Waarom komt er geen vuurwerkverbod?

moontan

VWC lid
Waarom komt er geen vuurwerkverbod?

De overheid ziet geen reden voor een vuurwerkverbod. Veel mensen kijken jaarlijks uit naar het afsteken van vuurwerk, terwijl veel minder mensen een verbod op vuurwerk willen. Bovendien zijn de afsteektijden al aangepast om vuurwerkoverlast terug te dringen. Er zijn verschillende argumenten om geen vuurwerkverbod in te stellen. Deze argumenten vindt u hieronder.

Traditie
Er is in Nederland sinds jaar en dag een traditie om met oud en nieuw vuurwerk af te steken. Veel mensen kijken hiernaar uit.

Vuurwerkoverlast en politie
Als grenzen worden overschreden, ontstaat er vuurwerkoverlast. De politie moet hiertegen optreden en de orde handhaven.

Overlast en afsteektijden
De overheid heeft de afsteektijden van vuurwerk beperkt om de overlast voor mensen en dieren zo veel mogelijk tegen te gaan. Op oudejaarsdag mag van 10.00 uur 's ochtends tot 02.00 's nachts vuurwerk worden afgestoken. Dit is slechts zestien uur en op jaarbasis is dit 0,2 procent.

Tijdelijke luchtvervuiling
Vuurwerk veroorzaakt veel luchtvervuiling, vooral fijnstof dat vaak zware metalen bevat en diep de longen indringt. Vooral de eerste twee uur van het nieuwe jaar pieken de concentraties fijnstof enorm, soms wel veertig keer zo hoog als normaal. De luchtvervuiling door vuurwerk is echter van tijdelijke aard. Over het hele jaar genomen veroorzaakt vuurwerk 0,4 procent van de totale uitstoot aan fijnstof.

Minderheid wil vuurwerkverbod
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) onder het kabinet Balkenende IV heeft afgelopen zomer een enquête onder de bevolking laten uitvoeren naar ideeën die leven over vuurwerk. Slechts tien procent van de ondervraagden geeft aan voor een vuurwerkverbod te zijn.

Burgerinitiatief vuurwerkverbod
De commissie voor het burgerinitiatief van de Tweede Kamer heeft medio 2009 vastgesteld dat de discussie over een vuurwerkverbod niet opnieuw zal worden gevoerd. In de Tweede Kamer is geen meerderheid te vinden voor een verbod om vuurwerk af te steken.

Meer informatie vuurwerkverbod
Meer informatie vindt u in het Dossier Vuurwerk op de website van het ministerie van VROM.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...woord/waarom-komt-er-geen-vuurwerkverbod.html

Waanzinnig sterk artikel heb je hier geplaatst Fred en heel erg fijn om te lezen hoe ze er op dit moment over denken. Vind het ook zeer sterke argumenten die ze gebruiken. Ben alleen benieuwd hoe weer op dit artikel wordt gereageerd door de tegenstanders van vuurwerk.

Waanzinnig sterk artikel heb je hier geplaatst Fred en heel erg fijn om te lezen hoe ze er op dit moment over denken. Vind het ook zeer sterke argumenten die ze gebruiken. Ben alleen benieuwd hoe weer op dit artikel wordt gereageerd door de tegenstanders van vuurwerk.

Die zijn op hun teentjes getrapt en voelen zich niet serieus genomen blablabla etc en zullen zich weer verder inzetten om een verbod te krijgen.
Over een paar jaar mogen ze het weer proberen,En ik denk dat ze dat ook wel weer zullen doen.
Ook zij willen in de aandacht staan met hun tere zieltjes.

Die tegenstanders zul je in ieder geval niet hier vinden. :D

Je moet de dag (of het seizoen) natuurlijk niet prijzen voor deze ten einde is, maar de "georganiseerde tegenstand" lijkt met heel andere zaken bezig op dit moment.

Uiteraard houden wij (Vuurwerktraditie) wel de bewegingen uit die hoek scherp in de gaten. En eigenlijk verwachten we ook wel weer de nodige geluiden straks in december, met name uit de hoek van de oogartsen. En die geluiden zijn op zich prima, zolang de gestelde feiten maar kloppen en er niet lukraak met kreten en cijfers wordt gesmeten, zoals vorig jaar Dokter Faber vrijwel continu deed. Zo haalde hij onder meer de Golfoorlog en Australië erbij om zijn stelling kracht bij te zetten en presenteerde enkele weken na de officiële letselcijfers plots zijn eigen cijfers, die vrijwel haaks stonden op het officiële document.

Kortom; We moeten ervoor blijven waken dat mensen als De Faber op deze manier de gelegenheid krijgen een mediacircusje op te zetten. Maar zoals gezegd; wij zitten hier bovenop en blijven dat doen zolang het nodig is.

Groen Links
Dan even over onze gelegenheids reltrappers/anarchisten, ook wel bekend in de kamer als Groen Links. Zij zijn letterlijk een geval apart en moeten we gescheiden zien van de oprechte tegenstanders. David en Arno hebben na hun vorige akties behoorlijk gezicht verloren aan de discussies en zullen niet snel nieuwe energie gaan steken in dit onderwerp. Hun "one minute of fame" is geweest, en laten we eerlijk zijn; het gaat ze eigenlijk alleen om die aandacht. Zie ook de anti-Wilders akties/sites en dat kansloze "motie van wantrouwen"-project dat net zo snel weer van tafel kwam als het verscheen.

Tenslotte
Het artikel dat Fred met ons deelt geeft aan dat het verstand uiteindelijk prevaleert over emotie, ook bij onze overheid. En dat stelt gerust. Natuurlijk is het vervelend dat sommige mensen zich storen aan vuurwerk in het algemeen of de (tijdelijk) nadelige gevolgen voor het milieu. Maar zo zijn er diverse zaken in het leven waar je je druk om zou kunnen maken. Gun elkaar in plaats daarvan het pleziertje en probeer het begrip/respect in stand te houden.

Cameo

Blij om eens duidelijk te hebben dat de overheid er ook zo over denkt.
Sowieso zou het gros van de problemen met een verbod op legaal consumentenvuurwerk niet opgelost worden, aangezien een groot deel van de klachten voortkomen uit het afsteken buiten de afsteektijden, illegaal vuurwerk en vandalisme, alledrie (logischerwijs) toch al verboden. Daarnaast komen veel van de ongevallen door verkeerd gebruik en afsteken icm. alcohol (een veel groter probleem dan vuurwerk).
Ook die mensen die klagen dat het zonde van het geld is, dat bepaal ik toch zelf wel, ik bepaal toch ook niet of hun bestedingen zonde zijn of niet. Of hypocriete mensen die klagen over milieuvervuiling door vuurwerk, terwijl ze zelf voor elk klein stukje de auto pakken, terwijl het 9 v/d 10 keer net zo goed met de fiets (of zelfs de benenwagen) kan.
Dan heb je nog de klagers over de overlast op/over "de" dag zelf, terwijl ik het jaar door geconfronteerd word met bijv. hun jankende kinderen in de supermarkt, hun auto's met dikke roetwolken door mijn straat, hun geklus in de schuur etc., die zijn gewoon hypocriet, kritisch naar zichzelf kijken kunnen ze schijnbaar niet. Gewoon leven en laten leven.

Laatst bewerkt:
Nou ja, overheid? Een gedeelte dan! Wel zeer positief om dit te lezen. Misschien realiseren zijn zich nu ook dat er ergere dingen zijn (milieu technish dan).

Groen Links
Dan even over onze gelegenheids reltrappers/anarchisten, ook wel bekend in de kamer als Groen Links.

Cameo
Kom op zeg... vind je dat nou zelf niet een beetje heel erg kort door de bocht en overdreven? En die twee Rotterdamse malloten meteen over één kam scheren met die hele partij omdat ze daar lid van zijn? Ik heb nooit namens de gehele fractie dat soort debiele geluiden gehoord als van die twee. Ach, ze zullen best wat tegen de fijnstofvervuiling gehad hebben tijdens discussie in de kamer maar zo over the top als dat duo zal het niet geweest zijn.

Laatst bewerkt:
Kom op zeg... vind je dat nou zelf niet een beetje heel erg kort door de bocht en overdreven? ...
Nee, vind ik niet overdreven, anders had ik het niet geschreven. Met beide heren is NIET normaal te praten/debatteren. Ze staren zich blind op enkele kreten en geven inhoudelijk geen enkel antwoord op onze vragen. Stuitend is ook de arrogante manier waarop David Rietveld zat te twitteren met z'n achterban, terwijl hij met ons een debat voerde.

Nee, voor beide heren heb ik geen goed woord over helaas. Wat iemand van Groen Links als partij vind moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Ik ben geen fan, dat mag duidelijk zijn. Maar we leven in een vrij land en er spelen ook hele andere vraagstukken in de regering waar Groen Links een bepaald standpunt inneemt. Kan best zijn dat jij Groen Links een toffe partij vind, maar alleen een beetje moeite hebt met hun positie ten aanzien van de vuurwerktraditie. Ieder zijn mening.

Cameo

Leven en laten leven. En ja ze zullen het opnieuw proberen,maar vuurwerk hoort bij de burgers,het is net zo hollands als aardappels op tafel.

Nee, vind ik niet overdreven, anders had ik het niet geschreven. Met beide heren is NIET normaal te praten/debatteren. Ze staren zich blind op enkele kreten en geven inhoudelijk geen enkel antwoord op onze vragen. Stuitend is ook de arrogante manier waarop David Rietveld zat te twitteren met z'n achterban, terwijl hij met ons een debat voerde.

Nee, voor beide heren heb ik geen goed woord over helaas. Wat iemand van Groen Links als partij vind moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Ik ben geen fan, dat mag duidelijk zijn. Maar we leven in een vrij land en er spelen ook hele andere vraagstukken in de regering waar Groen Links een bepaald standpunt inneemt. Kan best zijn dat jij Groen Links een toffe partij vind, maar alleen een beetje moeite hebt met hun positie ten aanzien van de vuurwerktraditie. Ieder zijn mening.

Cameo
Kijk, nu begin je tenminste weer te nuanceren naar 'beide heren'. Maar dan op het laatst generaliseer je toch weer, alsof die heren hun standpunt ook zo uitgedragen werd door die hele fractie in de Tweede Kamer. 't Is inderdaad maar goed dat daar wél ratio over sentiment zegeviert :bye:

En let wel dat ik helemaal geen mening geef over GroenLinks, noch beide heren :wink: Ik heb enkel een broertje dood aan ongefundeerd generaliseren; iets wat in onze samenleving toch al schering en inslag is.

Magoe, een overloze politieke discussie kan hier uit voortkomen, lijkt me geen goed plan. Beter om het hier bij te laten :bye:

David en Arno worden gefinancierd door en acteren namens Groen Links. Dan generaliseer ik toch niet als ik hun partij daar op aanspreek? Sorry als ik een gevoelig plekje bij je heb geraakt, dat was oprecht niet mijn bedoeling. Maar Groen Links en hun "kopstukken" vormen bij mij een gevoelig plekje.

Cameo

ik ga niet zo uitgebreid meedoen met lange posts maar ik wil wel het een en ander even zeggen.

als je VWC bekijkt zie je meer dan 10.000 leden, die zijn naar mijn mening allemaal tegen zo'n verbod mocht er reeds weer een enqeute of dergelijke komen.

zoals een aantal mensen boven mij goed hebben gepost is dat vuurwerk traditie is.

dit zal zo blijven met meer dan 10.000 man en miss wel vrouwen sterk.

P.S mocht er zo'n verbod komen word het alleen maar erger

Eindelijk eens goed nieuws en logisch nieuws. Er zijn teveel waarden/goede punten die alle negatieve punten overstemmen:)

dit zal zo blijven met meer dan 10.000 man en miss wel vrouwen sterk.

Die vrouwen zijn er echt wel! Kijk maar naar nr 10.000. Een vrouw!

Ontopic:
Ik ben het met Cameo eens. Maar ook met Richardus. Cameo heeft er gelijk in dat ze hun financieren dus hun "steunen". Richardus heeft dan weer dat ze misschien niet dezelfde ideeën hebben. Dus ik vindt dat ze allebei wel gelijk hebben.

Back
Bovenaan