Wat betekent vuurwerkliefhebber zijn voor jou?!?

IgnisPyro

VWC lid
Als mensen mij vragen waarom ik van vuurwerk houd, vind ik het altijd lastig om te omschrijven... :confused:

Hoe zit dat voor mijn mede-pyro's?:D Hoe zou jij het gevoel omschrijven dat je elk jaar weer krijgt van het horen van een knal? En hoe belangrijk is de community voor jou? Zou je nog steeds net zoveel van vuurwerk houden als je in je eentje was? Ik ben benieuwd hoe jullie de pyro cultuur zouden omschrijven voor mensen die het niet snappen! :handsup:

Ik ben misschien niet het grote voorbeeld maar het is inderdaad lastig om een ander uit te leggen waarom ik “zoveel” geld uitgeef aan vuurwerk.
Ondanks dat ik dan uitleg dat ik daar naar uitkijk en heel veel plezier aan beleeft snappen ze het nog steeds niet want het is en blijft maar vuurwerk... en zonde van je geld.. dat is wat ik altijd krijg te horen en dan moet ik eerlijk zeggen dat ik daar dan geen antwoord meer op geef om de discussie te sluiten omdat het soms wat ongemakkelijk voor mij voelt als minderheid!

Ik moet zeggen dat ik tot afgelopen oktober (toen ik in aanraking kwam met vwc omdat ik informatie zocht op Google) was ik voorheen tot november niet echt bezig met vuurwerk.. al ging ik wel naar een demo in de buurt en de shows in Scheveningen was ik er ook bij. sinds ik dus in aanraking kwam met vwc ben ik elke dag het forum aan het bekijken geweest en mij uiteindelijk aangemeld in januari.
Ik check nu meerdere keren het forum per dag om te kijken of er al nieuwe berichten zijn, ik heb tot op heden 4 bestellingen gedaan, als ik en niks te doen heb zit ik nu vuurwerk filmpjes te kijken op het forum of YouTube uit te pluizen naar vuurwerk/shop video’s (dat begrijpen ze thuis ook niet altijd). Ik ben nu zover dat ik de zena trophy bij wil wonen zodra hij weer gehouden gaat worden en dat ik ook graag naar las fallas wil en moeders de vrouw oftewel minister van financiën bij ons thuis ook al zo ver heb om mee te gaan:D
Het forum heeft iets in mij wakker gemaakt denk ik dat ik me hier “thuis” voel omdat iedereen dezelfde passie heeft en dat ik er nu continu mee bezig ben wat ik voorheen nooit had!
Mijn familie zijn geen vuurwerkfanaten hebben er niks tegen maar steken ook niks tot weinig af tegenwoordig, dit precies ook met de vriendengroep waar ik inzit heeft er niks mee waardoor mijn enthousiasme voor vuurwerk ingeperkt werd omdat je die enthousiasme met niemand kan delen die hetzelfde “probleem” heeft.
Ik ben wel een groot liefhebber altijd al geweest vanaf kleins af aan, ik heb een broer van 9 jaar ouder die toen wel aardig wat vuurwerk had elk jaar waardoor ik van mijn vader ook altijd wat kreeg, wat mijn moeder liever niet had omdat ik al een status had van pyromaantje:bonk: waar iedereen naarmate de tijd verliep stopte met vuurwerk om uitlopende redenen bleef ik (beperkt) hangen daarin.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is geworden, ik ben namelijk niet erg goed in het schrijven van verhaaltjes!

Ik ben we

Vroeger is het allemaal begonnen,
samen met opa en papa vuurwerk gaan halen bij de plaatselijke vuurwerkdealer.
was veelal fop en schetsvuurwerk voor mij.
soms mocht ik (onder goed toezicht) een kanonslag en/of een fontein afsteken.
dat gevoel wat er toen bij zat was dat ik bij de grote mannen hoorde omdat ik t ook wel durfde aan te steken.

page_1_thumb_large.jpg

wat jaren later kochten ze ook altijd een mooie pot (toen was t nog max 200grams) die ik mocht afsteken samen met een ''super'' meterpaket en de n odige kleine spullen.
3535.1445425738.png

Sporttassen vol met klein grut met wat kameraden lopen door de wijk, dat een stukje papier/kruit/klei een knal gaven, en dat door de chinezen gemaakt was waren wij toen de hele dag aan t afsteken.
in de avond ging er het nodige illegale spul de lucht in in de wijk.
van de voor de tv zittende en opgeschrikt worden door een harde dreun van de xtremeblitzlknallrakette.
weer getrikkerd worden naar buiten te gaan door de wijk te klopen met de sporttas en wat kameraden.
eenmaal in de wijk lopende gingen er (vroeger erg goede kwaliteit) rollen af in de wijk, nu terug kijkende was ik volgens mij veel sneller dan Ursain bold om het genal van een rol nog te kunnen bijwonen. wat een heerlijk gevoel als ik terug denk aan die tijd!

Oude labels, en labels van de chineze markt kan ik ook helemaal van wegdromen!
ground_bloom_flower_2.jpg

63706ddcae7a23aa8c6eb45a3014f235.jpg

Tegenwoordig vind ik het oudere spul en japans vuurwerk heel erg interessant,

Japans vuurwerk is zo bijzonder, hoeveel werk en vooral de tijd die er in zit is niet normaal.
Als je weet hoe een ghost effect werkt, probeer eens een keer te bedenken hoeveel werk er in zit.
stel dat je er een zelf mocht maken, hoe zou je dat dan doen ? :D

c15ff71923e85df144ec083c973447b0.jpg

(Fotos en video heb ik opgezocht via Google en Youtube als voorbeelden)

Ik ben misschien niet het grote voorbeeld maar het is inderdaad lastig om een ander uit te leggen waarom ik “zoveel” geld uitgeef aan vuurwerk.
Ondanks dat ik dan uitleg dat ik daar naar uitkijk en heel veel plezier aan beleeft snappen ze het nog steeds niet want het is en blijft maar vuurwerk... en zonde van je geld.. dat is wat ik altijd krijg te horen en dan moet ik eerlijk zeggen dat ik daar dan geen antwoord meer op geef om de discussie te sluiten omdat het soms wat ongemakkelijk voor mij voelt als minderheid!

Ik moet zeggen dat ik tot afgelopen oktober (toen ik in aanraking kwam met vwc omdat ik informatie zocht op Google) was ik voorheen tot november niet echt bezig met vuurwerk.. al ging ik wel naar een demo in de buurt en de shows in Scheveningen was ik er ook bij. sinds ik dus in aanraking kwam met vwc ben ik elke dag het forum aan het bekijken geweest en mij uiteindelijk aangemeld in januari.
Ik check nu meerdere keren het forum per dag om te kijken of er al nieuwe berichten zijn, ik heb tot op heden 4 bestellingen gedaan, als ik en niks te doen heb zit ik nu vuurwerk filmpjes te kijken op het forum of YouTube uit te pluizen naar vuurwerk/shop video’s (dat begrijpen ze thuis ook niet altijd). Ik ben nu zover dat ik de zena trophy bij wil wonen zodra hij weer gehouden gaat worden en dat ik ook graag naar las fallas wil en moeders de vrouw oftewel minister van financiën bij ons thuis ook al zo ver heb om mee te gaan:D
Het forum heeft iets in mij wakker gemaakt denk ik dat ik me hier “thuis” voel omdat iedereen dezelfde passie heeft en dat ik er nu continu mee bezig ben wat ik voorheen nooit had!
Mijn familie zijn geen vuurwerkfanaten hebben er niks tegen maar steken ook niks tot weinig af tegenwoordig, dit precies ook met de vriendengroep waar ik inzit heeft er niks mee waardoor mijn enthousiasme voor vuurwerk ingeperkt werd omdat je die enthousiasme met niemand kan delen die hetzelfde “probleem” heeft.
Ik ben wel een groot liefhebber altijd al geweest vanaf kleins af aan, ik heb een broer van 9 jaar ouder die toen wel aardig wat vuurwerk had elk jaar waardoor ik van mijn vader ook altijd wat kreeg, wat mijn moeder liever niet had omdat ik al een status had van pyromaantje:bonk: waar iedereen naarmate de tijd verliep stopte met vuurwerk om uitlopende redenen bleef ik (beperkt) hangen daarin.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is geworden, ik ben namelijk niet erg goed in het schrijven van verhaaltjes!

Ik ben we

Ik had dit geschreven kunnen hebben! Bij mij is het bijna precies hetzelfde gegaan. Van vroeger als klein jochie elk jaar weer vanaf november alleen maar aan vuurwerk denken. Naar een tussenpauze van een aantal jaar met weinig vuurwerk. Sinds ik VWC ontdekt heb loopt het weer volledig uit de hand en dan ook nog het hele jaar door:D. Door dit forum ben ik ook wel meer in contact gekomen met andere liefhebbers. Sindsdien kan ik er ook meer van genieten.

Wat beteken vuurwerkliefhebber zijn voor mij. Het is een dure hobby op zich. Maar goed vroeger wou ik er niks mee te maken hebben als kind, kreeg een vonkenregen in me rechteroog door een snel afgaande vuurpijl.

Op mijn 14de 5 jaar na het ongelukje heb ik de draad weer opgepakt. Kocht weer vuurwerk, gaf het ook weer een kans nieuw en vrienden staken ook af. Maar mij trok wolff vuurwerk erg was een grote fan van dynasty geworden. Wou niet achterblijven bij vrienden was het ook wel een beetje. Deelden door het jaar heen dezelfde passie vuurwerk.

Maar goed vindt het leuk vuurwerk te kopen de sfeer, gezelligheid, het knallen op de dag zelf het is een 3daagse feest. Keihard top 2000 aan lekker winkels af struinen. Nee vuurwerk heeft ook zijn charmes wel met name 00:00 gezelligheid het kind boven laten komen en zorgeloos nergens aan denken gewoon afsteken met een 0,0pils.

Het allerleukste als liefhebber is toch echter weer naar winkels folders halen en puzzelen wat wil ik hebben. En afhalen vindt het bijzonder elk jaar weer die blije gezichten van mensen te zien. En de beroemde vuurwerkveiling veel voor weinig mensen bieden bedragen van 20 euro tot 500 tot aan 750 en hoger heerlijk hoe liefhebbers elkaar over bieden gewoon omdat het kan

Al van heel jongs af aan vond ik vuurwerk een magisch iets. Toevallig zag ik laatst een foto terug van toen ik een jaar of 4 was. Ik stond met grote ogen buiten in de nieuwjaarsnacht. Natuurlijk met sterretje in de hand.

Een jaar of 5 later werd het vuurwerkvirus echt in mij aangewakkerd. In die jaren vierden we vaak oud en nieuw met de familie. Mijn oom is ook gek van vuurwerk en ik vond alles wat hij had prachtig. Dit zijn ook mijn eerste herinneringen aan oud en nieuw en vuurwerk. Rond mijn 11e had ik mijn ouders eindelijk zo gek gekregen dat ik ook wat vuurwerk mocht. Onder begeleiding van mijn oom mocht ik dat afsteken. Na dat jaar was ik echt verkocht. De interesse begon steeds grotere vormen aan te nemen.

Elk jaar keek ik weer uit naar de tijd dat de folders op de mat vielen. Dan was het uren plaatjes kijken en rekenen wat ik voor mijn kleine budgetje kon aanschaffen. In deze tijd deed ik het ook puur met hoe de producten eruit zagen. Filmpjes zag ik hooguit bij het afhalen in de showroom. Daar stond altijd wel een beeldbuis aan met een videoband of later een DVD. De bestellingen haalde ik altijd af met de fiets en een sporttas. Rond 2005 ontdekte ik de fora op internet, blijkbaar was ik niet de enige die zoveel met vuurwerk bezig was! En na een lange tijd meelezen heb ik uiteindelijk bij AVP een account aangemaakt. Ik vond het heerlijk om uren door de topics te bladeren, ervaringen van anderen te lezen, filmpjes te bekijken. Erachter te komen dat er ook zoiets als demo's bestonden.

De oorspronkelijke interesse in vuurwerk begon in deze jaren ook echt de vorm van een serieuze hobby aan te nemen. Meer en meer wilde ik ook begrijpen hoe vuurwerk werkt, welke producten er zijn, noem maar op. Door de fora en de onuitputtelijke kennis van haar leden heb ik ontzettend veel geleerd in de loop der jaren. Mijn collecties werden steeds beter uitgebalanceerd en de folders werden verleden tijd. De ontdekking van de freakacties was natuurlijk goud voor de portemonnee :)

Als vanzelf sprekend heb ik in de loop der jaren ontelbare keren de vraag gehoord of het nou niet zonde is van je geld. Maar ik kijk er als volgt tegen aan. Een hobby mag geld kosten en vuurwerk is nou eenmaal duur. Maar tegelijkertijd is het natuurlijk wel zo dat je dat geld vaak op één moment besteed of eigenlijk verbruikt. Namelijk tijdens de jaarwisseling. Maar als ik mijn budget afzet tegen hoeveel uur per jaar ik er mee bezig ben vind ik het enorm meevallen. Zo leg ik het ook uit aan anderen. Het is niet die ene dag per jaar, maar de aanloop er naartoe. De uren die in het samenstellen van de collectie zitten, etc.

En iedereen zijn eigen hobby natuurlijk. De gasten waar ik mee fiets rijden allemaal op racefietsen van 5000+ euro. Terwijl ik op mijn 10 jaar oude racefiets van 1500 piek de meeste er nog steeds af rij. Ik vind een dure fiets zonde van mijn geld, want het heeft geen meerwaarde voor mij persoonlijk. Maar als iemand erop kickt om het nieuwste model onder zijn kont te hebben moet diegene dat zelf weten.

Om even terug te komen op de vragen uit de startpost. De community is voor mij zeker belangrijk. Je kan je hobby/passie delen met anderen. Tegelijk zou ik zeker nog zoveel van vuurwerk houden als ik in mijn eentje was. Sterker nog, met oud en nieuw sta ik het grootste gedeelte van de avond in mijn eentje buiten van mijn vuurwerk te genieten. De rest komt meestal pas om 12 uur naar buiten. Ondanks dat de vrienden waar ik het meestal mee vier geen echte liefhebbers zijn vinden ze het wel heel gaaf als ik een zooitje dikke boxen mee neem. En meestal wordt er nog lang over nagepraat, dus zij genieten er ongetwijfeld op hun eigen manier van. Daarnaast weten ze ook echt wel dat de pyro community bestaat in deze vorm.

Terwijl ik dit typ kijk ik al weer enorm uit naar de aankomende jaarwisselingen. Het wachten op de eerste knallen weer in het najaar. Uitkijken naar de eerste demo's. 100x twijfelen over of de collectie al compleet is en over hoe alles in de straat zal staan de 31ste. De kilometers maken met de Top2000 aan en het afstruinen van de winkels.

Eens een pyro altijd een pyro! :D

Back
Bovenaan