Vuurwerkslachtoffer Nigel (27) uit Fleringen: ‘Werd omvergeblazen’

Brainiac

VWC lid
Vuurwerkslachtoffer Nigel (27) uit Fleringen: ‘Werd omvergeblazen’

FLERINGEN - Twente werd in de nieuwjaarsnacht opgeschrikt door de dood van Henk Kempers (54), die in Enschede om het leven kwam door een vuurwerkbom. Dertig kilometer verderop werd Nigel Telgenkamp (27) uit Fleringen weggeblazen door vuurwerk. Hij kan het nog navertellen.

694

Hij schat dat hij met zijn linkeroog nog 10 procent kan zien. Of zijn oog ooit volledig herstelt? Nigel Telgenkamp weet het niet. „De artsen durven niet te zeggen of het goed komt.” Misschien hoort hij komende maandag meer. Dan heeft hij een afspraak in het Radboudumc in Nijmegen, het ziekenhuis waar hij eerder deze maand al werd geopereerd.

‘Ontplofte meteen’
Terug naar de nieuwjaarsnacht. Het is iets na twaalven als Nigel met tal van buren het nieuwe jaar inluidt. „Iedereen stak vuurwerk af.”

Zo ook hijzelf. Op de hoek van de B. Meenweg en de Geerskamp steekt hij de lont van een sierpot aan - „Legaal vuurwerk.” Vrijwel direct nadat de lont vlam vat, ontploft het vuurwerk. „Of het te snel afging? Meteen! En toen? Toen werd ik omvergeblazen.”

Moeder ziet het gebeuren
Moeder Dianne, die door een raam naar het vuurwerk kijkt, ziet haar zoon vallen. Ze verstijft en krijgt het niet voor elkaar om 112 te bellen. Omstanders doen dat. Nigel draagt een veiligheidsbril die - zo hoort hij later van artsen - ervoor zorgt dat hij niet beide ogen kwijtraakt

534

Eén van de ‘shots’ uit de vuurwerkpot schiet vermoedelijk achter zijn bril, langs zijn rechteroog, richting zijn linkeroog. Een ander shot raakt zijn voorhoofd. Nigel is zwaar gehavend, maar voelt nauwelijks pijn. „Ik zat vol adrenaline. Wel had ik meteen door dat ik niks zag met mijn linkeroog. Ik ben meteen omstanders gaan roepen.”

Nigels vader Johnny staat bij een buurman op de oprit en heeft het ongeluk niet zien gebeuren, maar komt op het geroep af. „Toen ik Nigel zag, dacht ik: het is mis. Maar zeker weet je dat natuurlijk niet. Ik wilde hem helpen en heb hem aan de praat gehouden.”

Twee operaties
Een ambulance is snel ter plaatse en brengt Nigel naar het ziekenhuis in Enschede. Daar wordt hij in de loop van nieuwjaarsdag geopereerd. „Kruit en papierresten werden uit mijn oog verwijderd en er was aandacht voor mijn verwondingen”, vertelt Nigel. Zijn oogkas blijkt op drie plekken gebroken. Ook heeft hij een breuk in zijn jukbeen.

Een dikke week later, woensdag 9 januari, volgt een nieuwe ingreep, in het Radboudumc. Ook nu is een volledige narcose nodig. „Mijn netvlies zat los en mijn oogbal drukte naar voren. Er is bij die tweede operatie silliconenspray in mijn oog gespoten, zodat alles weer gaat hechten. Komende maandag moet ik weer naar Nijmegen. Dan hoor ik waarschijnlijk de datum voor mijn volgende operatie en zien ze of alles wat loszat weer vastzit.”

Niet boos
De magazijnmedewerker mag nog niet weer aan het werk. „Die silliconenspray zit nog in zijn oog. Hij mag niets tillen en niet bukken”, zegt zijn moeder. Elke dag komt er wel een bekende op bezoek of belt er iemand. De overige tijd doodt Nigel door te lezen en te wandelen. „Maar niet als het zo glad is door de sneeuw. Ik mag niet vallen.”

Boos is hij niet. „Op wie moet ik boos zijn? Ik heb het vuurwerk zelf aangestoken.” Toch wijst alles erop dat de sierpot niet in orde was. De bovenkant van de box lijkt intact, de onderkant is zwartgeblakerd. De schoten lijken de pot aan de verkeerde kant te hebben verlaten.

534

Vader, moeder en Nigel vermoeden een productiefout, maar denken vooralsnog niet aan juridische stappen. „We wijzen niemand aan als schuldige. Wel hebben we de pot laten zien aan de verkoper”, vertelt Dianne. „Om ervoor te zorgen dat zo’n ongeluk volgend jaar niet nog een keer gebeurt”, verduidelijkt Johnny.

Nigel heeft het gehad met vuurwerk. „Ik ga bij de volgende jaarwisseling wel kijken, maar steek zelf niets meer aan. Dat heb ik afgezworen. Het is afgelopen.”

694

Bron: Tubantia

Zeer triest om te lezen als dit je overkomt. Dat ten eerste.

Ten tweede ben ik blij dat ik vrij automatisch altijd met gestrekte arm afsteek, want mocht het wel ooit bij mij gebeuren, dan vind ik wat verschroeide haartjes wel genoeg eigenlijk. Vraag me af of je juridisch ook een poot hebt om op te staan, want het lijkt me niet dat hij dit met gestrekte arm afstak, maar met zijn hoofd boven de cake hing.

Erg triest inderdaad.... Ik wens hem het allerbeste. Dit gun je niemand. Of het voorkomen had kunnen worden kun je niet opmaken. Hing hij er boven? Te kort lontje? 2 keer aansteken?
Vuurwerk blijft voor een gedeelte een risico en het enige wat je kunt doen is het risico zo klein mogelijk maken. Een ontplofte cake schiet vaak alle kanten op. Ik ga dan vaak ook achter iets van een barrière staan zodat de kans een stuk kleiner wordt. Maar het risico ligt niet alleen bij je eigen vuurwerk.
Risico loop je daardoor helaas altijd. Hoop het nooit in mijn omgeving mee te maken....

Onduidelijk of hem zelf schuld treft. Daar wil ik niet over speculeren. Als het met vuurwerk is gaat, kan het alle kanten uit schieten. Dan helpt een gestrekte arm ook maar nauwelijks meer. Inderdaad vuurwerk blijft een risico.
Triest, dat sowieso. Sterkte en alle goeds gewenst.

Heb zelf zoiets (maar minder heftig) ook meegemaakt, gelukkig zonder ernstig letsel. Met dat ik de lont aanstak, ging de cake vrijwel direct af. Hield afstand bij aansteken, maar vuur vloog alle kanten uit. Geschroeid haar, gloeiende huid, lichte brandwonden. Vergeleken met deze jongen, kwam ik met de schrik vrij zeg maar.

Maar sinds die tijd maak ik aan alle box/grote cakes een extra stuk van 15cm visco vast. Kan ik "rustig" naar achteren lopen. Ben altijd op mijn hoede.

Misschien wel een goed idee: aan alle grote cakes een lont van minimaal 15 cm visco. Simpel en goedkoop en dat scheelt allicht een aantal ogen en andere verwondingen

Laatst bewerkt:
Zeer triest inderdaad, maar inderdaad je kan het niet veilig genoeg doen. Zoals Willymeuf aangeeft, altijd met gestrekte arm aansteken en je bovenlichaam/hoofd weg draaien.

Vreselijk om te moeten lezen zeg. Hopelijk knapt hij snel op. Wel erg benieuwd hoe het allemaal precies is gegaan.

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe dit is gegaan eigenlijk...
Het is natuurlijk erg triest dat dit gebeurt is..

Als de explosie echt aan de zijkant eruit is geblazen, dan had hij misschien beter niet met gestrekte hand kunnen aansteken, maar wel erboven hangen.
Maargoed, dat weet je van te voren niet...

En dat een product te snel af gaat, vind ik nog het gekste..
Dan moet er inderdaad een heel kort lontje hebben gezeten, is voor de 2de keer aangestoken of een productfout dat het schietlont door heeft gelopen ipv het gekoppelde groene viscolont...

En dat de explosie aan de onderkant/zijkant heeft plaatsgevonden, duidt er denk ik op dat de schietbuis (te) dicht heeft gezeten aan de bovenkant.
Ook al zou de onderkant een zwakke plek hebben in het karton en de bovenkant van de schietbuis is open, dan zou hij alsnog naar boven schieten.
Het kan ook nog dat er te weinig of geen schiet/stijg -lading in heeft gezeten waardoor het siersas meteen explodeerd.

Onduidelijk of hem zelf schuld treft. Daar wil ik niet over speculeren. Als het met vuurwerk is gaat, kan het alle kanten uit schieten. Dan helpt een gestrekte arm ook maar nauwelijks meer. Inderdaad vuurwerk blijft een risico.
Triest, dat sowieso. Sterkte en alle goeds gewenst.

Heb zelf zoiets (maar minder heftig) ook meegemaakt, gelukkig zonder ernstig letsel. Met dat ik de lont aanstak, ging de cake vrijwel direct af. Hield afstand bij aansteken, maar vuur vloog alle kanten uit. Geschroeid haar, gloeiende huid, lichte brandwonden. Vergeleken met deze jongen, kwam ik met de schrik vrij zeg maar.

Maar sinds die tijd maak ik aan alle box/grote cakes een extra stuk van 15cm visco vast. Kan ik "rustig" naar achteren lopen. Ben altijd op mijn hoede.

Misschien wel een goed idee: aan alle grote cakes een lont van minimaal 15 cm visco. Simpel en goedkoop en dat scheelt allicht een aantal ogen en andere verwondingen

Dat verlengen doe ik inderdaad ook steeds vaker, vooral bij een (dure) box, regelmatig kun je amper je kont keren of hij begint al te schieten. Toch wat prettiger om op je gemak een stukje meer afstand te nemen.

uuuhm het is toch logisch dat de cake aan de onderkant zwart is en niet aan de bovenkant?. Aangezien daar de lonten zitten die alle tubes met elkaar verbinden... Ik zie op de foto niets wat er op wijst dat een tube ontplofte o.i.d.

Weet niet welk blokje dit was, maar als dit er eentje was die een visco op quickmatch connectie had dan zou het vonkoverslag op het quickmatch kunnen zijn in combinatie met zijn hoofd boven het blokje houden.

Daarom ook nooit je hoofd of iets anders wat je niet wilt verliezen boven een cake / mortier / single shot houden.

Shit, heftig zeg. Het zal je maar gebeuren. Hoop dat die snel weer hersteld is en het een plaats kan geven. Wow, ja dat heeft wel impact op je leven.

Goede opmerking trouwens om het lont te verlengen. Goedkoop en veel meer tijd om op veilige afstand te gaan staan. Dat scheelt denk ik al een hoop slachtoffers.

Duidelijk met zn kop erboven gehangen. Ik weet hoe tubes eruit zien na ze of ontploffen of opzij schieten. Dan is er niet veel van over. Complete evo box met 100sh ging hier in 1 klap knallen. Cobra 8 was er niks bij zo'n dreun. 1 iemand geraakt door een stuk klei uit een tube. Verder was er niks over van die box...op een legpuzzel na...

Dus ja het staat op het product. Niet met je hoofd boven de tubes.

Ik vraag me alleen af waar enig spoor van label of kartonnen flap is gebleven? Zo zien bij mij afgeschoten cakes er alleen uit als ik ze vlam laat vatten namelijk. En dat zie ik niet veel meer gebeuren onder verscheidene merken en types.

Of als ik ze aangepast heb....

Onduidelijk verhaal. Wel sneu. Het is ons allemaal wel eens gebeurd denk ik, een close call.
Dan kan ervaring net het verschil maken tussen behoorlijk schrikken of gewond raken.

Hoe vaak je het ook ziet op Youtube filmpjes dat men met het bolletje boven cakes/ mortieren of wat dan ook hangt. Angstaanjagend.

Kan een cake zijn van een merk zonder label? Maar idd ongeluk in klein hoekje zie je zo maar weer he. Ontploft is de cake sowieso niet dat lijkt me duidelijk. Idd de lonten zijn opgebrand. Vinden jullie trouwens niet dat de bril raar beschadigd Is? Ervan uitgaande dat deze bril erbij was de betreffende avond?

Deze cake is aan de onderkant sowieso niet ontploft....die zwarte rand aan de onderkant is gewoon het lont wat is weggebrand. Ook is er geen bombette blijven steken oid want dat zou een tube gewoon weggeklapt zijn. Deze cake ziet er gewoon nog verder intact uit.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat er onverhoopt snellont op de cake heeft gezeten en dat deze at once de lucht ingeschoten is...hang je er dan iets boven....

STEL dat er per ongeluk snellont aan heeft gezeten, dan is het onmogelijk dat een bombette in je gezicht klapt (want dat blokje is idd nog intact) MITS je er niet boven hangt.
hoe moeilijk is het om ff een paar seconden door je hurken te gaan en met gestrekte arm iets af te steken...
ik denk dat ik 3x in mn leven heb meegemaakt dat een blokje ook gelijk afging, en het enige wat ik had was schrik en een piep in de oren.

Enige optie die ik kan bedenken is dat als het visco lont redelijk klein is en bedolven met gelekt kruit van bv stijglading. Maar dan moet het wel op het gehele lont en ingang gezeten hebben. Heel lullig en vervelend voor deze jongen. Er kan bij vw gewoon meerdere dingen fout gaan die gelijk verkeerd vallen.

Back
Bovenaan