Wereldkampioen Vuurwerk - Vanavond 21:10 ned 2

Omdat jij duidelijk een fel tegenstander bent van 'professioneel' vuurwerk in 'amateuristische' handen.

In Zwitserland heb je de juiste papieren nodig om het te kopen toch? Zoiets kan je ook in Nederland invoeren, krijg je je eigen 'profshows' per straat. Voordat het een discussie word waarom het wel of niet kan in Nederland, ik bedoelde vooral dat ik het raar vind dat er nooit voorstanders van een versoepeling in de media komen. En er zijn zat argumenten te bedenken waarom je het kan versoepelen, snap niet dat er nooit een prof zoiets betoogt.

Dat heb je goed gezien Wonko, in de huidige situatie, en met de gemiddelde mentaliteit van de schietende buurman of jongere in de straat is dat bijzonder onverantwoord.

Een versoepeling zal nimmer plaats vinden daar de publieke opinie daar zwaar op tegen is. En zoals het er nu naar uit ziet zal dat alleen maar erger worden. Verder kan je de situatie in Zwitserland niet vergelijken zoals die in Nederland is. Ook al zou je een voorstander aan het woord laten, welke argumenten zou je dan aan moeten voeren om het te versoepelen?

We hebben overigens de afgelopen jaren al een versoepeling gezien, 500 gram, grotere diameter, meer tube inhoud, enz.

Argumenten versoepelen/veranderen:
- Men wordt sneller een semi-prof waardoor je goedkoper(voor de lokale overheid) gecentraliseerde shows krijgt..(ik bedoel geen show per straat, maar aangewezen gebieden waar het mag)
- Degene met papieren zijn kundiger
- Meer toezicht op kwaliteit van professioneel vuurwerk
- Meer toezicht op de verkoop van professioneel vuurwerk
- Meer geld in de schatkist
- Betere marktwerking w.b. het professionele vuurwerk (zie kwaliteit/veiligheid van consumentenvuurwerk(

Tis nooit goed genoeg..

Dat dacht ik ook.

Als je 3 inch toestaat krijg je opnieuw de discussie dat dat kaliber te klein is en waarom je geen 4 inch zou mogen schieten.
Het is zoals Jack hierboven ook schrijft; niet iedereen kan de verantwoordelijkheid van vuurwerk aan.

Dat dacht ik ook.

Als je 3 inch toestaat krijg je opnieuw de discussie dat dat kaliber te klein is en waarom je geen 4 inch zou mogen schieten.
Het is zoals Jack hierboven ook schrijft; niet iedereen kan de verantwoordelijkheid van vuurwerk aan.

Je hoeft het bij wijzen van spreken ook niet gratis te krijgen bij 2 pakjes boter en een tros bananen... maar er zijn zoveel landen waar dit wel gewoon kan, alleen in Nederland doet men alsof het explosieven zijn.

Argumenten versoepelen/veranderen:
- Men wordt sneller een semi-prof waardoor je goedkoper(voor de lokale overheid) gecentraliseerde shows krijgt..(ik bedoel geen show per straat, maar aangewezen gebieden waar het mag)
- Degene met papieren zijn kundiger
- Meer toezicht op kwaliteit van professioneel vuurwerk
- Meer toezicht op de verkoop van professioneel vuurwerk
- Meer geld in de schatkist
- Betere marktwerking w.b. het professionele vuurwerk (zie kwaliteit/veiligheid van consumentenvuurwerk(

Je argumenten zijn niet echt helder, maar zal ze proberen te beantwoorden :)

- Men wordt sneller een semi-prof waardoor je goedkoper(voor de lokale overheid) gecentraliseerde shows krijgt..(ik bedoel geen show per straat, maar aangewezen gebieden waar het mag) : Dat zie ik niet gebeuren.

- Degene met papieren zijn kundiger: Dat is niet altijd het geval. Er zijn gevallen bekend van mensen met papieren die van voren niet weten wat ze van achteren doen. Zo een papiertje zegt dus niet altijd alles.

- Meer toezicht op kwaliteit van professioneel vuurwerk: Die toezicht vind nu al plaats op Europees nivo en wordt vanaf 2017 verplicht.

- Meer toezicht op de verkoop van professioneel vuurwerk: Professioneel vuurwerk zal nooit verkocht mogen worden aan de consument. Een versoepeling zal uitsluitend plaats vinden in het consumenten vuurwerk waardoor misschien zaken verkocht mogen worden die nu nog niet mogen. Meer toezicht zwegt verder helemaal niks.

- Meer geld in de schatkist: Dat denk ik niet al jaren zit de verkoop op gemiddeld 65-70 miljoen euro. Het groeit wel maar heel gestaag.. dat zal niet harder groeien als er ineens professioneel vuurwerk verkocht zou mogen worden. Je gaat dan meer een verplaatsing zien van wat men koopt, en wat men niet meer koopt.

- Betere marktwerking w.b. het professionele vuurwerk (zie kwaliteit/veiligheid van consumentenvuurwerk) Welke marktwerking bedoel je ? De kwaliteit van het Nederlandse consumenten vuurwerk is best goed.. toch wordt nog steeds een kwart afgekeurd omdat het op bepaalde punten niet aan de eisen voldoet, niet zozeer dat het onveilig is.

ik zou weleens een gedegen onderzoek willen zien naar klachten van vuurwerkoverlast en slachtoffers van vuurwerk. Hoeveel slachtoffers vallen er nu precies en wat zijn de oorzaken in %. Welk vuurwerk was er voor verantwoordelijk? Alles onderverdeeld in categorieën. Als je dit allemaal in kaart brengt dan kun je toch pas zien welke maatregelen er eventueel genomen kunnen worden?

Nu loopt iedereen maar wat te roepen op basis van globale cijfers of eigen interpretaties...dat slaat echt nergens op!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Wel een onafhankelijk onderzoek dan en niet vanuit een bepaalde optiek.

Ongelukken veelal met legaal of illegaal, en welke artikelen dan (knallers, pijlen, potten), en waardoor (omvallen, uit elkaar geklapt, te dichtbij), enz.

Schade zoek ik echter al wel heel snel in de illegale hoek. Met astronautjes blaas je geen bushok/prullenbak/verkeersbord op, dat gaat echt richting de vlinders.

- Men wordt sneller een semi-prof waardoor je goedkoper(voor de lokale overheid) gecentraliseerde shows krijgt..(ik bedoel geen show per straat, maar aangewezen gebieden waar het mag) : Dat zie ik niet gebeuren.
Sterk tegenargument:D

- Degene met papieren zijn kundiger: Dat is niet altijd het geval. Er zijn gevallen bekend van mensen met papieren die van voren niet weten wat ze van achteren doen. Zo een papiertje zegt dus niet altijd alles.
Dus jouw argument hiertegen is dat een papiertje niks zegt? Waarom zijn er dan uberhaubt diploma's? Vind het een erg flauw tegenargument.
- Meer toezicht op kwaliteit van professioneel vuurwerk: Die toezicht vind nu al plaats op Europees nivo en wordt vanaf 2017 verplicht.
Met toezicht bedoel ik op de import/export, nu gebeurd alles op de zwarte markt, onoverzichtelijk.
- Meer toezicht op de verkoop van professioneel vuurwerk: Professioneel vuurwerk zal nooit verkocht mogen worden aan de consument. Een versoepeling zal uitsluitend plaats vinden in het consumenten vuurwerk waardoor misschien zaken verkocht mogen worden die nu nog niet mogen. Meer toezicht zwegt verder helemaal niks.
idem dito. Tot/met 3" heet dan geen professioneel vuurwerk meer ;)

- Meer geld in de schatkist: Dat denk ik niet al jaren zit de verkoop op gemiddeld 65-70 miljoen euro. Het groeit wel maar heel gestaag.. dat zal niet harder groeien als er ineens professioneel vuurwerk verkocht zou mogen worden. Je gaat dan meer een verplaatsing zien van wat men koopt, en wat men niet meer koopt.
De illegale markt is in z'n totaal zeker net zo groot als de legale markt, haal daar alles wat boven de 3" komt (inc 1.1) vanaf en ik denk dat je aan de 10-20 miljoen zit. Daarnaast extra inkomsten qua curssusen, en eventuele extra heffing op vuurwerk i.v.m. bijv. schoonmaakkosten na oudjaar

- Betere marktwerking w.b. het professionele vuurwerk (zie kwaliteit/veiligheid van consumentenvuurwerk) Welke marktwerking bedoel je ? De kwaliteit van het Nederlandse consumenten vuurwerk is best goed.. toch wordt nog steeds een kwart afgekeurd omdat het op bepaalde punten niet aan de eisen voldoet, niet zozeer dat het onveilig is.

De grote vraag naar consumentenvuurwerk in Nederland heeft de concurrentie alleen maar bevoordeeld(los van de vermeende prijsafspraken tussen grote importeurs). Dit is ten gunste van de kwaliteit van het vuurwerk en ten gunste van de veiligheid, immers omdat de importeur niet wilt dat zijn investering wordt afgekeurd zal hij extra investeren om zich aan de regels(veiligheid) te houden. Zelfde argumenten kunnen gelden voor eventueel vuurwerk tot/met 3".

ik zou weleens een gedegen onderzoek willen zien naar klachten van vuurwerkoverlast en slachtoffers van vuurwerk. Hoeveel slachtoffers vallen er nu precies en wat zijn de oorzaken in %. Welk vuurwerk was er voor verantwoordelijk? Alles onderverdeeld in categorieën. Als je dit allemaal in kaart brengt dan kun je toch pas zien welke maatregelen er eventueel genomen kunnen worden?

Nu loopt iedereen maar wat te roepen op basis van globale cijfers of eigen interpretaties...dat slaat echt nergens op!

Google even naar de vuurwerkslachtoffer onderzoeken van ministerie van Consument en veiligheid:http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/vuurwerk-afsteken

eventuele extra heffing op vuurwerk i.v.m. bijv. schoonmaakkosten na oudjaar
Riep ik vorig jaar tijdens deze zelfde discussie ook al. Laat ze lekker een paar procent accijns gaan heffen op het vuurwerk. Misschien vervelend voor ons, maar ach, zo halen ze wel de onkosten er (deels) uit. Als dat een deeloplossing is i.t.t. een verbod, dan moet het maar.

Google even naar de vuurwerkslachtoffer onderzoeken van ministerie van Consument en veiligheid:http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/vuurwerk-afsteken
Die preken voor eigen parochie, dat is geen onderzoek met representatieve cijfers :wink:

Riep ik vorig jaar tijdens deze zelfde discussie ook al. Laat ze lekker een paar procent accijns gaan heffen op het vuurwerk. Misschien vervelend voor ons, maar ach, zo halen ze wel de onkosten er (deels) uit. Als dat een deeloplossing is i.t.t. een verbod, dan moet het maar.

Die preken voor eigen parochie, dat is geen onderzoek met representatieve cijfers :wink:

Jawel, zijn gewoon cijfers van Eerste Hulp afdelingen, ik heb een aantal jaar geleden vanaf 2007 ofzo opgezocht. Bleek dat het aantal vuurwerkslachtoffers afnam(tot vorig jaar als ik het goed heb). En dat er meer gewonden vielen door legaal vuurwerk dan door illegaal vuurwerk. Rest van de gewonden was door 'onbekend' vuurwerk.

Och laat ook maar wat wind ik me toch op voor niets, we houden het hierbij.

Dit was nog wel de meeste slechte vuurwerk programma van deze jaarwisseling. En dan zwijg ik maar over die Faber met zijn fototjes. 8 ogen, over al die mensen. Het is triest zeker waar maar wat zijn nu 8 ogen...

Laatst bewerkt:

Dit was nog wel de meeste slechte vuurwerk programma van deze jaarwisseling. En dan zwijg ik maar over die Faber met zijn fototjes. 8 ogen, over al die mensen. Het is triest zeker waar maar wat zijn nu 8 ogen...

Oeh, die is slecht zeg

als 1 van die 8 ogen toevallig die van jou is, is het dan ook maar 1 van de 8 ogen???

elk 'vuurwerkslachtoffer' met blijvend letsel is er gewoon 1 teveel! Of dit nog gebeurd door legaal, illegaal, ondeskundigheid van de persoon zelf of van iemand anders maakt niet uit. Zolang 'de Nederlander' elk jaar maar blijft bewijzen dat hij/zij niet verstandig met vuurwerk om kan gaan gaat dat verbod er komen of we dat nu willen met z'n allen of niet.

De Nederlandse overheid en de vuurwerkbranche willen op dit moment allebei het zelfde, zo veel mogelijk verdienen met zo weinig mogelijk concurrentie uit het buitenland terwijl wij allemaal weten dat het (sier)vuurwerk dat in onze buurlanden wordt verkocht kwalitatief net zo goed is als wat er hier legaal te koop is. Terwijl onze grenzen wagenwijd open staan voor vrij verkeer van personen, diensten en goederen blijven ze potdicht wanneer het vuurwerk betreft, dan pleegt men ineens een economisch delict. Hoe kan het zo zijn dat CE gekeurd vuurwerk wat dus aan alle europese richtlijnen voldoet niet ingevoerd mag worden terwijl er per dag duizenden kilo's aan ongekeurde troep (speelgoed e.d.) onze havens binnen komt en het hele jaar door verkrijgbaar is aan de consument??

Het Nederlandse vuurwerkbeleid is een lachertje dat alleen draait om erectificatie; iets wat krom is met een ***smoesje recht praten. De regels worden zover gebogen dat ze bijna breken en de Nederlandse overheid vind het prima zolang er maar geld verdiend kan worden en zolang de burger maar tevreden wordt gehouden met hier en daar een controle/boete/in beslag name zodat het weer breed uitgemeten kan worden in de pers en iedereen met een gerust hart kan slapen want we zijn met z'n allen weer ontsnapt aan een ramp!

Je hoeft het bij wijzen van spreken ook niet gratis te krijgen bij 2 pakjes boter en een tros bananen... maar er zijn zoveel landen waar dit wel gewoon kan, alleen in Nederland doet men alsof het explosieven zijn.
Vergis je niet in 3". Ik denk dat het een mooi begin zou zijn om 2" shellkitjes en 2" blokken toe te staan. Misschien dat we dan ooit nog naar 3" kunnen maar ik vind zoiets op dit moment niet realistisch en ook onverantwoord. De mensen zijn gewend dat Nederlands vuurwerk niet zoveel voorstelt en behandelen het daarom dus ook niet met respect. Hoe groter het kaliber, hoe meer dat precies wel nodig is.

als 1 van die 8 ogen toevallig die van jou is, is het dan ook maar 1 van de 8 ogen???

elk 'vuurwerkslachtoffer' met blijvend letsel is er gewoon 1 teveel! Of dit nog gebeurd door legaal, illegaal, ondeskundigheid van de persoon zelf of van iemand anders maakt niet uit. Zolang 'de Nederlander' elk jaar maar blijft bewijzen dat hij/zij niet verstandig met vuurwerk om kan gaan gaat dat verbod er komen of we dat nu willen met z'n allen of niet.

Ja maar alleen een verbod helpt dan. Er kleeft gewoon altijd een een risico aan vuurwerk en je kunt nog zoveel regels opstellen en nog zoveel waarschuwen. Mensen slaan dat toch in de wind. Een verbod zal dat uitsluiten. De meeste oog ongelukken gebeuren rondom 0.00 als er een chaos is op de straten. Bij een verbod zal die chaos een stuk minder zijn.

Dit soort ongelukken moet je gewoon voor lief nemen. Je probeert zoveel mogelijk uit te bannen maar helemaal gaat gewoon niet en tenopzichte van vorig jaar een flinke daling

De meeste ongevallen waren met de jaarwisseling 1992/1993 met 1900 ongevallen.
Leg dat maar eens uit hoe dat komt, ondanks dat het vuurwerk toen bij lange na niet zo zwaar was als nu.
Toen waren er nog geen nitraten en vlinders, laat staan cobra's en al dat andere spul.

De meeste ongevallen waren met de jaarwisseling 1992/1993 met 1900 ongevallen.
Leg dat maar eens uit hoe dat komt, ondanks dat het vuurwerk toen bij lange na niet zo zwaar was als nu.
Toen waren er nog geen nitraten en vlinders, laat staan cobra's en al dat andere spul.

Uhm destijds was het veelal nog geknutsel.. Strijkers bundelen, kruit in tennisbal stoppen. Maar ook toendertijd had je al behoorlijke zware betonstrijkers en dergelijke. Maar uiteraard ook chinese rollen, flowerbeds, shells, lawinepijlen, etc..

Back
Bovenaan