Vuurwerkverbod is volgens Vuurwerkgigant Van Hommel uit Boxtel niet de oplossing

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
We gaan een rustige jaarwisseling tegemoet. Tenminste als het aan GroenLinks en de Partij voor de Dieren ligt. Beide partijen pleiten voor een tijdelijk vuurwerkverbod in heel Nederland. En ook het Veiligheidsberaad, waarin de voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s zijn vertegenwoordigd, heeft zich afgelopen maandag voor een dergelijk verbod uitgesproken. Dit tot grote schrik van alle vuurwerkliefhebbers én Maurice van Hommel van Vuurwerkgigant van Hommel in Boxtel.

Het kabinet overweegt dit jaar al het vuurwerk te verbieden om de druk op de zorg te verminderen. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat het kabinet kijken naar het voorstel van GroenLinks en de Partij voor de Dieren (PvdD) voor een tijdelijk vuurwerkverbod. Knalvuurwerk en vuurpijlen zijn dit jaar al verboden, maar volgens beide partijen vallen er jaarlijks ook veel slachtoffers door siervuurwerk. En die extra patiënten kan de zorg er op dit moment simpelweg niet bij hebben.

Daarmee dreigt een nieuwe tegenslag voor de vuurwerkbranche, die het volgens Maurice van Hommel sowieso al zwaar te verduren heeft: “Met het verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk is ons assortiment al gehalveerd. Een algeheel verbod zou wat mij betreft de druppel zijn”, benadrukt hij: “Al sinds de vuurwerkramp in Enschede in 2000 liggen wij onder een vergrootglas. Zo worden de regels en voorschriften - bijvoorbeeld voor opslag - bijna ieder jaar aangescherpt. De lol is er daardoor inmiddels wel af. Ook al is het vuurwerk dat we verkopen honderd procent veilig, dan nog blijven mensen klagen en met de vinger naar ons wijzen. Terwijl het overgrote deel van de slachtoffers en van de overlast toch echt door illegaal vuurwerk wordt veroorzaakt. Dit haalt de consument gewoon over de grens, vooral in België en Duitsland. Om dit te stoppen moet dus de Europese regelgeving worden aangepast. En dat zie ik voorlopig niet gebeuren.”

Overigens heeft Van Hommel zelf niet zo’n probleem met het verbod op vuurpijlen en knallers: “Als pure liefhebber vind ik een vuurwerkpot minstens zo mooi als de pijlen. En een stuk veiliger ook. Dus daar kan ik me wel enigszins in vinden. Maar om nu de verkoop van vuurwerk helemaal te gaan verbieden, vind ik echt te ver gaan. En ik betwijfel of dit het gewenste effect gaat hebben. Want het illegale spul dat de meeste ellende veroorzaakt was altijd al verboden en wordt in geen enkele winkel in Nederland verkocht. Ook niet onder de toonbank.”

Dat Boxtel al wekenlang in de late avonduren en ’s nachts wordt opgeschrikt door harde knallen, is ook hem niet ontgaan. “Ik reed maandag door de Baroniestraat – ter hoogte van de kerk – en ik zag dat daar een stoplicht is ‘opgeblazen’. Dat moet een flinke explosie zijn geweest. Zo’n schade kun je echt niet aanrichten met siervuurwerk. Zo zie je maar dat het illegale spul allang weer in omloop is. En dan hebben we nu nog het geluk dat de winkels in België momenteel gesloten zijn in verband met corona. Zodra deze weer open gaan, barst het pas echt los. In mijn ogen is het dan ook beter om een veilig alternatief te bieden, dan het verkopen en afsteken van vuurwerk in zijn geheel te verbieden. Want dan haalt de consument het ergens anders en daar zijn de regels niet zo streng als hier”, aldus Van Hommel, die dan ook verwacht dat veel Nederlanders een eventueel vuurwerkverbod aan hun laars zullen lappen: “Vuurwerk hoort nu eenmaal bij Nieuwjaar. Net als oliebollen. Dat kun je niet van de ene op de andere dag veranderen.”

https://www.mooiboxtel.nl/nieuws/al...volgens-vuurwerkgigant-van-hommel-uit-boxtel-

Back
Bovenaan