Vuurwerkslachtoffer Sem (15): 'Ik kan er niet meer naar kijken'

Babiloot

VWC lid
Vuurwerkslachtoffer Sem (15): 'Ik kan er niet meer naar kijken'
Het Oogziekenhuis Rotterdam behandelde tijdens de afgelopen jaarwisseling 26 patiënten die slachtoffer waren van vuurwerk. Sem (15) is één van hen. Hij moet nog heel lang revalideren.
Sem had die avond illegaal vuurwerk. Hij had het in zijn hand, toen het ontplofte. Sem droeg geen vuurwerkbril, al had die bril de schade kunnen verergeren. "Door de impact van het vuurwerk had het glas naar binnen kunnen schieten", legt hij uit.

"Ik heb twee operaties achter de rug", vertelt de geschrokken Sem. "Alleen mijn iris en lens in mijn oog zijn beschadigd. Ze kunnen niet worden vervangen, maar dat is niet het ergste. Ik moet ongeveer 2,5 maand herstellen."

Een aantal weken na het vuurwerkincident functioneert Sem een stuk minder goed. "Mijn conditie is enorm achteruit gegaan. In het begin kon ik alleen maar liggen. Als ik naar het winkelcentrum ging, viel ik vanwege de drukte bijna flauw." Ook heeft Sem moeite om naar school te gaan.

Vuurwerkverbod
Oogarts Tjeerd de Faber nam Sem in het Oogziekenhuis op. De Faber is al langer een voorstander van een vuurwerkverbod, waar donderdag in de Rotterdamse gemeenteraad over wordt gesproken.

Lees ook: Meerderheid voor vuurwerkverbod Rotterdam nu D66 voorstel steunt
"Ik heb goede hoop dat, nu je ook ziet dat op landelijke schaal aan een verbod op consumentenvuurwerk wordt gedacht, de Rotterdamse gemeenteraad progressief zal zijn en zal stemmen voor een algeheel vuurwerkverbod", verwacht De Faber.

De oogarts vindt het vuurwerk bij de Erasmusbrug prachtig. "Het is één van de mooiste dingen dat de ogen kunnen zien. Maar dat wordt wél afgestoken door professionals. Bij consumenten zie je vaak dat zij vuurwerk afsteken en dat dit het laatste is wat de ogen zien. Dat kan niet de bedoeling van een feestje zijn."

Slim
Sem is na het vuurwerkincident nu ook voor een vuurwerkverbod. Hij denkt dat dit idee een kans van slagen heeft. "Ik denk dat het slim is dat alleen professionals dat afsteken."

Hij is inmiddels wel klaar met vuurwerk. "Ik kan er niet echt meer naar kijken. Vuurwerk is over nu.

Bron: rijnmond.nl

Wel wat lees ik nu, jongen speelde met illegaal vuurwerk. Knalde in zijn handen waar zijn je vingertjes dan, lees alleen maar ogen. Maar omdat kereltje stoer doen illegaal wou, moet je niet het legale aankijken wat jou de ogen gekost heeft. Sem je zegt het al illegaal vuurwerk dus al verboden.

Iets in mij zegt er klopt iets niet aan het verhaal. De vuurwerkbril kon zijn toestand verergeren door de impact. Maar je handen heb je nog ongeloofwaardig want het klapte in je hand.

Verder wel triest nog zo jong hoop het beste knul voor herstel. Want gun het niemand

ik dacht hetzelfde...in de handen,en daar geen letsel??(tenminste het staat er niet bij)
Wel wat lees ik nu, jongen speelde met illegaal vuurwerk. Knalde in zijn handen waar zijn je vingertjes dan, lees alleen maar ogen. Maar omdat kereltje stoer doen illegaal wou, moet je niet het legale aankijken wat jou de ogen gekost heeft. Sem je zegt het al illegaal vuurwerk dus al verboden.

Verder wel triest nog zo jong hoop het beste knul voor herstel. Want gun het niemand

ik dacht hetzelfde...in de handen,en daar geen letsel??(tenminste het staat er niet bij)

Heb het een beetje aangepast, iets in mij geloof het verhaal ook niet. Het is gebeurd met illegaal vuurwerk in zijn hand. Zijn handen heeft hij nog(gelukkig) maar hij wil het legale verbieden, beetje vreemde redeneringen komen in het verhaal voorbij. De impact kon zijn bril aan diggelen maken, maar lijkt mij ook dat je handen eraf liggen.

Ten eerste uiteraard tragisch voor die jonge.
Maar als je nadenkt wat je doet zal dit nooit gebeuren.
En niet te vergeten eventuele ouders waar zijn die in het toezicht.
ik blijf erbij koop alleen veilig vuurwerk en ga ermee om zoals het hoort dan kan
deze mooie traditie blijven bestaan.
Uiteraard sterkte met het herstel

Medisch beroepsgeheim bestaat kennelijk niet meer. Kruisvaarder Tjeerd sleept de ene na de andere patient voor de camera's of biedt ze aan bij pseudo-journalisten met schrijfblokjes.

Back
Bovenaan