Vuurwerkspektakel voor vrijheid op Laapersveld

ylke

VWC lid
OPBOUW_VUURWERKSHOW_121375562.jpg

HILVERSUM - Gillende keukenmeiden, gouden regens en oorverdovende ontploffingen. Al jarenlang is het in Hilversum traditie om Bevrijdingsdag te vieren onder het luid geknal en geflits van de spectaculaire vuurwerkshow op het Laapersveld. Medewerkers van Bombers Vuurwerk uit Almere zijn al twee maanden bezig met de voorbereiding van de show van vanavond. Volgens Eemnesser Nancy Arler, pyrotechnicus van Bombers Vuurwerk, belooft het een spektakel te worden.

Vuurwerk ontploft op maat van muziek

Dit jaar werd op het Laapersveld twee dagen opgebouwd door Bombers Vuurwerk. De extra dag was volgens Arler nodig omdat de show ingewikkelder in elkaar zit dan voorafgaande jaren. ,,Vorig jaar duurde het vuurwerk een kwartier en was het eigenlijk een show als alle andere. Dit jaar hebben we besloten om iets langer door te gaan en om muziek in de show te gebruiken.’’ Dat geeft een extra moeilijkheidsgraad doordat het vuurwerk op de maat van de muziek moet ontploffen. Een precisiewerkje volgens de pyrotechnicus. ,,In de computer staat geprogrammeerd welke bom op welke seconde moet afgaan. Ieder stukje vuurwerk heeft een eigen ontsteking, een draadje met aan het uiteinde een luciferkop. De uiteindes komen samen in een doos die in verbinding staan met een computer. Als de computer het signaal geeft, komt een vonkje vrij en dan gaat het vuurwerk af.’’

Beveiliging

Het Laapersveld is de laatste dagen de strengst beveiligde plek van Hilversum. Sinds gistermiddag het vuurwerk werd afgeleverd is het park afgezet met rood-witte linten en mag niemand in de buurt komen. ,,Het zijn zware explosieven. Zo’n ontsteking bestaat uit een lucifer omringd met buskruit. Als er iets verkeerd gaat dan kan het ontploffen. Het is gevaarlijk werk.’’ Op het moment van opbouwen werd 25 meter rondom de afschietplek afgezet. Een half uur voor de show wordt dat uitgebreid naar 120 meter. Deze ’cirkel’ reikt tot het ROC. Treinstation Sportpark kan dan niet bereikt worden.

Het is de vierde keer dat Bombers Vuurwerk de show met Bevrijdingsdag verzorgd. ,,We krijgen kippenvel als het de lucht in gaat zoals we het gepland hebben. Dat er 10.000 man staat te kijken maakt het voor ons ook bijzonder.’’

Bron

Oh oohw.
Bombers , op muziek , 10.000 man, zware explosiven, en Hilversum. ...
Dat kan nooit goedkomen:wink:
Hahaha

Altijd jammer, die muziek bij shows. Er is geen muziek zo mooi als het geluid van het vuurwerk zelf.

Het is goedgekomen. Niet vuurwerk met muziek maar OP muziek. Soms wat schoonheidsfoutjes dat ze er een honderste seconde naast zaten oid, maar ik heb genoten en wat een dikke mines.

Hier mijn video. Aan de statieven te zien zullen er nog een honderdtal videos komen verwacht ik zo.

Altijd jammer, die muziek bij shows. Er is geen muziek zo mooi als het geluid van het vuurwerk zelf.

Het verneukt het vuurwerk zeker. Het is nooit op de maat alleen die singleshot tails maar verder loopt het altijd voor geen meter. Waardeloze trend vind ik het ook, vuurwerk hoort te knallen en dat wil men horen als ze muziek willen gaan ze wel naar een popconcert(waar ook vuurwerk bij is)

Het verneukt het vuurwerk zeker. Het is nooit op de maat alleen die singleshot tails maar verder loopt het altijd voor geen meter. Waardeloze trend vind ik het ook, vuurwerk hoort te knallen en dat wil men horen als ze muziek willen gaan ze wel naar een popconcert(waar ook vuurwerk bij is)

Vind muziek bij vuurwerk wel mooi als het een echte pyromusical is.
Niet een paar mines en singleshot tails die enigzins goed gaan en de rest maar rommelig tussendoor schieten...
Dus in dit geval was het een show met/op muziek. Volgend jaar dan echt eentje op muziek doen?

Een pyromusical kan je mooi vinden of niet, dan kan je ook nog de muziek zelf mooi vinden of niet.
Gisteren werd er veel OP muziek geschoten, de bommen, single shots, mines en bij een tempo-versnelling in de muziek, kwam er een tempo-versnelling in het vuurwerk, dat moet je toch ook gezien hebben.

Dat kan iedereen wel zien idd mattenfreak. Misschien een kleine vertraging maar ik vind het spectaculair.
Heerlijk freakshow als je het mij vraagt, zie je niet zo vaak in nl. Goed bezig.

Een pyromusical kan je mooi vinden of niet, dan kan je ook nog de muziek zelf mooi vinden of niet.
Gisteren werd er veel OP muziek geschoten, de bommen, single shots, mines en bij een tempo-versnelling in de muziek, kwam er een tempo-versnelling in het vuurwerk, dat moet je toch ook gezien hebben.

Klopt ook wel wat je zegt, maar vind de combinatie van de ´kleine´ cakes met muziek erg storend.
Maar dat is persoonlijk. Als je daar geen last van hebt ben ik ervan overtuigd dat het een prima show was hoor:)

Het was een poging om *op* muziek te schieten want de timing was gewoon dramatisch op sommige momenten.Zoals Martijn aangeeft kunnen die cakes erg storend zijn en krijg je al snel een chaos wat het geheel niet goed doet.

Budget moet ook toereikend zijn natuurlijk, in Hilversum (überhaupt in NL?) kan je zeker geen show van een kwartier opstellen met veel bommen en constant op muziek. Dan moet je toch echt aan de grote evenementen in het buitenland denken.

Budget moet ook toereikend zijn natuurlijk, in Hilversum (überhaupt in NL?) kan je zeker geen show van een kwartier opstellen met veel bommen en constant op muziek. Dan moet je toch echt aan de grote evenementen in het buitenland denken.

Ja dat speelt ook zeker mee inderdaad...blijf er ook bij dat het een hele verbetering is ten opzichte van de afgelopen 3 jaar.

Sorry maar ik vind het vanaf 13 seconden al niet meer echt op ritme van de muziek. Je hoort de knallen op de grond en in de lucht van shells en je hoort muziek op de voorgrond. Wat Martijn ook zegt ben ik het ook mee eens. Het is vuurwerk met muziek maar niet op het ritme daarvan :)

Back
Bovenaan