip trof de politie op 29 oktober 260 kilo illegaal vuurwerk aan. Volgens een woordvoerder van de gemeente lagen mortieren en nitraatbommen opgeslagen in een schuurtje.
Als de partij explosieven tot ontploffing was gekomen waren volgens de politie alle woningen binnen een straal van 400 meter van de opslaglocatie getroffen door de impact van de explosie.

'Vuurwerk lag er veilig'
De jurist van de man spreekt dat tegen en zegt dat het vuurwerk er veilig lag. Hij vindt de sluiting van de woning onterecht. Volgens hem kunnen de man en zijn gezin niet bij familie terecht. Wanneer de zaak bij de voorzieningenrechter is nog niet bekend.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/6536600/Winterswijker-vecht-sluiting-woning-om-vuurwerk-aan

Ik ben benieuwd naar de uitspraak en hopelijk mag hij en zijn gezin in afwachting van de uiteindelijke zaak naar huis.

Back
Bovenaan