Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Allemaal doen we het: terugkijken naar die goede ouwe tijd. Niets is er mooier dan het moment waarop we de eerste keer vuurwerk af mochten steken en het moment waarop we voor het eerst vuurwerk mochten kopen.

Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of hebt afgestoken? Vermeld het hier. Heb je daarvan nog foto's en/of films? Vergeet die dan zeker niet om te plaatsen!

Het eerste vuurwerk wat ik gekocht was de mixdeal bij de boerenbond, 200 rotjes, 50 grondbloemen en 10 romeinse kaarsen. Heb geprobeerd afgelopen jaar dit te reconstrueren, moet alleen de romeinse kaarsen van lesli nog vinden.

Leuk topic! Ik kijk met plezier terug naar vroeger, het genieten van weinig. Kan mij dat nu absoluut niet meer voorstellen, wat sloffen rotjes en baby pijltjes en dan de hele dag plezier. Ik wou dat ik nog zoveel plezier en vermaak kan hebben met zo'n kleine collectie.

Het begon natuurlijk met 1 slof rotjes zoals de meesten hier denk ik. Die ene slof rotjes kreeg ik niet eens op.

Mijn eerste cake vergeet ik nooit meer. Wat was ik blij met mijn eerste zelf gekochte cake. Master Li van Lesli een 5 shots cake.

Ik heb denk ik zo'n beetje hetzelfde als Arvid. Het is waarschijnlijk (weet het niet eens meer) begonnen met een slof rotjes. De tijd ervoor kreeg ik altijd uitsluitend Spooky vuurwerk van mijn vader, de pakketten met categorie 1 vuurwerk. Wat was ik daar blij mee!

Toen ik het zelf uit mocht zoeken zijn we met rotjes, grondbloemen e.d. begonnen. Mijn eerste cake was de Next Night Blitz van Lesli vuurwerk. De jaren erna waren ook de Master Li en de Anaconda veelvuldig terug te vinden in mijn collectie. Potjes van nog geen tien euro, dat kon helemaal niet dacht ik. Maar toen maakten de effecten ook nog niet zoveel uit voor mij :p

Het eerste wat ik ooit zelf kocht waren 3 sloffen astronautjes, paar pakken grondbloemen, romeinse kaarsen en babypijltjes, een meterpakketje, en een aardige fontein uit de Diamond Collection. M'n eerste cake was de Wild Cats van Wolff, sindsdien 5 jaar op rij gehad. Tot de middelbare school mocht ik niet meer dan 25 euro uitgeven aan vuurwerk van m'n vader, weet ik nog wel :p

Geen idee man, dat is een eeuwigheid geleden. Ik kan me van klein kind nog de vuurtorentjes herinneren, de goeie Happiness vond ik prachtig. We haalden de nog goeie Jumping Jacks uit elkaar om over de daken te laten vliegen, ratelbandjes uit mekaar peuteren op krantjes in je slaapkamer. Die tijd. 200gr cakes waren er nog lang niet.

Klimmende panda. Bengaalse Waslucifers, vuurspuwende slang en kikker... van die draaiende papieren rondjes... zucht

Dat zou ik echt niet meer weten. Het was heel veel klein spul zoals rotjes, romeinse kaarsen, babypijlen, misschien een klein potje. Was toen een jaar of 12 a 13. Lang geleden dus. Maar elk jaar is dat wel steeds meer geworden.

Dit is wat ik de allereerste keer samen met mijn vader en oom kocht bij Lammerts van Bueren.
Dit was een sportzaak gevestigd op het Groot Winkelcentrum Overvecht op de Roelantdreef in Utrecht.

1pakje Parachutepijlen en een pakje Lady Crackers. Pure nostalgie.

parachute_rocket_1.jpg

Horseparachuterocketsmall.jpg

Lady Crackers.jpg

Foto: o.a. van Vuurwerkmuseum en Feuerwerk Forum.DE

Ik weet dit ook niet meer precies, alhoewel Bengaalse lucifers de eersten zouden kunnen zijn (tellen die mee? :rolleyes: ). Als eerste echte aankopen denk ik happiness, astronauten, tollen, babypijltjes en Romeinse kaarsen.

Die parachutepijlen van hierboven ken ik ook nog, je had toen ook een soort single shot met parachute. Was fantastisch en op 1 januari gingen we die parachutes dan zoeken.

Ik weet het nog precies.
De vier fonteinen van Horse Brand?
De one night parachute. Waarschijnlijk ben ik daarom een parachute vuurwerk liefhebber geworden.
12 babyvuurpijlen.

Het eerste wat ik kreeg en wat mijn vader altijd meenam een paar meterpaketten, die ik met mijn vader mocht afteken! Het eerste wat ik zelf kocht waren sloffen astronauten van Schuurmans en babypijlen! Uiteindelijk kreeg ik vaak geld bij van grootouders! Daarvan kocht ik voetzoekers, rookbommetjes, gillende keukenmeiden, jumping jacks, ladycrackers en andere matjes van!

Het eerste wat ikzelf gekocht heb waren astronauten, zevenklappers en babypijltjes bij de lokale dealer in Oosterhout. Volgens mij van Broekhoven

mm vroeger kocht me pa altijd een bundeltje met van alles wat een soort meter pakket. Het eerste wat ik me kan herinneren was dat ik opeens voor een euro of 15a20 van me ma mocht uitzoeken en dat ik er van die kleine rotje per 80 in doos van haalde met wat grondbloemen etc. en dat soort dingen. En dat me pa dan zij. Maak er maar 30 van en niks tegen ma zeggen haha.

Mijn eerste echte stuk eigen betaalde vuurwerk. Was de Coco Magnolia van evuco vuurwerk. Wat mis ik dat merk uit nostalgie :)

Mijn allereerste echte vuurwerk was 1 vuurpijl die ik mocht aansteken van de buurman toen ik een jaar 0f 9-10 was. Ik weet nog goed hoe spannend ik het vond het was een soort mammoet vuurpijl al weet ik het niet zeker. Het effect staat me niet meer bij. Alleen de exacte locatie gek genoeg. Verder bestond mijn eerste eigen collectie uit 2 sloffen astronauten 6 pakjes kanonslagen en 2 pakken babypijltjes waarvan de maxipijl voor jarenlang mijn favoriet is geworden omdat deze een flashknalletje hebben maar ook een roze en blauwe vlam bij het opstijgen hadden.

Mijn vader kocht ook altijd een paar laserflashes en grondbloemen en dergelijke "voor zichzelf" die ik kon stoken als ik mijn eigen vuurwerk op had gemaakt. Maar eigenlijk hield ik ieder jaar wel een beetje over.

Afgestoken waren die Bamboo Crackers die bij de Diamond Collection dealer vandaan kwamen. Knalde naar mijn ervaring toen gewoon lekker net zo hard als de Astro-/ Kosmonauten. Wat ik zelf kocht toen waren Grondbloemen en Romeinse Kaarsen (7 en 10 schoten, 5 om 5 in een pak voor zover ik weet).

Het duurde erg lang voordat ik zelf vuurwerk mocht kopen. Tot die tijd kreeg ik meestal 2-3 sloffen rotjes en een pakje grondbloemen. Daarnaast kocht me pa voor het gezin een pakket zoals All For Fun van Lesli.
Het eerste wat ik afgestoken heb is waarschijnlijk een sterretje, bengaals vuur, grondbloemen en een paar rotjes van een uit elkaar gehaald matje van de buurjonge.

Van de eerste echte bestelling van mijzelf heb ik nog een foto van gevonden het was:
10 x 90 matjes
3 x romeinse kaarsen
6 x thunderking
2 x ghost
2 x snapshot
1 x horror thunder pijlen
1 x neon pijlen
1 x ultimate rockets
2 x HL 16
1 x delicious thunder (kreeg per ongeluk 2 finale edities, wist niet wat me overkwam bij de eerste:D)
1 x fresh favourite
1 x flower crown
1 x color break
1 x swiss perfection
1 x flash banger
1 x blow out
1 x feuercombat

Hiervan weet ik nog dat ik 2 van de 3 verkoopdagen naar die winkel ben gegaan voor mooie dagaanbiedingen. Het was een rib uit me lijf, maar wat voelde dat goed om zelf te kopen en aan straat te staan met 'echt' vuurwerk dat fatsoenlijk in de lucht knalde:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan