"Vuurwerkverbod gaat niet werken"

ylke

VWC lid
Een vuurwerkverbod in Nederland gaat waarschijnlijk niet werken, zegt de Stichting Consument en Veiligheid. Onder meer in Rotterdam, Nijmegen en Hilversum gaan stemmen op consumentenvuurwerk te verbieden, nu het ook deze jaarwisseling weer veel schade heeft veroorzaakt. In Hilversum explodeerde in de nieuwjaarsnacht een soort vuurwerkbom bij theater Gooiland. De glazen voorpui van het theater ging aan diggelen en zeker drie mensen raakten gewond.

En volgens de stichting zijn ook veel burgers het vuurwerk zat: "Mensen beginnen echt een hekel te krijgen aan de vuurwerktraditie".

Maar vuurwerk is eigenlijk niet het probleem, zegt Consument en Veiligheid: "Het meeste gaat mis doordat mensen te veel alcohol, drugs en andere dingen gebruiken, en allerlei rare dingen doen tijdens de jaarwisseling."

Europese regels

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam gaf gisteren aan dat hij het Nederlandse consumentenvuurwerk te zwaar vindt. Maar daar is de stichting het niet mee eens, omdat het Nederlandse consumentenvuurwerk het lichtste van Europa is. Volgens Consument en Veiligheid is het beter om eventuele nieuwe vuurwerkregels op Europees niveau te regelen. Dat staat ook op de agenda voor 2013.
Eind januari komt de stichting met cijfers over wat er dit jaar allemaal mis is gegaan met vuurwerk

Geluidsfragment

Weer een positief bericht dit. Vuurwerk wordt vaak misbruikt voor vernielingen. Dus de mentaliteit van deze slopers is fout en niet het vuurwerk zelf. Als er al een verbod zou komen wordt er nog veel meer zware knallers afgestoken. met alle gevolgen daarbij.

:)

Zullen ze dan toch hersens gekweekt hebben?
Eindelijk eens bericht dat laat zien dat het vuurwerk niet de boosdoener is, maar de mens!
Marco thanx voor het posten!:)

Zullen ze dan toch hersens gekweekt hebben?
Eindelijk eens bericht dat laat zien dat het vuurwerk niet de boosdoener is, maar de mens!
Marco thanx voor het posten!:)

strikt genomen gaat dat natuurlijk op voor alles waar mensen bij betrokken zijn en andere materialen. Het is altijd de mens zijn schuld.
Maar je hebt gelijk, het gaat om de mens die blijkbaar niet in staat is voldoende op zichzelf te reflecteren en de gevolgen te overzien van datgene wat hij doet.
Ik blijf het jammer vinden dat er mensen zijn die blijkbaar dingen stuk willen maken.
Maar dit gedrag zal blijven, ook als er een verbod komt. Dat hebben deze heren goed gezien.
Het moet in Nederland niet gaan over normen en waarden, maar om een mentaliteitsverandering bij het volk. Wij zijn een hard volk dat vaak geen rekening houdt met anderen.
Daar moet verandering in komen, al weet ik nu nog niet precies hoe.
greetzz

Wat zegt die aboutaleb? Nederlands consumenten vuurwerk is te zwaar?

Zelden zo gelachen.

Aboutaleb moet eerst even zijn stad op orde krijgen qua infrastructuur en daarna mag hij babbelen! Ik heb vaak genoeg vast gestaan in Rotterdam door de achterlijke infrastructuur daar!

Eindelijk weer iemand die het begrijpt.
Mooi stuk om te lezen, hier wordt je wel vrolijk van.
Bedankt Marco.

Ik ben blij dat de instanties die er over gaan en wat in te brengen hebben tenminste weten waar ze over praten in plaats van dat geraaskal van al die andere lui met hun polls en betoogjes....

Elk jaar hetzelfde, al sinds ik me ken herineren, eind van een jaar iedereen wil het verbieden, begin van het jaar geven ze het op, eind van het jaar beginnen ze weer opnieuw.

Mooie vond ik nog aboutaleb: zwaar legaal vuurwerk verbieden.

Vuurwerk is net zoiets als bijvoorbeeld Rottweilers. Elke keer als een rottweiler iets doet staat het gelijk in de krant. Terwijl juist die kleine "kuitenbijtertjes" veel meer schade aanrichten. Met vuurwerk vind ik het net zo. Er hoeft maar iets te gebeuren en de krant staat er gelijk vol mee en hoe negatiever hoe beter. Maar waar ligt de oorzaak? precies, bijna nooit bij legaal vuurwerk en bij normale vuurwerk liefhebbers. Maar goed, dit bericht doet me goed. Consument en veiligheid is tenminste reeel.

Onder meer in Rotterdam, Nijmegen en Hilversum gaan stemmen op consumentenvuurwerk te verbieden, nu het ook deze jaarwisseling weer veel schade heeft veroorzaakt.

Want de vernielingen gebeuren natuurlijk vooral met legaal consumentenvuurwerk... :frusty:. Sowieso is het natuurlijk de persoon zelf die het doet, en niet de schuld van de middelen die daarvoor gebruikt worden, maar gewoon consumentenvuurwerk is al helemaal een van de factoren die zo'n beetje het minste met het probleem te maken heeft.

Blij dat er op hoog niveau in ieder geval nog wat mensen zijn die er wél verstand van hebben :)

wij hebben het lichtste consumenten vuurwerk in Nederland staat er in het stukje .
wat dat betreft is het misschien wel interessant om dat eens uit te gaan zoeken .
want aan deze info heeft iedereen wat :)

kennelijk waren hier dus 2 topics over :bonk:
maar goed dat maakt niet uit want ik wou aan stichting consument en veiligheid gaan vragen hoe de regels voor de rest van Europa zijn .
hier komt de mail die ik net in elkaar heb gedraaid :)

beste mensen achter stichting consument en veiligheid
ik zou u wat willen vragen over artikel dat u op het internet heeft gezet .

hier komt het artikel :

Vuurwerkverbod gaat niet werken

Een vuurwerkverbod in Nederland gaat waarschijnlijk niet werken, zegt de Stichting Consument en Veiligheid. Onder meer in Rotterdam, Nijmegen en Hilversum gaan stemmen op consumentenvuurwerk te verbieden, nu het ook deze jaarwisseling weer veel schade heeft veroorzaakt. In Hilversum explodeerde in de nieuwjaarsnacht een soort vuurwerkbom bij theater Gooiland. De glazen voorpui van het theater ging aan diggelen en zeker drie mensen raakten gewond.

En volgens de stichting zijn ook veel burgers het vuurwerk zat: "Mensen beginnen echt een hekel te krijgen aan de vuurwerktraditie".

Maar vuurwerk is eigenlijk niet het probleem, zegt Consument en Veiligheid: "Het meeste gaat mis doordat mensen te veel alcohol, drugs en andere dingen gebruiken, en allerlei rare dingen doen tijdens de jaarwisseling."
Europese regels

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam gaf gisteren aan dat hij het Nederlandse consumentenvuurwerk te zwaar vindt. Maar daar is de stichting het niet mee eens, omdat het Nederlandse consumentenvuurwerk het lichtste van Europa is. Volgens Consument en Veiligheid is het beter om eventuele nieuwe vuurwerkregels op Europees niveau te regelen. Dat staat ook op de agenda voor 2013.

Eind januari komt de stichting met cijfers over wat er dit jaar allemaal mis is gegaan met vuurwerk.

Bron : NOS

dat stukje vet gedrukte vond ik super interessant
als we hier in Nederland het lichtste consumenten hebben hoe zijn de regels dan elders binnen de EU ?
en dan heb ik het over hoe zwaar een cake box maximaal mag wegen .
hoeveel kruit er maximaal in een tube mag
hoeveel kruit er maximaal in een vuurpijl mag .
en hoeveel gram kruit er per singelshot mag .

wat ik weet is dat in Nederland een cake box maximaal 500 gram mag bevatten .
wat ik weet is dat ieder schot verdeelt over gehele kruit gewicht 15 gram mag bevatten .
dat knal vuurwerk enkel zwart kruit mag hebben , en dat vuurpijlen maximaal 40 gram kruit mogen hebben hier in Nederland .
hoe zit dat verder binnen de EU

mijn vraag aan jullie weer wat vinden jullie er van
kan ik hem zo op sturen of ben ik nog wat vergeten of zoiets :)

op zich is je vraagstelling goed als je gewoon wil weten wat de regels zijn.
Maar zit er niets achter je vraag? Of is dit echt alles wat je wil weten.
Want dan is het genoeg. wat mij betreft.

Greetzz

Overigens zou ik de aanhef anders doen:

gewoon:
Geachte heer of mevrouw,

naar aanleiding van uw artikel in .... blablabla

Vervolgens zou ik alleen het gedeelte om het dik gedrukte gedeelte meesturen. Ze weten zelf over het algemeen wel wat ze hebben gezegd.

Verder zou ik termen als super etc achterwege laten.
En gebruik goede interpunctie enz. Hoofdletters.

Dat is het wel zo'n beetje

Regels in Nederland zijn goed genoeg. De cakés zijn wat duur maar kwaliteit is goed. Tja knallers iedereén zijn mening. Zolang half nederland niet normaal er mee kan omgaan is dat ook zwaar genoeg. Kortom Heel De EU zou het zo moeten doen. Want er lopen meer geken vast dan lost.

kennelijk waren hier dus 2 topics over :bonk:
maar goed dat maakt niet uit want ik wou aan stichting consument en veiligheid gaan vragen hoe de regels voor de rest van Europa zijn .
hier komt de mail die ik net in elkaar heb gedraaid :)

beste mensen achter stichting consument en veiligheid
ik zou u wat willen vragen over artikel dat u op het internet heeft gezet .

hier komt het artikel :

Vuurwerkverbod gaat niet werken

Europese regels

Eind januari komt de stichting met cijfers over wat er dit jaar allemaal mis is gegaan met vuurwerk.

Bron : NOS

dat stukje vet gedrukte vond ik super interessant
als we hier in Nederland het lichtste consumenten hebben hoe zijn de regels dan elders binnen de EU ?
en dan heb ik het over hoe zwaar een cake box maximaal mag wegen .
hoeveel kruit er maximaal in een tube mag
hoeveel kruit er maximaal in een vuurpijl mag .
en hoeveel gram kruit er per singelshot mag .

wat ik weet is dat in Nederland een cake box maximaal 500 gram mag bevatten .
wat ik weet is dat ieder schot verdeelt over gehele kruit gewicht 15 gram mag bevatten .
dat knal vuurwerk enkel zwart kruit mag hebben , en dat vuurpijlen maximaal 40 gram kruit mogen hebben hier in Nederland .
hoe zit dat verder binnen de EU

mijn vraag aan jullie weer wat vinden jullie er van
kan ik hem zo op sturen of ben ik nog wat vergeten of zoiets :)

Hoe het in alle andere landen zit weet ik ook niet precies, maar wat ik toevallig wel weet is dat in:
Belgie bijv: 1. de vuurpijlen tot 75gram gevuld mogen zijn.
2. In cake's per tube max. 25 gram PTS mag.
3. Grondknallers tot max 2gram flash mogen bevatten.
4. Ook daar de cake's max. 500gram PTS mogen bevatten, maar
doorlonten van meerdere cake's tot 1 hele grote
is toegestaan, i.t.t. in Nederland.
Hoeveel gram flash er in luchtknallers mag weet ik niet
precies, ik dacht iets meer dan in Nederland. In
Nederland is flash alleen toegestaan in luchtknallers,
zoals de Silver Salute bijv. en dat is max 2gram en in
Belgie zou dat 2,5 kunnen zijn, maar dat weet ik dus
niet zeker.

Duitsland: 1. Grondknallers met flash zijn officiëel verboden, maar er
worden wel grondknallers met flash verkocht zoals
knalpatronen (vogelshrek), maar enkel aan boeren om de
vogels te verjagen. Voor de rest mag een grondknaller max
6 gram BP bevatten.
2. Vuurpijlen mogen max. 20gram bevatten.
3. Cake's zijn tot max. 500gram gevuld ook met de
mogelijkheid tot het doorlonten.
Ik weet niet hoe het zit met de hoeveelheid per
tube en hoeveel flash er in luchtknallers mogen.

Zwitserland:
1. Knal en lawinepijlen (horrorknalrakete) zijn daar gewoon te koop maar wel erg duur.
2. Shelkitjes zijn volgens mij ook toegestaan.
3. Profblokken zwaarder dan in Nederland zijn ook te koop.
4. Alleen grondknallers zijn verboden.
Voor zover ik weet.
Wat ik wel weet is dat Zwitserland heel duur is.

Oostenrijk:
Vrijwel hetzelfde als Zwitserland op een paar dingen na, maar ook dat weet ik niet precies.

Italië:
Wat ik weet is dat daar de hele zware grondknallers (zoals cobra6) vandaan komen, maar of dat de particulier mag kopen, of dat het gedoogd wordt weet ik niet.
Van sier en pijlen weet ik het niet.

En de Oostbloklanden ook daar komen de zware knallers vandaan, maar of die ook voor de particulier zijn of het gedoogd wordt, ook dat weet ik niet.

Van de Scandinavische landen weet ik heel weinig even als de Zuid-Europeze landen (Spanje, Griekenland, Portugal e.d.) en Engeland weet ik niet hoe daar de regels zijn. Maar ik denk over het algemeen heel wat minder streng als in Nederland, lijkt me.

Back
Bovenaan