Wat vinden jouw ouders en familie van je hobby.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is een mix hier.

Ma vind het leuk, maar wel veel. De eerder genoemde uitspraak "had je nog niet genoeg dan", is meer dan bekend, als je terug komt van de derde winkel. Maar stiekem af en toe wel door het raam naar buiten turen als we bezig zijn.

Pa vind het prachtig. Vroeger veel mee afgestoken en het ook van hem overgenomen. Vroeger kreeg ik af en toe wat en deed hij het "grote" werk. Nu is het andersom. In de avond is hij binnen, maar in de nacht blijft hij buiten tot het laatste schot de lucht in is gegaan.

Zwager vind het leuk, maar wel duur. Heeft prioriteit in andere hobby's, maar koopt wel elk jaar zelf vuurwerk, soms met wat advies dat ingewonnen is bij ondergetekende. Stookt ook altijd vrolijk mee als hij het bij ons viert.

Vriendin... Die weet het nog niet helemaal. Aan de ene kant zijn we het er over eens dat het niet geweldig goed is voor het milieu en dat het best wat geld kost. Aan de andere kant gunt ze mij het plezier en stookt ze ook mee, met tussenpozen. Weliswaar kleiner grut, maar ze stookt lekker mee. En dat kleine grut wordt ook langzaamaan groter gelukkig :)

Hier is het hier het hele jaar door hetzelfde liedje, behalve als het dan eindelijk zover is.

Moeders weet dat ik helemaal gek ben van vuurwerk en zegt het hele jaar door dat ik zelf moet weten waar ik mijn geld aan uitgeef. Nadert het seizoen dan zegt ze dat ze hett zonde vindt en dat ik niet zoveel moet bestellen. Als we alles eindelijk in huis hebben vraagt ze steevast hoe krijg je t in hemelsnaam op? En na afloop zegt ze dat ik wel heel veel vuurwerk had, maar dat ik zelf moet weten waar ik mijn geld aan uitgeef.:bonk:

Mijn vader vind het allemaal prachtig totdat hij achteraf hoort wat ik er aan uitgegeven heb. Hij is van de familie ook nog de enige die, naast mij, nog wat vuurwerk afsteekt. Hij is degene die mij het vuurwerk met de paplepel ingegoten :D

Zuslief doet het hele jaar door alsof ze zwaar tegen vuurwerk of dat het haar niks kan schelen, maar als het twaalf uur moment daar is racet ze naar buiten om te gaan kijken. Ze vindt het erg leuk om al het siervuurwerk aan te geven, waardoor ik weer optimaal kan stoken.

Als laatste de hond. Hij is al aardig op leeftijd en blaft zich een ongans tegen alle knallen, maar als jonge hond was ie niet te houden. Als ie buiten was bij het afsteken moesten we hem tegenhouden zodat ie niet probeerde om weg te rennen met een brandende romeinse kaars of met een vuurpijl in zijn bek. Als jonge hond genoot hij echt van het vuurwerk.

Het exacte geldbedrag houd ik altijd maar wijselijk voor mezelf, maar iedereen is altijd erg enthousiast. Ik krijg tegenwoordig zelfs ‘verlanglijsten’ door, spinners, tails, fluit en crackling komen dan het vaakst voorbij. Ook betalen ze een beetje mee.

Ook heb ik een klein vuurwerkmonstertje gecreëerd. Afgelopen jaar (17/18) mocht mijn neefje (toen net 4) voor het eerst buiten kijken, uiteraard van een afstandje, met vuurwerkbril en gehoorbescherming. Fonteinen deden het goed, maar de vuurpijltjes waren het toppunt. Bij het afsteken van cakes mocht hij ook op een veilige afstand kijken, maar dat knalde toch wat te hard.

Dit jaar dus 5 jaar, en Aldi fonteinen zijn vallen al in de categorie ‘saai’. Meneer staat mee te gieren bij de snoeiharde Klasek Scream Rockets en moest om 12 uur ook buiten kijken. Als het aan hem lag stak hij het zelf allemaal aan (het kleine spul dan), die vraag is voorbij gekomen, maar daar gaan we nog niet aan beginnen, dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Ik vind het prachtig dat hij er zo van kan genieten.

Op die leeftijd durfde ik absoluut niet buiten te kijken. Ik had mijn eerste vuurwerk toen ik 6 jaar was, ik had de hele avond buikpijn omdat ik dan ‘s avonds naar buiten moest om het samen met mijn vader af te gaan steken. Uiteindelijk vanachter het raam gekeken hoe mijn vader het af stak. Ik weet nog welke stukjes vuurwerk het waren:

‘Potted Landscape’ en ‘Brandy’ uit dit krantje: https://freakpyromaniacs.com/index.php?threads/1991-intertoys.53928/

Ondanks dat ik 30 ben, genieten mijn ouders enorm van het vuurwerk. Maar vooral dat ik nog steeds als een kind zo blij ben rond 31 dec. Ze geven zelfs geld, zodat ik voor hen ook insla. Een mooie verdeling ook, mijn pa is van de matten en mijn ma is van de sier. De rest van de familie is ook gek op vuurwerk en slaat het ook massaal in.

Ze vinden allemaal dat ik oud en wijs genoeg ben om zelf te weten wat ik met mijn geld doe.

Pa is zelf een liefhebber. Moeders vind het ook wel mooi 'als je maar voorzichtig bent'

Verloofde heeft er geen enkel probleem mee: het is jou hobby, 1* per jaar moet kunnen.

Hier is het nogal wisselend. Ze vinden het geweldig om te kijken de 31e maar daar blijft het dan ook wel bij. Het gesleep met dozen de dagen ervoor en het hele huis overhoop vinden ze minder. Ook snappen ze er niks van dat er nu al vol lijstjes gemaakt worden voor komend jaar en zelfs al dingen besteld worden. Het duurt immers nog bijna een heel jaar toch.. Dat is denk ook hetgene wat je niet goed uitgelegd krijgt bij mensen die niet echt een freak zijn. Het gaat niet om het lontje aansteken op de 31e maar juist het hele jaar door zoeken naar de juiste producten, het bestellen, ophalen en er naartoe leven.

Verder zolang er goed gegeten, geleefd, op vakantie gegaan en een nieuwe auto gekocht kan worden maakt het qua geld niet uit hoeveel er aan op gaat gelukkig:D

Haha leuk topic :).

In mijn 'kring' zegt eigenlijk iedereen, in de dagen vóór Oudjaarsavond; het is veel te duur, zou je het nu wel doen, kun je je geld niet beter ergens anders aan uitgeven, het geeft zoveel rommel, ..., ..., .... Alle vaak genoemde uitspraken komen elk jaar wel weer voorbij.

Als de avond dan eenmaal daar is, kijkt iedereen wel mee en vinden ze het mooi :wink:. Ik denk dat dit bij velen wel zo is hoor.

In antwoord op de vraag wat ze er nu echt van vinden; geen idee. Eerlijk gezegd vindt ik dat ook niet heel belangrijk; iedereen heeft zijn/haar eigen hobby, interesses en dergelijke. Velen snappen niet dat wij vuurwerk als hobby of interesse hebben, maar velen van ons zullen bijv. niet begrijpen waarom er mensen zijn die poppen sparen als hobby. We moeten allen vrij zijn de hobby uit te oefenen die we willen.

[ActievoerderModus]
Maar wij worden meer en meer beperkt in het uitoefenen van onze hobby! We moeten er iets tegen doen!
[/ActievoerderModus]

:p

Dat vindt ik

Mijn ouders/familie vinden het enorme geldverspilling. Ouders er altijd fel op tegen dat ik geld aan 'die onzin' uitgaf. Vinden ze nog steeds, maar ben nu inmiddels wat ouder en nu leven zij in de waan dat ik geen vuurwerk meer koop:p Sommige dingen kun je maar gewoon het beste niet vertellen.

Ik hoor al vele jaren dat het niet normaal is wat ik af steek.
Wel grappig want afgelopen jaarwisseling hoorde ik dit ook weer, als je dan bedenkt dat ik voor het eerst in 20 jaar alleen maar legaal vuurwerk gekocht heb, dan merk je pas dat eigenlijk niemand het verschil ziet tussen illegaal en legaal.
De enigste die het ziet is mijn vrouw, zei is dol gelukkig dat mijn hobby niet meer zo extreem is en dat ik niet meer de verre ritjes rijd.
Ik heb me na tien jaar meelezen zelfs hier aangemeld.
Vind de filmpjes met zwaar vuurwerk nog steeds geweldig maar na het afschieten van ..tig Junks was ik weer voldaan.

Kortom, iedereen om me heen vind het nog steeds niet normaal maar ik heb de liefde van mijn leven volledig achter me gekregen :)

Ik hoor al vele jaren dat het niet normaal is wat ik af steek.
Wel grappig want afgelopen jaarwisseling hoorde ik dit ook weer, als je dan bedenkt dat ik voor het eerst in 20 jaar alleen maar legaal vuurwerk gekocht heb, dan merk je pas dat eigenlijk niemand het verschil ziet tussen illegaal en legaal.
De enigste die het ziet is mijn vrouw, zei is dol gelukkig dat mijn hobby niet meer zo extreem is en dat ik niet meer de verre ritjes rijd.
Ik heb me na tien jaar meelezen zelfs hier aangemeld.
Vind de filmpjes met zwaar vuurwerk nog steeds geweldig maar na het afschieten van ..tig Junks was ik weer voldaan.

Kortom, iedereen om me heen vind het nog steeds niet normaal maar ik heb de liefde van mijn leven volledig achter me gekregen :)

Hahaha, 't lijkt wel of ik hier m'n eigen verhaal zit te lezen.... precies dezelfde ervaring!

Bij ons zit het gewoon in de familie.

Mijn vader schoot vroeger ook altijd vuurwerk af, maar dat deed hij alleen met zijn alarmpistool, dat nu niet meer mag natuurlijk. De man is nu 86 dus dat zit er niet meer in..
Mijn broer die kwam vroeger ook thuis met het gekste en hardste vuurwerk.
Hij bestelde het met een paar maten van hem bij 1 of andere indo en was destijds erg zwaar vuurwerk, lawinepijlen e.d.
En het verhaal die hij elke keer verteld, dat hij met z'n maat met spoed het laatste moment naar Duitsland ging, ergens in de 90'r jaren, om daar vuurwerk te halen, want die indo kon hun spul niet leveren, aangezien hij gepakt was.
Maar alles was al bijna uitverkocht en het was superdruk in die winkel in Duitsland, behalve 1 hoekje waar nog heel veel vuurwerk lag en niemand bij stond.
Toen hebben ze dat vuurwerk gekocht voor zo'n 2 of 300 duitse mark.

Ze kwamen er later pas achter met aansteken dat het tafelvuurwerk was, waar dus alleen maar wat plop geluidjes uitkwam en wat plastic poppetjes e.d.

Mijn moeder vond het natuurlijk altijd leuk om te zien en ze geniet nog steeds van het vuurwerk..

Ik ging natuurlijk vroeger ook de straat op met mijn vrienden, om de bestelde Astronauten en Gillende keukenmeidjes af te steken.

Toen mocht dat vanaf 10.00 uur s'morgens al op de 31ste.

Verder is mijn vrouw en mijn zoon ook helemaal gek van vuurwerk.
Al wil mijn vrouw eigenlijk nooit weten wat "het" gekost heeft, maar toch vraagt ze het altijd, waarop natuurlijk niet het juiste antwoord op kan geven :angel:.

Ik ga vaker met mijn zoon wat CAT1 afsteken, al zijn we nu bijna door de voorraad heen...
Samen met mijn gezin bezoeken we door het jaar heen de nodige vuurwerkshows en demo's..

"Vuurwerk is zonde van het geld"

Berekening familie:
Je hebt 500 euro gekocht en na 2 uur is het op. Dat is € 250,- per uur en €4,16 per minuut! man dat is veel geld! zonde zeg!

Mijn berekening
Stel ik koop voor 500 euro vuurwerk
Om hier aan te komen ben ik minimaal 150 uur bezig geweest met discussiëren, foto's en filmpjes bekijken en fantaseren in gedachten.
Om het af te steken ben ik nog eens minimaal 2 uur bezig.
Dan kom ik op € 3,29 per uur en dus € 0,06 per minuut.

Ennnnnn..... jij gaat naar een concert van U2?
Kaartprijs €100,- per stuk en je gaat met je vrouw en dus in totaal € 200,-
Je moet naar Amsterdam en dus benzinekosten €35,-
Je drinkt en eet daar wat en moet parkeren €65,-
In totaliteit €300,-
Het concert duurt 2 uur
Dat is €150,- per uur of €2,5 euro per minuut.

Wat is het verschil?

"Vuurwerk is zonde van het geld"

Berekening familie:
Je hebt 500 euro gekocht en na 2 uur is het op. Dat is € 250,- per uur en €4,16 per minuut! man dat is veel geld! zonde zeg!

Mijn berekening
Stel ik koop voor 500 euro vuurwerk
Om hier aan te komen ben ik minimaal 150 uur bezig geweest met discussiëren, foto's en filmpjes bekijken en fantaseren in gedachten.
Om het af te steken ben ik nog eens minimaal 2 uur bezig.
Dan kom ik op € 3,29 per uur en dus € 0,06 per minuut.

Ennnnnn..... jij gaat naar een concert van U2?
Kaartprijs €100,- per stuk en je gaat met je vrouw en dus in totaal € 200,-
Je moet naar Amsterdam en dus benzinekosten €35,-
Je drinkt en eet daar wat en moet parkeren €65,-
In totaliteit €300,-
Het concert duurt 2 uur
Dat is €150,- per uur of €2,5 euro per minuut.

Wat is het verschil?

Het verschil is 1,66 per minuut :p

Mijn eigen familie heeft er niks mee maar vinden het allemaal prima. Meestal vier ik het bij de schoonfamilie waar de mannen het gaaf vinden maar nooit zelf voor meer dan een paar tientjes in Duitsland wat zullen halen. De vrouwen vinden het per definitie zonde van het geld maar wel mooi. Zelfde geldt eigenlijk voor m'n vriendin, zonde geld maar ze wilde dit jaar wel zelf wat afsteken :p

Ik vind de vraag wat heeft het gekost altijd naar om te horen. Ik zeg dan eigenlijk altijd: "geniet er van en dat vraag je niet aan een pyro!"

Maar het vrouwtje, knijpt een soort van oogje dicht. Ze vind het echt zonde geld... Maar zolang de rekeningen worden betaald en wij op vakantie kunnen zeurt ze niet.

Ouders vinden het helemaal dood zonde. Mijn vader kan er wel van genieten, maar zal zelf geen cent uit geven.

Ik vind de vraag wat heeft het gekost altijd naar om te horen. Ik zeg dan eigenlijk altijd: "geniet er van en dat vraag je niet aan een pyro!"

Maar het vrouwtje, knijpt een soort van oogje dicht. Ze vind het echt zonde geld... Maar zolang de rekeningen worden betaald en wij op vakantie kunnen zeurt ze niet.

Ouders vinden het helemaal dood zonde. Mijn vader kan er wel van genieten, maar zal zelf geen cent uit geven.

Precies dit dus en daar wil ik dan nog aan toevoegen die stripfiguren die jou gaan vertellen dat wat jij hebt in duitsland precies het zelfde is voor de helft van het geld. Man je weet niet eens waar je over hebt!

Mijn vrouw heeft niets met vuurwerk maar kreeg na een paar jaar bij mij te zijn geweest door dat er toch iets wat zij niet begrijpt en ze ziet dat ik er helemaal blij mee ben. Dus ik hoor haar er helemaal niet meer over. Ze vindt t allemaal prima. Ze vraagt mij niet meer wat ik betaald heb maar ik heb gewoon een eigen grens waar ik niet overheen wil. En daarnaast is het zo dat ik het KAN betalen. Zou ik een financieel zwaar jaar hebben dan zal ik fors minder vuurwerk kopen. Andere zaken gaan dan toch echt voor.

Ik zei vanochtend nog tegen mn vrouw "het is januari......we gaan maar eens shoppen" en toen wist ze genoeg. Niet eens een zucht, maar n glimlach met de woorden oh oh oh oh.... :):)

Ze verklaren me voor gek, maar ze gunnen het me wel. Zij genieten ook van het vuurwerk om 12 uur, en zien dat ik dan even zo blij ben als een klein kind:p

Mijn vriendin en mijn mannen genieten volop mee en steken zelf ook af. Over de hoeveelheid zijn weleens enige discussies maar ach een blij man is een goede man :D

Domme vraag... maar meestal nog veel dommere antwoorden van vrienden en familie. Moet zeggen dat ik er niet minder om geniet, sterker nog.. misschien wel meer als ze het elk jaar weer geweldig vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan