Waar haalt u illegaal vuurwerk vandaan?

ik dus absoluut niet.. Ik snap dus ook niet helemaal waarom je media gaat voeren met onjuiste gegevens.. beter dat je ze op de juiste manier probeert te overtuigen en voor te lichten over vuurwerk.. Zoals Rob Bakker dat laatst deed.. petje af voor die man.

Het nadeel is dat de media puur sensatie zoekt. Wat ruben ook al aangaf, dat hij benaderd was door de telegraaf. Wil je het echter in een positief daglicht zetten, dan word het je al snel onmogelijk gemaakt.

Misschien zou je kunnen inspelen op de onzorgvuldigheid van de journalisten. En dat je daar op kunt inspelen. Aangezien je kunt aantonen dat het echte leugens zijn.

op de onzorgvuldigheid van zoon journalist hoef je nie in te spelen.
op kantoor word allen geknipt en geplakt en zie je daar niks meer van.
het enige wat ze willen horen zijn de *** verhalen die lijken op wat er nu speeld en niet wat er werkelijk gaande is.
iets moet spectaculair zijn en niet lijken op iets leuks terwijl het gevaarlijk moet zijn.

dit is iets wat "gevaarlijk" moet blijven anders bellen de mensen niet meer als de buurman ze voorraadje potten naar binnen sjouwt 3 weken voor o&n.
want ze willen maar als te graag die paar kilo hebben van die man die wat mooi en betaalbaar vuurwerk wil kopen.

die journalisten verdraaien je verhaal tog wel zeg jij links staat er in de krand rechts dus heeft geen zin om positief te gaan doen naar de nos toe.
het enige wat helpt is in een live show je verhaaltje kunnen doen waar ze nie gaan lope knippen in je verhaal.

wij allemaal zullen nooit iets kunnen doen aan de reputatie van het vuurwerk wij kunnen alleen maar een goed voorbeeld zijn meer niet !!
tenzij je ooit eens de kans krijgt je verhaal te mogen doen op tv en onze kant van het verhaal te mogen tonen.

gr

Laatst bewerkt:
Juist, met hoernalisten, media , etc. ben ik persoonlijk een beetje klaar. Via Vuurwerktraditie bijvoorbeeld zijn er door veel mensen een groot aantal media contacten aangeknoopt, bijna allemaal zijn die zeer teleurstellend geweest, vuurwerk moet gewoon opgeblazen brievenbussen en afgerukte ledematen zijn volgens de media die de publieke opinie bepaald, of een poging doet om dat te bereiken.
Welke argumenten je ook aandraagt, de journalisten maken er een sensatie verhaal van, en als dat niet lukt dan trekken ze de 'milieu' of de 'zielige dieren' kaart. Vuurwerk moet narigheid zijn is vaak het doel, berichten dat honderd duizenden mensen enorm veel plezier gehad hebben van het vuurwerk lees je nooit. Gaat het belletje al rinkelen?
Wie nog denkt dat de media luistert naar echte feiten en goede argumenten is de afgelopen 30 jaar schijndood geweest.

Meewerken met de 'media'? Nee, die tijd is voorbij. Ze hebben het vertrouwen in eerlijke journalistiek grof geschonden, de berichtgeving inzake vuurwerk is zo vulgair fout gekleurd dat ik ze tegenwerk waar mogenlijk.
Jammer, dat zeker.

Laatst bewerkt:
zolang die jochies blijven slopen en mensen hun kop der af knallen met shells en noem het maar op blijft vuurwerk in kwaad daglicht staan.
als mensen blijven doen wat de media zien wil zijn en blijven wij de pineut omdat wij ook vuurwerk afsteken.

het is al veel te laat om het tij te keren.
ik denk dat wij nooit mee zullen maken dat iedereen veilig zijn vuurwerk af steekt zonder dat er zo veel gesloopt word.

helaas !!!!!

We kunnen ook alle reactie's uit dit topic daar plakken om ze duidelijk te maken dat wij het beu zijn dat er altijd wel een negatieve boodschap uit komt als het over vuurwerk gaat. En dat ze eens meerdere kanten moeten belichten zonder uit te zijn op sensatienieuws. Maar helaas zal dat niet werken denk ik.

ben het er mee eens dat vuurwerk altijd negatief in het nieuws komt.
bijvoorbeeld, een grote vuurwerkshow van de kermis,volgende dag niks in de krant, geen klein artikeltje!!
Er word 1 iemand aangehouden omdat ie wat af staat te steken, dan zetten ze het liefs op de voorpagina!!
Stel sensatiezoekers...

Juist, met hoernalisten, media , etc. ben ik persoonlijk een beetje klaar.

Hulde! Ik snap dat het zeker voor jullie een erg frustrerend proces moet zijn geweest om elke keer afgewezen te worden om het feit dat vuurwerk positief in het nieuws brengen gewoon not-done is tegenwoordig.

Journalisten en kranten geven geen zak om vuurwerk, en volgens mij ook niet om de vele slachtoffers die er ieder jaar vallen. Kranten zijn in essentie gewoon bedrijven die informatie in de vorm van nieuws verkopen. hierbij zijn ze afhankelijk van het feit dat klanten dag in dag uit hun informatie willen lezen. Ze zullen er dus ook alles aan doen om zo sensationeel mogelijk nieuws te brengen, en wat de klant wil lezen. De gemiddelde Nederlander zit nou eenmaal niet te wachten op een verhaal waarin vuurwerk positief belicht wordt. En zo zitten we in een neerwaartse spiraal, ten koste van hetgeen waar wij zo passievol over zijn.

Ook ik ben het vertrouwen in feitelijke nieuwsgaring verloren na de afgelopen jaarwisselingen. De media paait je met een verhaal en beloftes dat jouw woorden integraal deel zullen uitmaken van een interview of reportage. Of je wordt gebeld om deel te nemen aan een "debat". Eigenlijk heb ik (op 1 uitzondering na) alleen maar meegemaakt dat men vooral naar een "vuurwerkgek" op zoek is als boksbal. Contact met de redactie is vrijwel altijd in orde, maar zodra je in de uitzending bent of een gesprek gepubliceerd wordt, is het beeld dat geschetst wordt altijd dramatisch anders dan vooraf aangegeven.

Het voeren van zo'n onderzoek met foute gegevens zou normaal tegen mijn gevoel indruisen, maar met dit onderwerp, en terugkijkend naar de keren dat wij als liefhebbers al genaaid zijn, heb ik er begrip voor.

Tenslotte zeggen al mijn gevoelsprieten dat dit onderzoekje van de NOS niet het steuntje in de rug zal worden dat we nu wel eens hebben verdient. Het zal eerder een vervolg op de vele sensatieverhalen worden, waarbij iedereen die iets met niet Nederlands vuurwerk heeft gedaan op een hoop wordt geveegd. Daar sta je dan als liefhebber en bewuste stoker, afgebeeld tussen de hooligans, vandalen en oproerkraaiers. Nee, dank u vriendelijk.

Ik denk dat wij ons als liefhebbers moeten distantieren van dergelijke oproepen en er dus beter helemaal niet op reageren.

Maar dat is slechts mijn mening.

Cameo

Juist, met hoernalisten, media , etc. ben ik persoonlijk een beetje klaar. Via Vuurwerktraditie bijvoorbeeld zijn er door veel mensen een groot aantal media contacten aangeknoopt, bijna allemaal zijn die zeer teleurstellend geweest, vuurwerk moet gewoon opgeblazen brievenbussen en afgerukte ledematen zijn volgens de media die de publieke opinie bepaald, of een poging doet om dat te bereiken.
Welke argumenten je ook aandraagt, de journalisten maken er een sensatie verhaal van, en als dat niet lukt dan trekken ze de 'milieu' of de 'zielige dieren' kaart. Vuurwerk moet narigheid zijn is vaak het doel, berichten dat honderd duizenden mensen enorm veel plezier gehad hebben van het vuurwerk lees je nooit. Gaat het belletje al rinkelen?
Wie nog denkt dat de media luistert naar echte feiten en goede argumenten is de afgelopen 30 jaar schijndood geweest.

Meewerken met de 'media'? Nee, die tijd is voorbij. Ze hebben het vertrouwen in eerlijke journalistiek grof geschonden, de berichtgeving inzake vuurwerk is zo vulgair fout gekleurd dat ik ze tegenwerk waar mogenlijk.
Jammer, dat zeker.

Zo is het en niet anders. AMEN!

Ja hoor de NOS gaat ook al op de sensatietour. Als ik de NOS een tip mag geven. Maak eens een mooie reportage over de geweldige kanten van vuurwerk. Begin van de produktie tot de technicus en de liefhebber. Dit is ook verdomde interessant en men kan op deze manier het overige publiek een kijkje in de keuken gunnen. Tevens laat men zien dat er meer liefhebbers zijn dan dombo's die dingen slopen.

Nu wil men alles weten over illegaal. Ja dat is dan lekker spannend. Krijgen we weer van die verhalen van mortierbommen, handgranaten, pijlen die auto's opblazen etc etc. Worden er weer mensen geintervieuwd die er de ballen verstand van hebben of weer met stoere verhalen komen. Dus weer een heel verdraaid en eenzijdig verhaal. Hopelijk werkt hier niemand aan mee want op deze manier draaien we onze geweldige hobby zeker de nek om!!!!!!!!

Ik denk dat wij ons als liefhebbers moeten distantieren van dergelijke oproepen en er dus beter helemaal niet op reageren.

Dat moeten we zeker, maar zo'n bericht roept bij mij frustraties op. Het is inderdaad zoals hier al gezegd dat ze eens een keer een positief artikel moeten gaan plaatsten en niet op zoek zijn naar een of ander sensatie artikel :mad:

Laatst bewerkt:
Ik zou best wel uitleg willen geven over het vuurwerk wat uit Duitsland en Belgie komt.
Maar de Nederlandse pers verdraait vaak de feiten, gevolg jij bent de sukkel, die illegaal vuurwerk koopt.
En dat komt het verhaal van: Dat het gewoon maar kan en dat ze dat tuig niet aanpakken enz.
Dus laat maar, ik heb geen om aangewezen te worden, het is die me die snor.
Maar ja over Duits vuurwerk en snorretjes gesproken....

mijn mening is als volgt:

Je moet zelf wel erg dom zijn als je aan derden gaat vertellen waar jij je illegale vuurwerk vandaan haalt. Wanneer men zegt dat ze vertrouwlijk omgaan met informatie en hiervoor wordt bijvoorbeeld geen krabbel gezet dan kan je er vanuit gaan dat het niet vertrouwlijk is.

Daarnaast denk ik dat alle resultaten wel bekend worden gemaakt aan externe bronnen (politie dus)

Tsja alleen door te lobbyen/media aandacht, kunnen wij vuurwerkliefhebbers onze zin krijgen. Wat betekent dat de regels hier soepeler worden. Dat jullie dan bang zijn voor een negatieve lading aan het verhaal is misschien wel het risico. Alleen op de democratische manier is er een verandering te brengen, zodat wij niet meer illegaal bezig zijn.

Tsja alleen door te lobbyen/media aandacht, kunnen wij vuurwerkliefhebbers onze zin krijgen. Wat betekent dat de regels hier soepeler worden. Dat jullie dan bang zijn voor een negatieve lading aan het verhaal is misschien wel het risico. Alleen op de democratische manier is er een verandering te brengen, zodat wij niet meer illegaal bezig zijn.
Dat heb ik ook altijd gedacht, wonkobonko ... Helaas werkt het niet zo. Maar het siert je dat je hier nog zo optimistisch over denkt. :)

PS: Wel eens contact gehad met de media? Ervaring?

Ik verbaas me enorm over de mening van vele leden en de moderators.
Niet op reageren wordt er geroepen, door de heiligen der heiligen!
Dit terwijl deze site bol staat van de informatie wbt prof en illigaal vuurwerk en in welke landen dit te verkrijgen is, ook wordt er nog eens uitgebreid over shells gesproken!
Vuurwerk is een media en politie melkkoe en reken maaar dat deze koe ook gevoed wordt met de vele info die te vinden is op deze site.
Vuurwerkcrew is een heerlijke site maar zou zich moeten distancieren van professioneel vuurwerk.
Als ik een gevoelige snaar geraakt heb, hoor ik dit graag in de vorm van een gezonde discussie.

Dit terwijl deze site bol staat van de informatie wbt prof en illigaal vuurwerk en in welke landen dit te verkrijgen is, ook wordt er nog eens uitgebreid over shells gesproken!
Vuurwerk is een media en politie melkkoe en reken maaar dat deze koe ook gevoed wordt met de vele info die te vinden is op deze site.
Vuurwerkcrew is een heerlijke site maar zou zich moeten distancieren van professioneel vuurwerk.
Als ik een gevoelige snaar geraakt heb, hoor ik dit graag in de vorm van een gezonde discussie.

Ik ben van mening dat je altijd informatie over prof vuurwerk op een vuurwerkforum moet kunnen vinden ,anders ben je geen echt vuurwerkforum.

Ik heb heb liever dat Pietje toch nog even op internet kan zien dat hij een mortier nodig heeft om een shell te schieten die hij op de plaatselijke tennisvereniging heeft gekocht.........alleen daar al voor.:mad:

Hoe meer info hoe beter.......
En de politie weet ook wel waar al dat vuurwerk vandaan komt.
Dus over een paar jaar is dat ook over.
Dan gaat het pas echt mis met al die zelf gefabriceerder pijpbommem e.d.!

Je kunt beter met Arno Bonte van GroenLinks gaan praten, maar laat ons lekker met rust.
Vuurwerk is niet gevaarlijk, maar mensen. En mensen zonder voorlichting zijn nog gevaarlijker.

idd Mi-shell, professioneel vuurwerk heet professioneel vuurwerk, omdat het alleen door professionals gebruikt mag worden. Niet omdat het alleen voor professionals is. Daarom is het juist handig, maar vooral veilig om er info over te vinden en om erover te discussieren.

@Cameo, ik heb geen media ervaring en ik weet dat de kennis van vuurwerk wordt misbruikt en soms onjuist wordt gepresenteerd. Zelfs door proffesionals(zie laatste A. Stegerman vuurwerk aflevering). Maar dannog, zonder een ander maatschappelijk draagvlak dat door de media wordt gesteunt/gepresenteerd zal onze situatie niet veranderen. Ik denk niet dat het slim is dat mensen van dit forum hun kant van het verhaal zouden geven, maar wie weet komt NOS door hun initatief er wel achter hoe immens veel illegaal vuurwerk wordt afgestoken in Nederland t.o.v. het consumenten vuurwerk. En ik ben er ook van overtuigd, dat de ongelukken met vuurwerk niet significant afhankelijk is van illegaal vuurwerk. Ik als econometrist zou dit kunnen onderzoeken, maargoed de data is echt onbetrouwbaar. Maar iedereen weet wel beter, hoeveel mensen ken je die vuurwerk afsteekt met oud en nieuw? Hoeveel daarvan steekt wel eens illegaal vuurwerk af? Pff ik denk dat zeker 70% van die mensen illegaal vuurwerk afsteekt.

Laatst bewerkt:

Juist dan snap jij de helft van de reacties niet. Er is een behoefte aan info over zwaarder vuurwerk. Vwc heeft altijd de rug recht gehouden en AVP en FPM hebben dit besluit al terug gedraaid. Je ziet dat veel mensen aan zwaarder spul kunnen komen en hierover info zoeken. Jij als heilige wilt hun deze info onthouden en ze zelf maar wat laten aan rotzooien. Ik denk dat door info van vwc, avp en fpm vele ongelukken zijn voorkomen.
Verder kan er op forums als deze en anderen op een gezonde manier een discussie gevoerd worden met mensen die er verstand van hebben en niet de intentie hebben er een stoer verhaal van te maken zoals de NOS van plan is. Als het uit de hand loopt zijn er nog altijd leden en mods om een discussie in goede banen te leiden of iemand te wijzen op fouten en onjuistheden. Daarom zeg ik ook niet meewerken want illegaal is helemaal niet spannend maar wordt spannend gemaakt door media belust op sensatie en personen die er de ballen verstand van hebben.
En nog een tip voor jou als vwc je niet bevalt er zijn nog genoeg overige site's, maar houd er wel rekening mee Avp en Fpm hebben ook een proff. gedeelte:bye::idea::frusty:

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan