Werkstraf 'knieperd' na kopen lawinepijlen

ylke

VWC lid
ZUTPHEN - Zijn kinderen vonden hem zo'n knieperd, omdat hij nooit vuurwerk kocht. Dus pakte de 64-jarige G. van A. het meteen maar goed aan.

Hij kocht in het illegale circuit maar liefst 78 lawinepijlen en 4.000 rotjes. 'En dan word je nog verraden ook', zei hij verongelijkt tegen de politierechter in Zutphen.

Hij betaalde op 8 november 2011 in zijn woonplaats zo'n 1.200 euro voor het illegale vuurwerk en liep tegen de lamp. Er was een anonieme melding binnengekomen dat hij zou handelen in vuurwerk. 'Het was zeker niet voor de handel, maar voor ons zelf', zei Van A. tegen de rechter. 'De politie zei trouwens dat het gewoon vuurwerk was, maar nam het in beslag omdat het te veel was.'

Daar was de openbaar aanklager het niet mee eens. 'Met drie of vier van die lawinepijlen kun je een auto uit elkaar laten knallen', hield hij de Apeldoorner voor. 'Het probleem zit hem in de samenstelling, dat bij illegaal vuurwerk niet alleen uit zwart buskruit bestaat.' Er worden andere stoffen aan toegevoegd voor het extra harde knaleffect.

De rechter was wel benieuwd waarom Van A., gezien zijn leeftijd en blanco strafblad, tot deze daad was gekomen. 'Er is geen speciale reden voor', zei de Apeldoorner. 'Het werd me gewoon aangeboden en mijn kinderen vroegen erom. Daarom.' De rechter vond het vreemd dat Van A. het spul al in november via de illegale kanalen kocht.

Op dergelijke feiten staan gevangenisstraffen van maximaal een jaar, hield de aanklager de verdachte voor. Dat ging hij niet eisen, maar hij legde wel de maximale werkstraf op tafel: 240 uur. 'Ik vind dat wel wat hoog', zei de verdachte. Dat vond de rechter blijkbaar ook, want hij verlaagde deze taakstraf dan ook tot 100 uur.

Bron

Welja, zit echt met verbijstering dit stuk te lezen. :shocked: Je kids de schuld geven! Je bepaald als kerel van 64 toch echt zelf of je 78 zinks inslaat! Hij komt er gelukkig goed vanaf.

Welja, zit echt met verbijstering dit stuk te lezen. :shocked: Je kids de schuld geven! Je bepaald als kerel van 64 toch echt zelf of je 78 zinks inslaat! Hij komt er gelukkig goed vanaf.
Ben het met jullie eens hoor wat een goedkoop argument van de man,zelfs als je de wil hebt van een natte krant had je ook voor 1200 euri
Kunnen shoppen bij zena bijvoorbeeld.vind de straf daarom veel te weinig vooral ten opzichte van andere die voor minder tot een veel zwaarder voorbeeld zijn gesteld

zo die was het gezeur wel heeeel erg zat .
ik vind de straf wel zeer schappelijk als normaal de bak in moet .
die man had wel wat beter moeten na denken voor dat hij wat deed

Daar was de openbaar aanklager het niet mee eens. 'Met drie of vier van die lawinepijlen kun je een auto uit elkaar laten knallen', hield hij de Apeldoorner voor.

Dit zijn weer eens andere berichten dan dat 1 lawinepijl genoeg is om dit voor elkaar te krijgen, oftewel ; deze aanklager weet ook al niet waar hij het over heeft :)

lol het lijkt er wel een beetje op dat deze man er makkelijk mee weg gekomen is. vorig jaar waren ze aan het zeuren dat je met de verhoogde straffen met één lawinepijl in de bak kon belanden. deze kerel heeft er 78 en krijgt 100 uurtjes taakstraf.

Beetje raar eerlijk gezegd. een maatje van me die nog niet eens een kwart daarvan had kreeg de volle 240 uur!

lol het lijkt er wel een beetje op dat deze man er makkelijk mee weg gekomen is. vorig jaar waren ze aan het zeuren dat je met de verhoogde straffen met één lawinepijl in de bak kon belanden. deze kerel heeft er 78 en krijgt 100 uurtjes taakstraf.

Beetje raar eerlijk gezegd. een maatje van me die nog niet eens een kwart daarvan had kreeg de volle 240 uur!
Valt onder het hoofdstuk"met twee maten meten"

Uhm .... Welkom in nl ,waar we alles met twee maten meten :wink:

Weet niet hoor maar 78 lawine pijlen en 4000 rotjes ?
Beter gezegt bijna half karton zinkjes en 4 karton nitraten ! En kom op 100 uur

Elke koekwous zou weten dit ruik naar handel welke opa :p heeft er nou 4 karton nodig :wink: .

Ach weetje nl moet eens waker geschud worden !

Jojo

Wie zegt dat het trouwens om nitraten gaat, ik lees namelijk rotjes en de media en justitie kennende dat als het echt nitraten waren er ook wel voor zorgen dat er dan nitraten staat en geen rotjes. Ik neem toch aan rotjes want 4000 nitraten in combi met de leawinepijlen vind ik dan wel heel erg laag bestraft ?

Wie zegt dat het trouwens om nitraten gaat, ik lees namelijk rotjes en de media en justitie kennende dat als het echt nitraten waren er ook wel voor zorgen dat er dan nitraten staat en geen rotjes. Ik neem toch aan rotjes want 4000 nitraten in combi met de leawinepijlen vind ik dan wel heel erg laag bestraft ?

Beste handelaar..
Doe mij 78 lawine pijlen.
en 20 broden Rotjes.... ja ja dat zal ut um ook niet zijn!
Klinkt mij totaal niet logisch.
In dit berichtje zit ook, in een Lawinepijl zwart kruit met een extra stofje voor de harde knal:bonk:
Dus die zogenaamde rotjes zouden zomaar eens nitraatjes kunnen zijn.

Of hebben ze tog een 100.000 klapper in beslag genomen en elk Rotje als los product aan geslagen???:p

Back
Bovenaan