Vuurwerkvrij zone Groningen..

davidh

VWC Meteoroloog
DVHN, Nov 4.
GRONINGEN - De stad Groningen gaat bij oud en nieuw vuurwerkvrije zones instellen. Het gaat om de omgeving van ziekenhuizen UMCG en Martini en de kinderboerderij Stadspark. Ook bij de Noorderbegraafplaats en begraafplaats Esserveld geldt het verbod.

Om mensen te beboeten die toch vuurwerk afsteken worden 12 tot 16 extra toezichthouders ingezet. Tussen 18.00 uur op oudejaarsdag en 02.00 uur in de nacht mag niemand vuurwerk afsteken op de plekken.

De gemeenteraad van Groningen vroeg het stadsbestuur pas om op veel meer plekken in Groningen een verbond in te stellen. Dat lukt niet, omdat er te weinig tijd is om genoeg handhavers te vinden. Daarnaast wil het stadsbestuur eerst van de Groningers weten wat zij van de plannen vinden. Bijvoorbeeld met een enquête of middels een stadspanel.

De fracties van GroenLinks, Partij voor de Dieren, Partij van de Arbeid, Stadspartij, ChristenUnie en CDA wilden dat de hele binnenstad vuurwerkvrij zou worden. Vuurwerk zou voor brandgevaar zorgen en de brandweer belemmeren de binnenstad in te komen.

Het stadsbestuur wil daar niet aan. Vooral omdat het te kort dag is om te peilen of inwoners er wat voor voelen.

Het aanwijzen van vuurwerkvrije zones is een experiment. Na afloop wordt bekeken hoe de jaarwisseling verlopen is en wat het effect van de maatregel is.

Ondanks de locatie in mijn naam, ben ik weldegelijk inwoner als Grunn sinds ik studeer.... Laat die enquete maar komen! Prima om niet te stoken in de omgeving van ziekenhuizen en dergelijke, maar de gehele binnenstad vuurwerkvrij te maken... belachelijk.

Vind dit een goed plan. Loop 5 van de 7 dagen rond in het UMCG en voor patiënten is rust natuurlijk erg belangrijk. Vooral als er illegaal vuurwerk afgestoken wordt. De binnenstad vuurwerk vrij zou moeten blijken uit een enquête. Ze kunnen dan nog beter bepaalde wegen vrijhouden voor de brandweer of een oproep doen daar niks af te steken.

Back
Bovenaan