Mathilde van der Molen verloor haar man bij de vuurwerkramp © Mathilde van der Molen.
15 jaar na de vuurwerkramp hebben nabestaanden nog steeds geen duidelijkheid over wat er nu echt is gebeurd op 13 mei 2000. Drie weduwen klagen nu de Staat aan om een geheim politierapport in te kunnen zien. "Ik wil gewoon dat de waarheid boven tafel komt, zodat ik het kan afsluiten."
Volgende week is het exact 15 jaar geleden dat in de vuurwerkopslag in Enschede ontplofte. Daarbij kwam 23 mensen om, onder wie brandweerman Hans van der Molen. Zijn familie, en andere nabestaanden, hebben nog steeds geen idee wat er nou echt is gebeurd. "Ik wil weten wat er is gebeurd. Het voelt nu alsof er dingen zijn gebeurd die het daglicht niet kunnen verdragen", vertelt de weduwe.
Daarmee doelt Mathilde op een geheim politierapport dat ondanks herhaaldelijke verzoeken tot inzage nog steeds niet openbaar is gemaakt. "Rechercheurs die toen op de zaak zaten en het onderzoek al niet vertrouwden, komen steeds weer met nieuwe aanwijzingen, maar die worden door de rechter iedere keer van tafel geveegd."
Doordat nog altijd niet duidelijk is, wat zich op 13 mei heeft afgespeeld in de wijk Roombeek in Enschede, blijft de ramp en de dood van haar man door Mathildes hoofd spelen. "Je gaat verder natuurlijk, na 15 jaar heb ik echt wel dingen opgepikt. Maar loslaten lukt niet. Zou jij dat kunnen, als een geliefde overlijdt?"
Mathilde zit niet dagelijks bij de pakken neer. "Ik denk wel aan Hans. En natuurlijk ben ik nog vaak verdrietig. Maar je moet door." Dat heeft ze dus ook gedaan, samen met haar drie zoons. "Met de jongens gaat het ook goed."
Volgende week gaat ze zoals elk jaar naar het graf van Hans. "Soms ga ik ook naar het monument, maar dat doe ik het liefst anoniem."
Omdat het nu vijftien jaar geleden is, krijgt de vuurwerkramp meer aandacht in de pers. "Dat is logisch. Maar ik hoop dat we nu ook antwoord krijgen op onze vragen. Ik wil het afsluiten, zodat ik verder kan."
Bron