Vuurzee en maanden oorsuizen door vuurwerkbommen: ‘Het was maar zo’n klein dingetje’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurzee en maanden oorsuizen door vuurwerkbommen: ‘Het was maar zo’n klein dingetje’

Eerst een flits, toen een enorme knal, een drukgolf en vervolgens glas dat door de woonkamer vloog. Als gevolg van een vuurwerkbom die in de nieuwjaarsnacht 2019 in de Burgemeester Posweg in Brakel werd afgestoken. En vlak daarna nog een keer hetzelfde verhaal, nu aan de Nicolaas Hooijkaasstraat in Zuilichem.

In juli 2019 pakte de politie een man uit Zuilichem op: hij bekende en stond vandaag voor de rechtbank in Zutphen. De verdachte vertelde dat hij nooit had gedacht dat er zoveel schade zou ontstaan, of dat mensen wellicht gewond had kunnen raken.

‘Erger kunnen aflopen’
De officier van justitie: ,,Dit had allemaal veel erger kunnen aflopen.” Hij kocht eerder op de bewuste avond drie stukken zwaar vuurwerk van een paar jongens in Poederooijen. ,,Ik had niks gekocht en wilde toch wat hebben. Eentje aangestoken en dat gaf wel een beste knal, maar niet zoals later in Brakel. Dat was echt niet de bedoeling. Het was maar zo'n klein dingetje.”

De ontploffing in Brakel zorgde niet alleen voor behoorlijk wat schade aan woningen, ook kampten enkele slachtoffers lange tijd met een piep in de oren. Bij een van hen was het zo erg dat hij pas na negen maanden weer aan de slag kon. In Zuilichem waren er geen mensen op straat toen de verdachte het vuurwerk daar afstak. Wel ontstond er een enorme vuurzee.

De officier van justitie nam de zaak hoog op, ook al zijn we inmiddels ruim twee jaar verder. Daarbij verwees ze naar de zes maanden die de verdachte eerder dit jaar uitzat omdat hij met illegaal vuurwerk in een bestelbusje was gepakt. ,,Genaaid door een ontslagen ex-werknemer. Mijn cliënt wist van niets”, stelde de advocaat.

Hij heeft nooit de opzet gehad om mensen iets aan te doen. Verder heeft hij op verschil*len*de manieren geprobeerd contact te zoeken met de slachtof*fers maar dat werd niet op prijs gesteld

Twintig mille schadevergoeding
De officier wil dat de verdachte voor de twee vuurwerkbommen anderhalf jaar de gevangenis in gaat. Ook moet hij ruim twintig mille betalen aan slachtoffers. De advocaat betoogde dat de zaak met een werkstraf afgedaan kon worden.

,,Hij heeft nooit de opzet gehad om mensen iets aan te doen. Verder heeft hij op verschillende manieren geprobeerd contact te zoeken met de slachtoffers maar dat werd niet op prijs gesteld. Bovendien stamt de eerste concept tenlastelegging van 9 juli 2019 en ik moet de rechtbank toch nadrukkelijk vragen daar ernstig rekening mee te houden. Mijn cliënt is benadeeld door de trage gang van zaken bij justitie.” Tijdens de zitting bood de verdachte diverse keren excuses. De rechtbank doet uitspraak op 27 juli.

https://www.gelderlander.nl/riviere...men-het-was-maar-zon-klein-dingetje~ad464b50/

Back
Bovenaan