Winter

Kijk dat is een leuk vooruitzicht, op teletekst durven ze zulke uitspraken nog niet te doen maar we wachten wel af, als de dooiaanval maar niet wint.

Sneeuwbom en strenge vorst?

SnvwNeersl1612.jpg

Wanneer je vooruitblikt op wat komen gaat, zou je bijna vergeten wat er op dit moment gebeurt. Het is natuurlijk al enkele dagen op en top winter. Op sommige plekken zijn al twee ijsdagen genoteerd deze week en er gaan er nog wel wat bijkomen. Gisteren in grote delen van het land toch licht positieve temperaturen. In de avond al snel weer onder nul en vannacht wederom temperaturen tot -9 aan toe. Voor dat we verder de week in kijken, moeten we even stilstaan bij de actuele situatie.

Storing
Het hogedrukgebied boven Scandinavië is richting Groenland geschoven, zoals we gisteren al meldden. Dat maakt de weg vrij voor wat lagedrukgebieden die vanuit het Noorden over de Noordzee omlaag komen zakken. De temperaturen van de Noordzee zijn nog vrij hoog, het is dan ook pas december en dat zorgt er voor dat als de wind aanlandig is de temperaturen wat boven nul komen. Een storing, gekoppeld aan lagedruk bij Denemarken, bereikt ons deze morgen. In het noorden moet het op dit moment nog beginnen met regenen c.q. sneeuwen. Langzaamaan trekt de storing verder naar het zuiden en met temperaturen in grote delen van het land onder nul zal het ook daar vanmiddag wat gaan sneeuwen. Alleen in een smalle kuststrook zal het regenen of valt natte sneeuw.

Edit 11.00: Inmiddels is het op diverse plekken gaan sneeuwen. Op Vlieland is het daar te warm voor (+5 graden), maar zelfs op Ameland heeft zich een wit laagje gevormd. Ook in Friesland is het op meerdere plaatsen wit.

Sneeuwbom
Die jongste GFS kaarten (00z) laten een ware sneeuwbom zien voor het westen van het land. Gisterenavond (18z GFS)leek de meeste neerslag nog te gaan vallen in het noorden van het land. Sneeuwval verwachten is altijd last-minutewerk en dat maakt het ook zo lastig. Als we even een blik werpen op het neerslagkaartje boven dan zien we dat de meeste neerslag in de komende 48 uur zal vallen in het westen van het land. Tot aan 14 mm toe! Langs de kuststrook zal dit met name als regen en natte sneeuw vallen, iets verder landinwaarts is dit gewoon droge sneeuw, dat zou betekenen: 14 cm. Dat komt omdat de wind boven land iets krimpt. Daarmee wordt gewoon lucht vanaf het koude land aangevoerd. GFS overschat in dit soort situaties de temperatuur vaak wat, want in het grootste deel van het land zal de temperatuur rond of onder 0 blijven. Ook de dauwpunten blijven bijna overal onder nul en dat is ook een belangrijk gegeven. Onderstaand luchtdrukkaartje laat zien dat een lagedrukgebied langs de kust komt te liggen later op de dag en morgen. Dat betekent dat gedurende de gehele nacht en ook morgen sneeuw wordt verwacht.

Strenge vorst
Nadat de lagsruk voorbij is getrokken draait de wind van zuid weer naar oost tot noordoost en wordt weer koude lucht aangevoerd. Dat betekent weer een aantal koude dagen voor de boeg (ijsdagen). Wanneer het in de nacht opklaart kan de temperatuur weer ver onderuit naar -7 tot -10 graden. Zeker wanneer er een sneeuwdekje ligt kan het kwik nog lagere waarden aanwijzen. Kijk maar eens naar de onderstaande temperatuurverwachting voor zaterdag morgen. Voluit strenge vorst in westelijk Nederland.

http://www.sneeuwverwachting.nl/weerkaarten/161209/sneeuwbom_en_strenge_vorst?

De verwachting?

Dat brengt ons automatisch tot de verwachting voor de komende dagen. Vanuit het noorden probeert zondag een storing de ergste kou te verdrijven, wat gepaard gaat met een flinke hoeveelheid sneeuw. Die poging heeft succes, zeker in een brede strook langs de westkust. Daar zal het zondagmiddag 1 tot 3 graden gaan dooien. De dagen daarna ziet de stroming er als geheel halfslachtig uit, maar gezien de koude voorgeschiedenis, kan het zo nog erg lang blijven kwakkelen, wellicht tot en met de kerstdagen. Vrijwel iedere nacht vriest het wel licht, in het binnenland en als het opklaart soms nog matig. Overdag ligt de maximumtemperatuur rond het vriespunt, maar in de westelijke kustprovincies veelal een paar graden boven nul. Daarbij kan er vooral dinsdag opnieuw sneeuw of natte sneeuw gaan vallen. Zeker wat verder landinwaarts zal het sneeuwdek dus nog aardig in tact blijven en daar is de kans op een witte kerst dus erg groot. Het zal echter wel een zogenaamde ‘vuile’ witte kerst zijn, want door een afwisseling van vorst en een lichte dooi, is het mooie wit er dan wel van af.

Wat er na de kerst gebeurt, blijft nog een groot vraagteken. Het kan spreekwoordelijk ‘warm water’ gaan regenen, kwakkelig blijven, of de vorst weet zowaar weer te verscherpen

ensemble-tt6-wageningen.gif

Hier zijn een paar lekkere winterplaatjes die ik heb weten te maken.

P1000789.jpg

"Sharp"

P1000796.jpg

"Take a seat"

P1000797.jpg

"Undulating"

P1000794.jpg

"Student's life"

Gisteravond heb ik ook een aantal foto's gemaakt.
Ging niet allemaal zoals ik het wou, omdat ik geen externe flits heb op me Nikon.
Ach ja, ik heb toch een paar leuke foto's gemaakt.

Vanochtend naar me werk, totdat me chef me een sms stuurde.
Of ik haar late dienst van vanavond kon overnemen.
Na een paar vloeken, duizend bliksem bommen en granaten, laat ik het netjes houden.
Heb ik na overleg met haar en me andere collega, vandaag een late dienst gewerkt.
Lekker zo vlak voor de kerst en morgen ben ik ook nog de late dienst sjaak.:angry:
Maar ik heb wel een paar foto's gemaakt vandaag lekker vroeg.

Maar bij deze me foto's.

20 december 2009.
Lief dagboek, grapje.:wink: (1 cider te veel op.)

DSC_9563.jpg

Me auto onder de sneeuw.

DSC_9567.jpg

Parkeerplaats van me apartement.
Die sporen vind ik erg mooi.

DSC_9618_Medium_.JPG

Goeie laag sneeuw, dat zelfs maat 45 er in weg zakt.:wink:

DSC_9622_Medium_.JPG

Ligusterstruik voor me apartement.

DSC_9590.jpg

Wagen van me pa.

----

21 december 2009.

DSC_9626_Medium_.JPG

Ja ik heb hem op me balkon staan, een apresski vogelshuisje.

DSC_9631_Medium_.JPG

Me planten staan er ook goed bij. :cry: (Zitten bloembollen in, want ik ben ook een bloembollen freak.)
Dat ding wat tegen me tuinstoel staat, is trouwens een vuurpijl afschiet installatie.
Moet je trouwens gelijk na oud en nieuw schoonmaken, want na een jaar krijg je die roet roep er niet meer van af.

DSC_9630_Medium_.JPG

DSC_9629_Medium_.JPG

DSC_9627_Medium_.JPG

De buren van het apartement hebben een sneeuwpop gemaakt.
Lekker groot en er ligt genoeg sneeuw.:D

Laatst bewerkt:
Vanmorgen toch nog maar even de dijken in gegaan en wat was het mooi daar zeg. Daarnaast was het ook heerlijk rustig.
Nu is het alleen weer aan het dooien :sad:.

zkqz49.jpg

mkesg2.jpg

mkg7xl.jpg

2rhwq2w.jpg

2ev53qc.jpg

33xhfs5.jpg

fa5646.jpg

m1zyf.jpg

Jullie mogen raden wat het is :D

Op weer.nl staat het volgende:

IJzel!

Hoog in de lucht valt de neerslag namelijk als sneeuw. Door het binnendringen van de warmere lucht hoger in de atmosfeer smelt deze winterse neerslag. De sneeuw gaat hierdoor over in een meer vloeibare vorm: regen.

Vervolgens komen de regendruppels boven de grond terecht in een koudere laag. Hierdoor daalt de temperatuur van de druppels, waardoor ze onderkoelt raken. Dit betekent dat de temperatuur van de regendruppel onder het vriespunt ligt, maar de druppel nog niet overgaat in sneeuw of ijs. Zodra deze regen met een temperatuur van minder dan 0 graden het aardoppervlak raakt, vriest het meteen vast en dus is er sprake van ijzelvorming.

Timing

Volgens de laatste inzichten krijgt het zuiden van het land aan het einde van de Kerstavond te maken met de ijzel. Rond middernacht heeft deze neerslag zich over vrijwel het hele land uitgebreid. Alleen in Limburg is geen sprake van onderkoelde regen. Daar lijkt de temperatuur van de onderste luchtlagen boven het vriespunt te blijven. Deze ‘warme’ regen valt dan plaatselijk wel op een wegdek met een temperatuur beneden het vriespunt, waardoor het ook hier lokaal spekglad kan worden.

In de loop van de Kerstnacht lijkt de ijzel in het westen over te gaan in sneeuw. Tijdens de Eerste Kerstdag verplaatst het hele zaakje zich naar het noordoosten. In West-Nederland gaat de sneeuw in de loop van de dag dan ook over in regen, terwijl het oosten en noordoosten dan te maken krijgen met (natte) sneeuw. In de loop van de avond komen wij achter alle storingen te liggen, waardoor het vanuit het zuidwesten droog wordt.

Back
Bovenaan