Wim Honsbeek wil terug in het vuurwerk.

ylke

VWC lid
wim.jpg

LEIDEN - Hij stak al zijn spaargeld erin en raakte diep in de schulden door juridisch getouwtrek over zijn vuurwerkwinkels aan de Leidse Haarlemmerstraat en op de Leiderdorpse Baanderij, maar Leidenaar Wim Honsbeek is niet van plan zich erdoor te laten kisten. Aan de Janvossensteeg 50 probeert hij het gewoon opnieuw. ,,Het is gewoon veel te leuk.’’

Hij kan zich er nog flink over opwinden als hij eraan terugdenkt. De gemeente Leiden staat hem toe een vuurwerkbunker voor 4000 kilo te bouwen, maar verbiedt hem vervolgens er meer dan 1000 kilo in opslaan. ,,Ze hadden een foutje gemaakt, zeiden ze; binnen de singels bleek niet meer te mogen.’’ Bij de rechter ving hij bot, regels zijn regels.

Coulance

,,De gemeente bood daarna wel vijfduizend euro schadevergoeding. Uit coulance, zeiden ze. Natuurlijk veel en veel te weinig -ik ben al mijn spaargeld van twintig jaar werken kwijt en zit met schulden- maar wat kun je? Voor hun maakt het niet uit, ze procederen zo lang mogelijk door, en halen het geld daarvoor ergens uit een potje. Zo’n lange adem heb ik niet.’’ De Leiderdorpse zaak ging er als gevolg van de Leidse kwestie ook aan. ,,Het was samen opgezet, berekend op wat we zouden verdienen met die vierduizend kilo. ’’

Een aanbod voor schuldhulpverlening sloeg hij af. ,,Ja, wat denk je? Ze zeiden dat ze alleen konden helpen als ik me uitschreef bij de Kamer van Koophandel, een uitkering nam en op de bank zou gaan zitten. In wat voor wereld leven we? Ik ga mijn hand niet ophouden en een ander laten betalen om mijn problemen op te lossen. Zo zit ik niet in elkaar. Je moet het toch juist belonen als mensen wíllen werken? Dus ben ik als een debiel gaan solliciteren en gelukkig heb ik werk gevonden bij DHL.’’

Bunker

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Honsbeek blijft een ondernemer en houdt ook zijn is niet van plan het plaatsen en verwijderen van tatoeages op te geven. En ook het vuurwerk wil hij opnieuw proberen. Sinds begin dit jaar runnen zijn vriendin en hij hun zaak vanuit Janvossensteeg 50 (zij doet daar in kinderkleding). ,,Daar heb ik nu ook een paar stellingen gemaakt voor categorie 1 vuurwerk. Van dat spul wat je het hele jaar mag verkopen. Maar volgend jaar wil ik weer met echt vuurwerk gaan verkopen.’’

En dus moet er weer een bunker komen. ,,Ja, en dat kan hier prima. Het bestemmingsplan laat het toe. En ik ga dan natuurlijk wel voor die duizend kilo bouwen die binnen de singels mag. Dat kan hier beter, want de huur is maar een derde van wat je in de Haarlemmerstraat betaalt. Al gaat het natuurlijk wel ten koste van de collectie. Daar stond ik om bekend, om mijn bonte collectie. Ik koos altijd uit zoveel mogelijk vuurwerkcollecties de krenten uit de pap. Zo hoort een vuurwerkwinkel eruit te zien, zeiden mensen vaak. Maar ik denk dat we er hier ook nog steeds een leuk winkeltje van kunnen maken.’’ Een website heeft Honsbeek er ook al voor: hetvuurwerkwinkeltje.nl.

De gemeente kan nog roet in het eten gooien. Volgens een woordvoerder hanteert Leiden voor vuurwerkbunkers in de binnenstad inmiddels een uitsterfbeleid.

Bron

Hopen dat het hem gaat lukken zijn nieuwe winkel opzetten. Ik kwam altijd graag in zijn oude winkel. Altijd gezellig en veel super producten.

Dit is een mooi verhaal over de onwil en onkunde die je tegen komt op lokaal niveau bij de overheid. Vind het overigens verbazingwekkend dat het Leidsch Dagblad dit verhaal in een redelijke neutrale manier gerapporteerd heeft, over het algemeen staat vuurwerk alleen maar negatief in dit blaadje.

Volgens mij gaat het om Vuurwerk4all en XL Fireworks! Wim had ook een tattooshop aan de Haarlemmerstraat! Dat winkeltje "hetvuurwerkwinkeltje.nl" verkoopt op dit moment leuk cat.1 spul!

Bijlagen

• f4all1.JPG
    f4all1.JPG
    194,6 KB · Weergaven: 0
Alleen maar diep respect hoe Wim zich hier doorheen slaat. Top. Hier zouden ze bij de gemeente Leiden en al die andere gemeentes die bureaucratisch moeilijk zitten te doen verplicht diep voor moeten buigen.
Ik wens Wim in ieder geval alle geluk toe die hem toekomt.
Hij verdient het.

Back
Bovenaan