Vuurwerkverbod in Eindhovense wijk Blixembosch

5pyroman5

VWC lid
EINDHOVEN - Volgend oudjaar geldt er een vuurwerkverbod in de Eindhovense wijk Blixembosch. Dat is een van de maatregelen die burgemeester Van Gijzel woensdag bekendmaakte om de overlast van jeugd tegen te gaan.
Met Oud en Nieuw zijn daar onder meer bloembakken vernield. Ook moest de politie een grote groep hangjongeren uit elkaar halen.

Blixembosch kampt al jaren met overlast van jongeren. De gemeente geeft toe dat er te weinig te doen is. Daarom komen er nu meer plekken om de vrije tijd door te brengen, waaronder een werkplaats om aan brommers te sleutelen. Daarnaast wil basisschool De Bosuil haar deuren na schooltijd openen.

Om de overlast meteen aan te pakken komt er een brom- en fietsverbod op het Ouvertureplein. Van Gijzel wil daar ook camera's ophangen.

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/130185812/Vuurwerkverbod+in+Eindhovense+wijk+Blixembosch.aspx

ja en als gemeente eindhove het kan dan volgen er strax vast en zeker meer gemeentes met een plaatsenlijk vuurwerk verbod!
ja en dan over 5 jaar mag door heel nl geen vuurwerk meer worden afgestoken!
ja ze zijn goed op weg hoor!!

Maar wel een sleutelhok subsidieren van onze belastingcenten waar de jeugd hun scootertjes kunnen opvoeren. Redelijk scheef allemaal:p.

Jongeren Blixembosch moeten betalen
woensdag 13 januari 2010 | 14:43 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 14 januari 2010 | 09:43

Omvergetrokken plantenbakken bij winkelcentrum Ouverture in de Eindhovense wijk Blixembosch.

Bekijk video

EINDHOVEN - Jongeren in de Eindhovense wijk Blixembosch -of hun ouders- moeten de schade vergoeden die ze rond de jaarwisseling hebben aangericht. Politie en gemeente hebben inmiddels een aardig beeld van wie de veroorzakers zijn.

Het zijn jongeren die in de buurt wonen.

In de nacht van de jaarwisseling werden op het plein van winkelcentrum Ouverture plantenbakken omvergegooid, ruiten en prullenbakken vernield en een kliko in brand gestoken. In en rond het winkelcentrum ondervinden bewoners, publiek en winkeliers al langer hinder van lastige jongeren.

Om de schade van de nieuwjaarsnacht te kunnen verhalen moet in ieder geval aangifte gedaan worden door alle gedupeerden. De gemeente is -als eigenaar van de openbare ruimte- momenteel aan het inventariseren hoe hoog het schadebedrag is.

Burgemeester Rob van Gijzel van Eindhoven kondigde woensdag een reeks van maatregelen aan. Zo zal er -in eerste instantie als proef- cameratoezicht komen. Verder komt er onder meer een (brom)fietsverbod op het plein.

Maar ook voor de jongeren wordt iets gedaan. Ze krijgen een sleutelplaats om aan brommers en scooters te sleutelen en er komt een nieuw jongerencentrum. De plek wordt 1 maart bekendgemaakt.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Zucht.. Ik zie al weer op de video om welk soort jongeren het gaat, maken ze geen goede naam mee. Die ze overigens al niet hebben...

ipv dat ze een jongerenverbod opleggen, wat heeft bloembakken omtrappen met vuurwerk te maken?!
in straten waar het niet nodig is rijd de politie af en aan, dat ze even met zijn allen die jong aangepakt hadden...

houd dus in dat normale gezinnen in die wijk ook geen vuurwerk meer aan hoeven te schaffen want het mag niet afgestoken worden?!?

houd dus in dat normale gezinnen in die wijk ook geen vuurwerk meer aan hoeven te schaffen want het mag niet afgestoken worden?!?

Daar heb je gelijk in. belachelijk eigenlijk.. Maar zolang er in de bennekel gestookt mag worden hoor je mij niet klagen..

Een kwajongensstreek kan nog maar alles wat los en vast zit slopen gaat te ver.
Eigenlijk moet justitie iets gaan bedenken om de jeugd aan te pakken zodat ze het wel uit hun hoofd laten de boel te verneuken. Nu krijgen ze allemaal een softe behandeling en leren ze niks of zien het na jaren pas in dat het niet door de beugel kan..

Inderdaad, deel je mening Genius.
Je ziet het vaak dat groepen jongeren veel vernielingen aanrichten tijden oud en nieuw, hier wordt vaak te zacht mee omgegaan.
Hard aan pakken die mensen en flinke straffen uitdelen, dan is het wel een keer afgelopen.
Ook speelt hier wel een rol van de ouders bij natuurlijk, volgens mij vinden sommige ouders alles goed wat hun kind/kinderen doet/doen.

Zelf woon ik in Blixembosch, zo'n 100 meter van dat plein af.

Overdag ben ik niet bij het plein in de buurt geweest. Logisch omdat winkeliers en bezoekers last hebben van het geknal. 's avonds van 20:30 tot 21:00 uur heb ik nog wel wat gestookt daar, het plein was toen verlaten en van vandalisme was er toen nog geen sprake. Na 21:00 ben ik naar familie gegaan elders in de stad (in de Bennekel, Genius :p). Maar toen ik omstreeks 7:15 met de taxi naar huis ging, reed deze langs het plein af en zag ik inderdaad her en der bloembakken liggen.

Vrijwel iedere avond staan er groepjes jongeren op dat plein, ik zie ze vaak genoeg staan, maar schiet mij maar lek als deze allemaal uit deze buurt komen. Veel komen er uit andere buurten om hier rotzooi te trappen.

Belachelijk dat ik straks geen vuurwerk meer mag afsteken in mijn eigen wijk omdat er randdebielen zijn die het zo leuk vinden om alles te slopen en de buurt te terroriseren! Ze moeten dat groepje jongeren maar eens aanpakken ipv iedereen die wel normaal doet te pakken met deze maatregelen. :mad:

Slopen de halve stad en wat krijgen ze? Een garage om te sleutelen! Snap de logica niet helemaal. Die gasten moeten ze gewoon tien jaar lang rond oud en nieuw twee dagen vast zetten. Moet je kijken hoe snel de rest het uit zijn hoofd laat om dat voorbeeld te volgen!

Slopen de halve stad en wat krijgen ze? Een garage om te sleutelen! Snap de logica niet helemaal. Die gasten moeten ze gewoon tien jaar lang rond oud en nieuw twee dagen vast zetten. Moet je kijken hoe snel de rest het uit zijn hoofd laat om dat voorbeeld te volgen!

Dat zou de allerbeste oplossing zijn voor dit soort gasten. Nou ik weet dan wel zeker dat de meesten het dan wel uit hun hoofd laten om rotzooi te gaan schoppen met oud & nieuw.
Maar dat mogen ze ook gerust doen bij andere evenementen. Ook bij voetbalwedstrijden bijv.

Mogen je wel vuurwerk in de avond afstekken en overdag op je eigen terein bijvoorbeeld je achtertuin ofzo of je oprit want als je niks fout doet gaat de politie er toch ook niets over zeggen

Mogen je wel vuurwerk in de avond afstekken en overdag op je eigen terein bijvoorbeeld je achtertuin ofzo of je oprit want als je niks fout doet gaat de politie er toch ook niets over zeggen

Als een in dat gebied in de plaatselijke verordening een tijdelijk vuurwerkverbod wordt gezet geld dus voor de hele wijk dat je niets maar dan ook niets mag afsteken.
Ik heb zelf mijn bedenkingen of dit uberhaubt wel te controleren/nagestreeft kan worden.
Ik zie er zelf het nut niet van in daar er zover ik heb gelezen niet veel overlast is van vuurwerk maar hoofdzakelijk baldadigheid van jongeren.
Ik denk dat het veel verstandiger is om daar op dat plein die dag een kleine mobiele politiepost neer te zetten om een signaal af te geven naar de raddraaiers dat vandalisme niet getolereerd wordt.
Nu worden er veel mensen de dupe die veel plezier leven aan het vuurwerk.
Zou ik zelf in de wijk hebben gewoond zou ik er niets om geven en lekker gaan stoken en bij een evt geschil met de politie het gooien op traditie gewoonte en het recht vuurwerk te mogen gebruiken op deze feestdag.

Neemt niet weg dat er natuurlijk hard moet worden opgetreden tegen personen die vuurwerk gebruiken om te slopen etc.

Laatst bewerkt:
Geert kom er maar in...

Dit ga je nou krijgen als er maar overlast blijft. En misschien is deze maatregel juist wel eens goed. Om een statement te maken aan dat overlast gevende straattuig. En aan jongeren die misschien die kant op gaan, om eens 10x na te denken voor aleer je dit soort fratsen flikt.

Van mij, om de overlast van dat straattuig in te dammen, mogen de maatregelen nog wel een tandje strenger. Dat er nu onschuldige getroffen worden door dit verbod in deze wijk, dat is natuurlijk triest. Maar misschien gaat er hier ook een andere werking van uit. Dat als er bijvoorbeeld weer gesloopt wordt, met of zonder vuurwerk, en dit wordt gezien, dat men direct de daders aanwijst. zo dat op langere termijn deze wijk veiliger en rustiger wordt.

En dat dit als voorbeeld dient om te zien wat er kan gebeuren als je je misdraagt in een wijk of stad. en dat je je dan wel, zoals eerder gezegd, wel 10x bedenkt voor dat je rottigheid gaat uithalen, al dan niet met behulp van vuurwerk.

die omgepleurde bloempotten bijv, dat kan niet door vuurwerk gedaan zijn, anders zou die kapot zijn zegmaar,die ruiten kunnen met stenen zijn vernield, het enige dat vuurwerk zeker heeft aangericht is de kapotte brievenbussen,en dat komt door de jongeren, beter pak je die jongeren aan die lopen te *****n met vuurwerk ipv het vuurwerk voor IEDEREEN in die wijk te verbieden?

Het enige juiste middel is om zo veel mogelijk raddraaiers te schaduwen en op heterdaad betrappen dat kost wat geld ,maar dat verdient zich makelijk terug.
Ben je voor vernieling of wat dan ook opgepakt en sta je als raddraaier genoteerd,dan mag je tussen 27 dec en 1 jan lekker warm in een cel zitten en de week er na het dorp of stad schoonmaken van vuurwerkresten en een meldingsplicht voor het volgende jaar en alle aangetoonde schade vergoeden.

Wat is het leven toch simpel................

Dat vindt ik ook, nu worden er ALWEER mensen gestraft die er misschien wel normaal mee om kunnen gaan..Schaduw ze maar, en als zij op heterdaad worden betrapt een schadevergoeding + extra boete!

zelf woon ik ook in blixembosh

ik lees nu pas dat er een verbod komt
ze kunnen me rug op !
reken maar dat ik lekker sta te stoken op 31 december

oja en over dat vandalisme
rond 7 uur was ik nog op dat plein ik zag een politie auto staan en aan de andere kant een groep hangjongeren die hangjongeren staken het zwaarste vuurwerk af en wat werd er gedaan door die agenten? NIKS stelletje mietjes die niet durven integrijpen en nu ben ik daar de dupen van met sommige anderen

dit gaat te ver nu is het een wijk volgend jaar zijn het de wijken erlangs omdat die jongeren toch vuurwerk af blijven steken dat jaar die daarlangs en zo maar door op een begeven moment krijgen we een natioonaal vuurwerkverbod

sorry maar je kan begrijpen dat ik woedend ben over deze maatregel aangezien ik zelf in deze wijk woon.

Zo te zien aan het flimpje weer overal het zelfde pauper volk in nl!.
Veel harder in grijpen mag toch niet...kunnen (we) allemaal weer opdragen voor schade vergoedingen.
Jammer dat het zo moet...,maar zal niet enigste wijk zijn denk dat bijv den haag ook wel aan de buurt komt.

Back
Bovenaan