Welke tips zou jij aan andere mensen willen meedelen voor een veilige jaarwisseling?

Altijd veiligheidsbril op en vuurwerk aansteken met aansteeklont of gasbrander.
Zet potten tussen 2 bakstenen of in een klem, en pijlen in bijgeleverde buis in de grond of in hoge fles, half ingegraven. (of tussen bakstenen)
Zorg er verder ook altijd voor dat iedereen goed oplet en dat er niet meerdere dingen tegelijk afgestoken worden.

1) Ga NOOIT maar dan ook NOOIT zelf knutselen. Koop dan gewoon illegaal vuurwerk. Maar NOOIT zelf flash in een buisje doen etc.

2) Maak geen schade. De reden hier voor weten jullie zelf wel.

3) Als jij zo nodig moet stunten, doe dat als je het niet kan laten. Maar laat alleen je zelf in het risico zijn. Verwond anderen dus niet.

4) Zeg het altijd even als je iets zwaars afsteekt.

5) Steek het op de juiste manier af. Dus geen dikke potten op zn kop.
(oke, toegegeven, ik schiet ook thunderkingetjes over straat enzo maar kijk dan wel goed uit. Ik hou me dus aan mijn tip3 :p)

Ik heb het op oudjaars dag nog van dichtbij meegemaakt.
een groep jongeren waren samen aan het stoken. vele heksenkringetjes werden aangestoken door een grondbloem in de hand te houden om de lontjes aan te steken..

dat gaat tig keer goed totdat er eentje tussen zit met een productiefout...ook grondbloemen willen nog weleens uit elkaar klappen als ie zn druk niet kwijt kan. en dan knallen ze vaak veel harder als een gemiddeld rotje

dit gebeurde bij een jongen van een jaar of 10 die een normale grondbloem in zn hand hield. hij deed het niet eens om iets anders aan te steken. hij schreeuwde het uit van de pijn en ik zag dat zn hand flink bloedde. omdat ik heel dichtbij woonde heb ik gauw heel de groep mee naar huis genomen. daar eerst gespoeld met water. hij trok helemaal wit weg en werd duizelig. daarom hem maar in een stoel gezet bij de kraan. niet veel later moest ie zelfs overgeven. gelukkig stopte het bloeden wel, gauw zn verwondingen een beetje ingepakt in een verbandje en hem samen met mn moeder en enkele van zijn vrienden naar zn ouders gereden. die zijn als een speer naar de dokterspost gegaan.

bij zowel zn duim als wijsvinger was zn huid in een soort van stervorm open gereten en daaronder was het zwart van het kruit. op zn duim zat ook een flinke brandblaar.

was best heftig om mee te maken! gelukkig konden we hem heel snel te hulp schieten.

gelukkig hebben die andere jonge gastjes hun lesje wel geleerd. grondbloemen vast houden doen ze niet meer...

Back
Bovenaan