'Waarom vuurwerkbril op? Er is nog nooit iets misgegaan'

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
Rotterdammer Tim is een van de vele jongeren die ondanks alle campagnes over de gevaren van vuurwerk zijn vuurwerkbril in de la laat liggen rond de jaarwisseling. ,,Er is nog nooit iets misgegaan, dus waarom zou ik die bril opzetten?’’ is zijn reactie na een uitleg van studenten van de Avans Hogeschool, die onderzoeken waarom de vuurwerkbril zo vaak ongebruikt blijft.

Waar andere leerlingen in zijn klas van het Wolfert Tweetalig onder de indruk lijken van de boodschap dat jaarlijks gemiddeld vijf mensen een oog verliezen door vuurwerk, is Tim dat niet. Die bril, die zit maar ongemakkelijk. En zorgen maakt hij zich eigenlijk niet. Zijn klasgenoot Carel is wel overtuigd. Tenminste, dat zegt hij nu. Zijn familie draagt de bril ook. ,,Nee, ik vind niet dat ik voor gek sta. Ik ben onder vrienden en familie’’, zegt hij.

De studenten Mayke van Baast, Sophie van der Haagen en Frank Lucassen starten vandaag hun experiment op de Rotterdamse middelbare school in Blijdorp. Ze delen vuurwerkbrillen uit in de 1e, 3e en 5e klas, vragen die uit te proberen en laten daarna een vragenlijst invullen. Na de jaarwisseling stellen ze nog eens vragen, om uit te zoeken waarom de leerlingen wel of niet hun bril opzetten toen het gevaarlijk werd.

,,Moet je van je ouders, of juist niet? Vind je hem lelijk of niet? Misschien speelt groepsdruk een rol, omdat vrienden hem ook niet opzetten’’, somt studente Sophie van der Haagen de punten op. ,,De meeste leerlingen weten wel hoe je vuurwerk veilig moet afsteken, maar dat zoveel mensen hun oog kwijt raken, dat beseffen ze niet. En dat de vuurwerkbril dit echt kan voorkomen.’’

Overhalen
Het onderzoek doen de studenten in opdracht van het Oogfonds, dat graag achterhaalt hoe jongeren kunnen worden overgehaald om toch een bril op te zetten. Bijna een kwart van de vuurwerkslachtoffers in Nederland is tussen de tien en negentien jaar oud. Ruim 70 procent draagt geen vuurwerkbril tijdens de jaarwisseling, terwijl zij juist het meeste risico lopen. Zij steken immers zelf het vuurwerk af en staan ook dichtbij als het wordt afgestoken.

Van der Haagen zet daarom de vuurwerkbril dit jaar ook zelf op. ,,Ja, is dacht dat ik hem niet nodig had, omdat ik zelf geen vuurwerk afsteek, Maar de helft van de slachtoffers wordt slachtoffer tijdens het kijken naar vuurwerk. Dus ook als je alleen kijkt, heb je hem wel nodig.’’

Later deze week lanceren leerlingen van twee scholen in de Rotterdamse regio hun eigen campagnes gericht op veilig omgaan met vuurwerk. De leerlingen van het IJsselcollege uit Capelle aan den IJssel en het LMC Palmentuin uit IJsselmonde doen dit samen met de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb, de Capelse burgemeester Peter Oskam en oogarts Tjeerd de Faber van het Rotterdamse Oogziekenhuis.

Bron

Back
Bovenaan