Wat te doen bij brandwonden en vuurwerk.

moontan

VWC lid
Wat te doen bij brandwonden en vuurwerk.

Praktische tips

Brandwonden

Met kerst of de vuurwerk bestaat altijd het gevaar op brandwonden.
Er zijn 3 soorten, 1e graad, 2e graad en 3e graad.
Eerste hulp is altijd koelen met stromende water, koude water en kraan zover open doen dat het geen pijn doet bij het slachtoffer.
Na een minuut of 10 moet de water niet koud blijven maar warme kraan bij open dat water is lauw. Bedoeling van water is om hitte uit de wond te halen en niet zoals veel mensen denken en ook EHBO zegt blijven doen met koud water. Lauwe water zorgt dat ook circulatie goed blijft in het getroffen deel.

Als de brandwond groter is dan 2 euro munt dan is een bezoek aan de arts of eerste hulp wel de aanbeveling. Een eerste graad brandwond is alleen rood net als door zon en dan hoef je niet naar een arts en gaat de wond vanzelf weer over.

In het ergste geval raakt de persoon in de brand. Probeer vlammen uit te doen met jassen, dekens en rollen van de persoon. EHBO zegt onder douche zetten. Daarnaast direct de ambulance en politie bellen en zeggen persoon dat de persoon in brand staat. Probeer als lukt wel koelen maar valt niet echt mee om zo iemand te verplaatsen of aan de persoon te vragen om onder de douche te gaan staan. Als het wel lukt is het goed anders is het jammer en kan verkoelen ook trager door het gebruik van emmers water en meer mensen.

Het belangrijkste om te doen in dit geval is het bewaken van ademhaling en als het moeilijk gaat mond-op-mond beademen. Direct 112 bellen en doorgeven dat beademing wordt gegeven door burger. De ambulance die rijdt krijgt dat te weten en zal nog meer haast maken en het wordt ook door gegeven aan het traumateam in het ziekenhuis en die zal ook genoeg weten en zich gaan voorbereiden op de komst van de patient.

Wat nooit mag gebeuren is dat hoe groot of klein de brandwond is dat kleding wordt uitgedaan of losgetrokken van slachtoffer. Alles laten zitten.
Ook nooit zelf iets op brandwond smeren, wat gebeurt is boter of speciale zalf maar dat is ergste wat een mens kan doen. Arts kan niet goed diagnose doen door foute beeld en oorzaak van infectie is altijd de boter of zalfje.

Wonden afdekken is zeker wel goed na het koelen. Maar EHBO zegt steriele gaas bij verbanden. In praktijk heeft echter niemand genoeg gaas in huis. Dit is niet het grootste probleem, een brandwond is altijd al steriel. Afdekken kan prima met alleen een schone theedoek uit de kast. Ook het gebruik van een schone bedlaken of hoes van een bedkussen is prima.

Tweede graads brandwonden zijn typische door de blaren. Deze zijn vaak vol met vocht, laat heel en bescherm deze ook zodat niet kapot gaan. Zeker niet zelf bewust kapot maken! Derde graad heeft andere aspect en is vaak wit grijs en meest opvallende is slachtoffer heeft niet pijn meer in wond maar wel beetje rond om wond.

Bedenk wel tweede en derde graads brandwonden nooit onderschatten. Zij vallen in de categorie hele ernstige letsels en is al sprake van als groter word dan ik zeg de 2 euro munt.
Zeker mensen die in brand hebben gestaan zien er gruwelijk uit en de reuk is ook niet om vergeten. Ook tweede en derde graads brandwonden zien niet uit om te vergeten. Probeer in eerste fase niet aan te denken en help mensen, probeer verstand uit te zetten en help.

Naschrift: ik heb deze tekst vertaald uit dit topic: http://www.hanff.nl/viewtopic.php?t...ghlight=&sid=75f6dd2babfcaf20580a4973d4283402

Aanvullingen,wijzigingen en tips zijn altijd welkom

Het lijkt ook op een drama.
Wanneer kan iemand volledig in de brand komen te staan met vuurwerk?
Hebben jullie een idee wanneer?
Die andere brandwonden kunnen gemakkelijk ontstaan tijdens het afsteken van vuurwerk

Het lijkt ook op een drama.
Wanneer kan iemand volledig in de brand komen te staan met vuurwerk?
Hebben jullie een idee wanneer?

helemaal lijkt me inderdaad erg lastig tenzij er met brandbare stoffen gekloot word. (benzine op vreugdevuren en dergelijke)
maar een bovenlichaam wat vlam vat is niet eens zo raar als je bedenkt dat een hoop mensen niet nadenken over de kleding die ze dragen tijdens oud en nieuw.
(denk aan polyester jassen)
vandaar dat ik ook altijd slecht brandbare kleding aan heb als het tijd is om te gaan stoken.

EHBO bij vuurwerkongelukken

Echte vuurwerkliefhebbers en verstandige mensen in het algemeen zorgen dat vuurwerk afsteken nooit echt gevaarlijk wordt. Toch zijn er ieder jaar weer mensen die een vuurwerkongeluk veroorzaken.

Bij vuurwerkongelukken is het zaak zo snel mogelijk goed te handelen. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar wie een ongeluk ziet gebeuren, zal toch eerste hulp moeten bieden.

Brandwonden
Vrijwel de meeste vuurwerkverwondingen zijn brandwonden. In de EHBO geldt voor brandwonden de regel: ‘Eerst water, de rest komt later’. Een emmer water bij de hand, voorkomt het ergste. Nog beter is een tuinslang en een persoon in de buurt van de kraan. Zorg ervoor dat de tuinslang niet in de weg ligt, want hierdoor kunnen juist weer ongelukken ontstaan!

Bij brandongevallen geldt het volgende:

- Stel het slachtoffer gerust
- Laat een vlamgevatte persoon niet rennen. Hierdoor kan namelijk meer zuurstof vrij en worden de vlammen juist aangewakkerd
- Probeer het slachtoffer op de grond te krijgen, zodat het vuur kan doven
- Rol het slachtoffer in een deken of ander vuurwerend textiel. Doe dit van boven (het hoofd) naar beneden (de voeten), zodat het slachtoffer geen vlammen of hitte in het gezicht krijgt
- Houd het verbrande lichaamsdeel voor tenminste vijf minuten onder de koude kraan of zet het slachtoffer direct onder de douche: daarna 15 minuten afspoelen met lauw water. (niet te koud omdat daardoor iemand weer onderkoeld kan raken)
- Waarschuw een huisarts of ambulance wanneer de verwondingen een groot deel van het lichaam bestrijken en huid zeer beschadigd (blaren, wondvocht, bloed) is
- Verwijder geen kleding, mogelijk zit de kleding aan de huid van het slachtoffer vastgekleefd
- Smeer niets op de wond
- Laat het slachtoffer zitten (niet liggen!). Zo kan het slachtoffer optimaal ademhalen.

Andere verwondingen:

- Wanneer er een stuk vuurwerk in het oog is gekomen of bij het oor is ontploft, dan moet het slachtoffer direct naar het ziekenhuis. Dek een oog af en smeer of druppel niets in het oog
- Bij afgerukte lichaamsdelen moet de wond worden worden afgedekt met een zogenaamd stompverband, of aangedrukt met een doek. Er moet snel medische hulp worden gezocht, bel een ambulance (112). Het afgerukte lichaamsdeel moet worden bewaard in een dichtgeknoopte plastic zak en gekoeld in een bak ijswater. Het lichaamsdeel, bijvoorbeeld een vinger, mag niet nat of bevroren raken. Stop het lichaamsdeel niet in de mond
- Bij een slagaderlijke bloeding, herkenbaar door het stootsgewijs bloedverlies, moet er een drukverband op de wond worden gedaan. Indien dit niet voorhandig is, kan ook gebruikt gemaakt worden van een schone (zak)doek die op de wond moet worden gedrukt. Doe dit totdat er hulp komt.

Heb zelf vorig jaar 2007/2008 een brandwond opgelopen met vuurwerk.
Een vriend van mij stak iets aan tegelijk met mij. Ik had dat niet door dus rende zijn kant op waardoor het babypijltje fluit recht in mijn broekspijp schoot en in mijn sok bleef hangen. Mijn sok stond niet in de brand maar gloeide van de hitte waardoor het nog erger werd. Ik naar boven rennen hup mijn been onder de kraan. Al mijn dode huid liep zo het putje in niet lekker om te zien. Eenmaal bij de dokter aangekomen had ik een 3de graads brandwond en nu een vet lelijk litteken op mijn enkel. Dit was maar een stom ongelukje. Maar pas op want dit was nog maar een babypijltje. Ik weet nu wel voort wat er met de rest kan gebeuren.

:bye:

zeker met die wondertollen kunnen erge brandwonden worden veroorzaakt. '
Je moiet er toch niet aan denken dat zo'n ding in je nek terechtkomt.
Er zijn ook wel eens mensen die zo'n ding de lucht in gooien, het kan ook wel. Alleen moet je erg opletten.

uit eigen ervaring ( ik praat van uit mijn uitzendingen naar afghanistan en irak).
maken wij grote doeken bijvoorbeeld een dek bed overtrek of een hoes van je kussen bijvoorbeeld, onder dompelen onder water en dat er over heen leggen, en niet meer aan komen,door gefrunnik aan het persoon maak je het vaak nog erger. door het af te dekken met een zeer dun stuk stof wat zeik nat is,koel je de wond en ook kan de wond nog gewoon ademen.
gebruik nooit iets wat pluizig is,bijvoorbeeld een trui van wol achtig materiaal, dit gaat in de wond zitten.

laat ik voorop stellen,dat ik hoop dat dit niemand overkomt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Bovenaan