Welke regels gelden er voor carbid schieten?

stefantvs

VWC lid
Carbid valt niet onder de definitie van vuurwerk. Het Vuurwerkbesluit is daarom niet van toepassing. In sommige gemeenten is carbid schieten met een melkbus tijdens oud en nieuw toegestaan. Wat exact mag en niet mag, staat vermeld in een algemene plaatselijke verordening (APV).

Gemeente stelt regels aan carbid schieten
Carbid schieten is tijdens de jaarwisseling vooral populair in de noordelijke en oostelijke provincies van Nederland. Het carbid (calciumcarbide) wordt natgemaakt, in een melkbus gelegd, en vervolgens ontstoken, waarna een ontploffing optreedt. Carbid schieten is in principe verboden, maar een gemeente kan in de algemene plaatselijke verordening (APV) uitzonderingen vastleggen. In zo’n APV kan bijvoorbeeld staan dat carbid schieten alleen tijdens oudejaarsnacht is toegestaan buiten de bebouwde kom.

Etiket voor carbid verplicht
Omdat carbid tijdens de jaarwisseling aan consumenten wordt geleverd, is voor de verkoop ervan de Warenwet van toepassing. Volgens de Warenwet moet carbid voorzien zijn van een etiket met gevaarsaanduiding. In dit geval gaat het om de vermelding dat het een licht ontvlambare stof betreft. Verder moet op het etiket staan dat carbid buiten het bereik van kinderen gehouden moet worden en dat de verpakking droog moet blijven.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...s-over-het-onderwerp-vuurwerk&ns_mchannel=att

Blijft apart dat de regels hiervoor per gemeente verschillen. Zal komen door de cultuur en tradities per 'dorp'.
Hier in de straat werd het afgelopen jaren gedoogd, omdat we het met een bal deden. Wellicht dat er dit jaar een politie agent langskomt die het niet leuk vindt.

Er zijn echter ook mensen met complete stellages / zelf geprepareerde bussen (cementmolens, gastanks, etc.) waarbij het bijna een wedstrijd wordt om zo hard mogelijk te knallen met carbid. Daarvan heb je een stuk meer overlast.

Je kunt i.p.v. met bal ook werken met een vuilniszak en bijvoorbeeld een fietsband (binnenband) om deze vast te zetten.

Overigens heb ik nog nooit een gebruiksaanwijzing / gevaren etiket gezien bij het aanschaffen van carbid.

volgensmij wordt het tegenwoordig gebruikt om mollen mee te vergassen, en vroeger uiteraard voor de straatlantaarns.
Verder denk ik dat iedereen wel weet over carbid en water enzo,en natuurlijk dat je niet met welk lichaamsdeel dan ook boven/voor de bus moet komen.
oja als je met deksel schiet vergeet dan niet er een fiets binnenband en touw aan te knopen(niet te kort anders knapt het hengsel van de deksel).

Hier fietsen ze om 6 uur door de straten met een hus achterop. Knal in de straat en weer weg. Hoort er gewoon bij. Buiten de bebouwde kom moet gewoon kunnen.

Hier in de stad (apeldoorn) zijn ze er niet zo blij mee. Buren bellen vrijwel direct de politie. tijdje geleden had ik om half 11 de politie al schreeuwend op de stoep. Ze gaven me het advies om maar in het bos te gaan carbid schieten.
Alsof de boswachter daar zo blij mee is.

Erg jammer.

Blijft apart dat de regels hiervoor per gemeente verschillen. Zal komen door de cultuur en tradities per 'dorp'.
Hier in de straat werd het afgelopen jaren gedoogd, omdat we het met een bal deden. Wellicht dat er dit jaar een politie agent langskomt die het niet leuk vindt.

Er zijn echter ook mensen met complete stellages / zelf geprepareerde bussen (cementmolens, gastanks, etc.) waarbij het bijna een wedstrijd wordt om zo hard mogelijk te knallen met carbid. Daarvan heb je een stuk meer overlast.

Je kunt i.p.v. met bal ook werken met een vuilniszak en bijvoorbeeld een fietsband (binnenband) om deze vast te zetten.

Overigens heb ik nog nooit een gebruiksaanwijzing / gevaren etiket gezien bij het aanschaffen van carbid.

Ik las/zag op tv Gelderland dat gemeente Ede schieten met carbit verboden had vorig jaar.
Dit jaar mag er ook niet meer geschoten worden met Acetyleen gas.
(Moet je trouwens behoorlijk leip zijn, om met acetyleen gas te gaan schieten maar dat terzijde....)

Bericht op omroep gelderland.
Schieten met acyteleengas aan banden
Schieten met acyteleengas aan banden
EDE - De gemeente Ede legt het schieten met acetyleengas aan banden. In Ede gold al een verbod op het carbidschieten dat rond de jaarwisseling veel wordt gedaan.

Een alternatief voor het carbidschieten is het gebruik van acetyleengas uit gasflessen. Volgens de gemeente is dat gevaarlijk, omdat het gaat om een zeer ontplofbare stof. Ook maakt het schieten met het gas veel lawaai.

Politie en toezichthouders in Ede kunnen nu boetes uitdelen als het schieten met acetyleengas gevaar of overlast veroorzaakt.

Bron: Omroep Gelderland..

Back
Bovenaan