Vuurwerkshows in Reeshof tijdens jaarwisseling

Thunderboy

VWC lid
bron: https://focusopreeshof.nl/vuurwerks...een-vuurwerkverbod-voor-particulier-vuurwerk/

vuurwerk Reeshof
De gemeenteraad heeft besloten om vuurwerkshows te organiseren bij de Piushaven en het Reeshofpark. In de omgeving van de vuurwerkshows geldt een afsteekverbod voor particulier vuurwerk. Met de vuurwerkshows laten we Tilburgers gefaseerd wennen aan een jaarwisseling waarbij
inwoners zelf geen vuurwerk afsteken. Het is namelijk onze ambitie om op termijn een vuurwerkvrije
stad te zijn. Omdat u in de directe omgeving woont waar de vuurwerkshows worden gehouden,
informeren wij u hierover via deze brief.

Ambitie
Vuurwerk hoort traditiegetrouw bij de jaarwisseling. Maar steeds meer inwoners (en hun huisdieren)
genieten niet van het afsteken van vuurwerk door particulieren. Ook zien we door het vele vuurwerk dat wordt afgestoken een toename van fijnstof in de lucht. Daar willen we wat aan doen. Met deze
shows zetten we onze vuurwerktraditie voort, maar op een andere manier. Met shows op een vast tijdstip en met vooral siervuurwerk, kunnen alle Tilburgers genieten op Oudjaarsavond. Deze
vuurwerkshows worden dan ook een mooi feest voor iedereen!

Vuurwerkshows
De vuurwerkshows worden verzorgd door de pyrotechnici van Caffero. Dit bedrijf organiseert ook de vuurwerkshow tijdens de Tilburgse kermis. U kunt dus een geweldige show met vuurwerk, lasers, muziek en special effects verwachten! Daarnaast is er ook aan de kinderen gedacht. Op beide locaties zijn er namelijk niet één, maar twee shows; één voor kinderen om 19.00 uur een grote vuurwerkshow om middernacht.

Afsteekverbod
Het afsteekverbod geldt van 18:00 uur op Oudejaarsdag tot 02:00 uur op Nieuwjaarsdag. Buiten deze uren en periode geldt net als in de rest van Nederland een afsteekverbod. Wilt u weten waar u in
Tilburg wel zelf vuurwerk kunt afsteken? Op www.tilburg.nl/vuurwerk vindt u vanaf 9 november een kaart van alle vuurwerk(vrije) zones in onze gemeente.

Pilot
De vuurwerkshows zijn een pilot van twee jaar. Daarna maken we de balans op en kijken we of we
hiermee doorgaan en zo ja, in welke vorm. Hier hebben we uw hulp uiteindelijk ook bij nodig. U woont immers in de buurt van dit evenement. Na de vuurwerkshows komen we dan ook graag bij u
terug om naar uw ervaringen te vragen.

Meer informatie
Op dit moment werken we aan de organisatie van de vuurwerkshows. Zodra we meer weten over de
opbouw van dit evenement komen we bij u terug met meer informatie. Houdt u ook vooral onze
website in de gaten voor nieuws rondom de jaarwisseling. Kijk hiervoor op www.tilburg.nl/vuurwerk.
Heeft u vragen of opmerkingen over deze brief? Neem dan contact met ons op via [email protected]. Ook zijn we op maandag t/m donderdag tijdens kantooruren telefonisch
bereikbaar op 06-61980307.

Vuurwerkvrije zone
Hieronder ziet u de vuurwerkvrije zone die is ingesteld rondom de vuurwerkshow in de Reeshof.
Vanaf 9 november vindt u op www.tilburg.nl/vuurwerk een interactieve vuurwerkkaart. Hierop ziet u
beide vuurwerkvrije zones en kunt u inzoomen op het gebied..

Als ik de straatvideo's van o.a. Thunderboy zie. Kan ik mij haast niet voorstellen dat die show ook maar iets voor zal stellen, in de Reeshof. Gezien wat de rest vd wijk stookt... :p :bonk:

Ik wil best mijn mening geven, en dan spreek ik namens heel veel wijkbewoners en stadsgenoten.

Persoonlijk vind ik dit een slecht plan, ten eerste zijn de zones rondom de shows belachelijk groot waardoor je het plezier van heel veel gezinnen weg gaat nemen.

Ten tweede luistert de Gemeente Tilburg totaal niet naar hun eigen inwoners, waarom zouden wij dan in godsnaam nog naar hun luisteren?

We hebben twee jaar met een verbod achter de rug, het was om middernacht doodstil in de wijk en iedereen zat binnen voor de tv oliebollen te vreten, dus dat verbod werkte prima....lol

Ten derde.
Denk maar niet dat mensen met een slok op hun huisje gaan verlaten om vervolgens op elkaar gepropt te staan voor een showtje van een tiental minuten. Hier ga je geen Traditie mee op een andere manier voortzetten, dat kun je wel vergeten. Deze mensen willen zelf een lont aan kunnen steken, en lekker genieten voor hun eigen deur met de buren, daar zal nooit geen enkele show tegenop kunnen.

owja, Voor dat ik in deze wijk kwam wonen, heb ik 11 jaar op Broekhoven gewoond waar ze dit geintje ook willen gaan invoeren. Kan je nu al zeggen dat ze ook daar het er niet mee eens gaan zijn !

Haha ach. We hebben de voorgaande 2 jaren gezien wat Tilburgers van verboden vinden he.

Exact, denk dat de afgelopen twee jaren wel hebben bewezen wat het effect is van een totaalverbod in Tilburg. Er wordt zo massaal afgestoken en dan blijkt gewoon weer hoeveel waarde de Tilburgers hechten aan zelf vuurwerk afsteken met Oud en Nieuw. Diepgeworteld en absoluut een traditie die men wil behouden.

Tilburgse saamhorigheid zal altijd blijven, mooi voorbeeld hier van was bijvoorbeeld tijdens de coronademonstraties. Jongens van W2 die door de stad trokken om zo te voorkomen dat er gesloopt werd. Geen enkele Tilburger is er op uit om zn eigen stad te slopen, ook met Oud en nieuw niet.

De coronatijd was voor iedereen zwaar, maar denk ook aan de jeugd, in die tijd is alles voor ze afgepakt. Sporten ging niet, uitgaan niet, oud en nieuw naar de klote tot 2x toe..
En dan kom je nu als gemeente in 2022 met dit vuurwerkvrije zone gezever aanzetten, wat denk je hoe de jeugd maar ook de ouders hier over denken ?

Moet je eens kijken nop de Social Media hoe FEL de Tilburgers nu al reageren en terecht !

maar ok, buiten die gebieden met showtjes (ONeens natuurlijk) is het verder wel vrij stoken:

vwvrij013.jpg

Van de mensen ín die ministukjes zal mss max 5% echt ter plekke die shows gaan kijken. En simpele €1500 kermisshowtjes, me dunkt? :bonk:

Je krijgt trouwens ook een gigaprobleem qua handhaving. Want in die rode gebieden gaan handhavers massaal aanwezig zijn om veiligheid te garanderen (geen gestook in toe/afstroom publiek, gebeurt toch, tot ongelukken aan toe) maar de rest van de stad gaat nog verder onderbezet zijn dan anders met alle ongeregeldheden als gevolg. Domme ambtenaartjes. Zal mooi voorbeeld worden als argument tegen dit model. Dan wel buigen naar nokken met die shows en mensen gewoon zelf laten stoken.

Zo op het eerste gezicht lijken het "ministukjes" ja, maar je moet voor de gein eens inzoomen, dan zie je hoe ontzettend veel straten en woningen de sjaak zijn. Echt belachelijk.

En wie bepaald dit? Welke eppo bepaald de grote? Het wordt zo maar even door onze strot geduwd als wijkbewoners. Niks maar dan ook niks is er gevragen.

Gezien de strenge veiligheidseisen die er tegenwoordig gelden, kan er niet eens een fatsoenlijke show worden geschoten. Op beide locaties kom je niet verder dan consu met misschien een 2"mine en dan houdt het ver op. Dit wordt natuurlijk aangevuld met wat gare lasers en muziek er bij.

De handhaving zal een bak met geld gaan kosten, en dan nog kunnen ze niks zelfs met een totaalverbod lukte het ze niet waarom dan nu wel?

Back
Bovenaan