Westland kliklijn

moontan

VWC lid
Politie gokt op klikspaan -

Lijn 'M' probaat middel tegen illegaal vuurwerk
WESTLAND - 'Wie verknalt Westland?' Met die slogan voert de gemeente Westland campagne om de jaarwisseling zo feestelijk mogelijk en zonder vernielingen en geweld te laten verlopen.
Onderdeel van de campagne is M, een kliklijn waarop Westlanders anoniem potentiële misdrijven kunnen melden. De politie hoopt langs deze weg de komende weken veel tips over illegaal vuurwerk binnen te krijgen. Daarnaast is burgemeester Van der Tak van Westland actief in de landelijke vuurwerkcommissie, onderdeel van de commissie Bestuur en Veiligheid van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, waarvan Van der Tak voorzitter is. Op die manier maakt de gemeente Westland zich op voor de jaarwisseling.

Via kliklijn M kwamen rond de voorgaande jaarwisseling tientallen meldingen binnen. Naar aanleiding daarvan heeft het Regionaal Milieu Team 25 onderzoeken gedaan, waaruit tien verdachten kwamen.

Het team nam vorig jaar 2500 kilo illegaal vuurwerk in beslag. Nu heeft datzelfde team eind vorige week al 1700 kilo illegaal vuurwerk - zoals nitraatklappers, lawinepijlen en Chinese rollen - onderschept in De Lier naar aanleiding van een anonieme tip via M. Na die tip kreeg de politie toestemming van de officier van justitie om verdachten te observeren en telefoonlijnen af te tappen.

Van der Tak wil raddraaiers het nieuwe jaar insturen met het 'dit doe ik nooit weer'-gevoel. Daarom zullen de straffen worden aangepast. Ook wil de burgemeester nog niet uitsluiten dat sommige plaatsen tot verboden gebied worden verklaard voor het afsteken van vuurwerk. Camera's zouden ook kunnen bijdragen tot de registratie van vandalen en geweldplegers, en om openbare ordeverstoringen te voorkomen zijn vreugdevuren taboe.

Brievenbussen en prullenbakken worden preventief verwijderd om brand en vandalisme te voorkomen.

http://www.ad.nl/denhaag/westland/2...M_probaat_middel_tegen_illegaal_vuurwerk.html

Toch is de goede man niet helemaal verkeerd bezig. Uit inside informatie weet ik dat hij bezig is om vooral de vandalen( en hun leveranciers) aan te pakken en dat vind ik eigenlijk een goede zaak.
Om een voorbeeld te geven; afgelopen nacht liepen een paar mongolen bij mij in de buurt weer van alles te vernielen, ondertussen zware knallers afstekend. Ik heb niet gebeld, maar vond het niet erg, dat er in notime een aantal blauwe lichten de polder in kwamen rijden.

Ja na het nog eens gelezen te hebben moet ik je gelijk geven. Maar dan vind ik de naam, kliklijn toch wel erg slecht gekozen. Klikken doe je in groep 3, niet als je volwassen ben. De overige maatregelen zoals brievenbussen dicht maken of vernauwen wel goed.

Back
Bovenaan