Winter!

Mee eens pyromaniac! Ik ben een groot liefhebber van het winterse witte goud, maar dat moet die 'rommel' (want zo is het gewoon op de 31e :wink:) wel weg zijn tegen de tijd dat wij een keertje naar buiten kunnen om het eea te gaan ontsteken.
Zo kan ik me nog goed enkele jaren geleden herinneren (jaarwisseling 2005-2006 uit het blote hoofd). Toen stond een dooiaanval vanuit het zuidwesten op het programma voor de 30e december. De kou zou die dag met grof geweld het land uitgestuurd worden. Halverwege de bewuste dag begon 'operatie dooi' in Zeeland in vorm van perioden met sneeuw welke door de aantrekkende zuidzuidoostelijke wind (5-7BFT!) sterk begon te stuiven. Die middag moest vervolgens heel NL eraan geloven; met matige tot soms zware (drift) sneeuw, forse windstoten die het voor het gevoel ongekend koud maakten en hele slechte zichten maakte het front zijn opwachting...dit alles uiteraard met temperaturen enkele graden onder 0.
In enkele uren viel landelijk (!) 10-20cm, lokaal (door duinvorming) nog meer. 'S avonds tegen de klok van 8u (dat herinner ik me nog erg goed) hoorde ik iets op het zolderraam tikken...de sneeuw was langzaam aan het overgaan in ijsregen wat duidde op het binnendringen van zachtere lucht op hoogte. Het grondfront lag echter nog zuidwest van mijn locatie, en de kou zou zich niet 1,2,3 gewonnen geven. Het tikte nog even door terwijl de hoeveelheid sneeuwvlokken zienderogen minder groot werd. De kleine ijskristalletjes leken glimmende diamantjes in het sfeerlicht van de lantaarnpalen, en toverden zodoende de wereld eventjes om in een écht winterwonderland.
Lang konden we er niet van genieten want binnen circa 30min. na de overgang van sneeuw naar ijsregen ging het fout; het getik stopte en de neerslag ging geleidelijk over in doodgewone regen. Althans dat dacht ik. Fout dus, gewone regen was het niet; onderkoelde rommel: IJZEL! Op plekken waar de sneeuw de grond niet bedekte werd het onmiddellijk spekglad.
Ook deze fase duurde niet meer dan een minuut of 20-30 waarna de kou zich in de onderste niveau's van de atmosfeer eindelijk gewonnen gaf. Het grondfront passeerde triomfantelijk met erachter nevel, mist en van tijd tot tijd (mot)regen. Die nacht verliet de winterse kou het Nederlands grondgebied langzaam...
Het sneeuwdek was de volgende ochtend (op DE dag) zo goed als weg en het dooide 6 graden toen ik opstond. Dit alles begeleid door de o zo bekende zuidwestelijke wind. Wat een wereld van verschil in nog geen 12 uur tijd...
Terwijl om 10:00u het geluid van ontstoken vuurwerk de straten vulde waren de langzaam wegkwijnende sneeuwresten de laatste getuigen van wat er de avond ervoor gebeurt was...

Ja viel niet tegen! Droog, zacht, niet teveel wind en dus géén pak sneeuw meer :). Het werd een heerlijke jaarwisseling :blink:.

Ik moest 2 dagen geleden de ruiten krabben van mijn auto, dus de winter begint nu echt vind ik. Ik was er alleen te bedonderd voor en heb de fiets maar gepakt:p
Ook heb ik bericht van de dealer gehad dat ik welkom ben voor een gratis wintercheck en een hapje en drankje daar. Met andere woorden, wij controleren de banden, de accu en zeggen dat de accu het niet meer haalt. En tevens proberen wij winterbanden aan te smeren.:D

Het ziet er goed uit hoor de komende weken :)

9d029c8df5.png

1a5d4a7dae.png

Tmax.png

Tmin.png

Ik moest 2 dagen geleden de ruiten krabben van mijn auto, dus de winter begint nu echt vind ik. Ik was er alleen te bedonderd voor en heb de fiets maar gepakt:p
Ook heb ik bericht van de dealer gehad dat ik welkom ben voor een gratis wintercheck en een hapje en drankje daar. Met andere woorden, wij controleren de banden, de accu en zeggen dat de accu het niet meer haalt. En tevens proberen wij winterbanden aan te smeren.:D

Moet je de multi meter even pakken. Als je accu onbelast (dus met alles uit) ongeveer 12.70 volt geeft, en met draaiende motor ongeveer 13.7 ofzo dan is er niks mis :)

al de mensen die niet bedondert willen worden bij een wintercheck in de garage? :D

Nou van de week zijn de winterbanden + licht metalen velgen weer besteld voor de auto. Hadden de keuze tussen banden die tot 180kmpu gingen, of 210.. 210 is het geworen, Good Years voor Ruben! :D

van weer.nl

Winterweer nadert

De wind in Nederland waait al een paar dagen uit het noordoosten, maar koud is het nog niet. In Hoek van Holland steeg het kwik gisteren bij voorbeeld nog tot 9.5 graden. En de afgelopen nacht is het kwik nergens beneden het vriespunt gekomen. Ook morgen en woensdag is het niet meer dan gematigd koud. Daarna moet het gebeuren. Overigens viel er vandaag in de hogere delen van Sauerland al wel een beetje sneeuw.

In het verleden is het wel vaker voorgekomen dat in november Koning Winter al van zich liet horen. Sterker nog, enkele dagen winterweer in november is heel normaal. Zo komt het in De Bilt gemiddeld tot 6 nachten vorst en valt er op 2 dagen (natte) sneeuw. In het oosten en noordoosten valt gemiddeld op 3 dagen sneeuw en komt het in Twente, Eindhoven en Maastricht zelfs tot gemiddeld één ijsdag (een dag waarop de temperatuur het hele etmaal niet boven nul komt).

De laatste jaren hebben we ook regelmatig al winterse omstandigheden gehad in november. Vorig jaar dan niet, maar in 2008 kwam het eind november tot een aantal nachten vorst en zo nu en dan viel er ook sneeuw. Op sommige plaatsen konden er al sneeuwballen gegooid worden. Zo lag er op de Veluwe op de 23ste al 10-15 cm sneeuw. In 2005 kwam het tot zware sneeuwval op de 25ste waarbij in korte tijd een sneeuwdek van 15 tot 30 cm tot stand kwam in het oosten van Nederland. Op de snelwegen op de Veluwe ontstonden files die soms pas na middernacht waren opgelost.
Serieus winterweer is al iets langer geleden. Een volledig winterse novembermaand was die van 1993. De gemiddelde temperatuur kwam op 2,3 graden uit, zelfs voor januari is dat iets te koud. Alleen in 1919 en 1921 kwam het maandgemiddelde nog iets lager uit. Winterweer was er ook in november 1985 en ook in 1965 was het al vroeg winter. In de Weerspiegel van deze maand (het maandblad van de Vereniging van Weerkunde en Klimatologie) staat een uitgebreid artikel over het winterweer in 1965.
Komt er sneeuw?
Hoe het, zodra de koude lucht Nederland bereikt – in de loop van woensdag lijkt dit te gebeuren – deze keer verdergaat, moeten we nog afwachten. Maar de voortekenen zijn wel dat de winter, als alles eenmaal op z’n plaats is gevallen, zich niet meteen weer laat verdrijven. Onzekerheden zijn er altijd. Gaat het in de loop van vrijdag en zaterdag bij voorbeeld sneeuwen of niet (ook niet onbelangrijk voor de temperaturen die vervolgens gedurende heldere nachten kunnen worden gemeten)? Elk rekenmodel heeft wat dit betreft een eigen scenario.

Het Europese model berekent vrijdag en zaterdag een lagedrukgebied in onze omgeving, dat ten westen van ons langs naar het zuiden trekt. De meeste neerslag wordt dan in de kustgebieden verwacht. Gezien de lage temperaturen die in de bovenlucht worden berekend, kan die neerslag al snel in de vorm van sneeuw vallen, zeker als de wind op dat moment niet van de nog warme Noordzee waait. Dieper landinwaarts zou de neerslag zeker in de vorm van sneeuw vallen. Maar daar is de onzekerheid weer of de neerslag het binnenland wel bereikt.

Iets andere koers
Het Amerikaanse model laat het lagedrukgebied een iets andere koers volgen, namelijk zo dat de neerslag het binnenland wel bereikt. En daar ook enige tijd kan blijven hangen. Dan zou het plaatselijk goed wit kunnen worden. Omdat de kern van het systeem hierbij een oostelijker koers volgt dan de storing in het Europese model, gaat de wind in het westen van het land wel af en toe vanaf zee waaien. In dat geval zou er daar in plaats van sneeuw ook regen kunnen vallen, al hebben die westelijke winden op de temperaturen in de bovenlucht nauwelijks invloed. Nu blijken de berekeningen op de iets langere termijn, zoals vaak als koude lucht uit het noorden met het warme water van de Noordzee in interactie komt, de laatste dagen nogal springerig te zijn. Waarschijnlijk weten we pas vlak voordat het zover is of, en zo ja op welke manier de storing later in de week invloed gaat krijgen op het weer bij ons. Spannend dus…!

Verder laten de meeste lange termijnverwachtingen op dit moment zien dat het koude weer niet meteen weer van de weerkaarten verdwijnt, vanaf het moment dat het begonnen is. Het blijven daarbij natuurlijk altijd de details die beslissen hoe koud het precies wordt en hoe lang een eventuele periode met vorst voortduurt, als het daar later in de week tot komt. Maar dat is gewoon een kwestie van afwachten en de ontwikkelingen volgen.

Moet je de multi meter even pakken. Als je accu onbelast (dus met alles uit) ongeveer 12.70 volt geeft, en met draaiende motor ongeveer 13.7 ofzo dan is er niks mis :)

Ja dat weet ik. Maar er is niks mis met de accu. Die heb ik al eens gecontroleerd. Maar het is altijd wel een mooi verkooppraatje natuurlijk.

Ik zag dat ik morgen weer mag krabben, zat nu al ijs op de ruiten. Achja, hoort erbij zullen we maar denken.

Whehe ja die ratten smeren je van alles aan in de winter tijd... Word je soms niet goed van!

Hier nog een mooie lucky shot van mijn kant.....
picture037o.jpg

Beginnende ijsvorming op het dakleer....

p1020989i.jpg

Tsja, winter aankondigers?

p1020974.jpg

Het heeft hier, paar weken geleden denk ik 5 minuten even gesneeuwd. Nat en kort, maar vond het wel vet. Nu is er nog geen sneeuw te bekennen, wel koud:)

Back
Bovenaan