'Vuurwerkramp ontstaan door inbraak'

moontan

VWC lid
'Vuurwerkramp ontstaan door inbraak'

ENSCHEDE - De vuurwerkramp in Enschede in 2000 zou veroorzaakt zijn door een mislukte inbraak bij SE Fireworks. Bij de diefstal van vuurwerk is een ongeluk gebeurd. Zo ontstond het ‘eerste vlammetje’.

Tot die conclusie komt onderzoeker Bas van den Heuvel van het bureau MSNP. Hij sluit een bedrijfsongeval daarmee uit, zoals RTV Oost recent berichte. Bij de ramp in 2000 kwamen 23 mensen om en vielen bijna 1000 gewonden.

Volgens Van den Heuvel moeten de inbrekers ondeskundig met enkele gevaarlijke stukken vuurwerk zijn omgesprongen. Daardoor zijn die buiten, op het SE Fireworks-terrein, spontaan uit elkaar geknald.

Van den Heuvel was destijds betrokken bij het onderzoek naar de vuurwerkramp, en is nog geregeld forensisch adviseur voor justitie. Hij brengt zijn conclusies echter op persoonlijke titel.

Lees meer in de krant van dinsdag.

http://www.tctubantia.nl/regio/7103105/Vuurwerkramp-ontstaan-door-inbraak.ece

De zaak wordt steeds bizarder,eerst ijsfonteintjes en nu dit. Ben zeer benieuwd hoe hij aan die conclusie is gekomen. Komt een beetje over als een broodje aap verhaal,Maar dat is mijn gevoel.

Ik krijg steeds meer het idee dat we in dit land te maken hebben met een soort van censuur.

Dan is het dit, dan is het dat...moeten we dit nog wel serieus nemen? We leven inmiddels 10 jaar later, volgens mij is moet er dan al lang duidelijkheid zijn over wat er zich die dag heeft afgespeeld op dat terrein. Zoals skyrider ook al aangeeft; het wordt steeds bizarder.

Dat verhaal stinkt en het begint steeds meer te stinken daar. Ik denk dat we er maar gewoon bij moeten neerleggen, hoe hard het ook klinkt, maar de echte waarheid gaat nooit bekend worden. En dat is triest te noemen dat dit in een land als Nederland dus gewoon kan.

Tja, wat moeten we hier nu weer over zeggen ... Ik ben inmiddels een beetje klaar met die vrije theorieën die de laatste maanden op de kwestie worden losgelaten. Het nieuwe onderzoeksteam is nog steeds bezig met het uitpluizen van "de nieuwe feiten" (die helemaal niet zo nieuw waren, als je de berichten vanaf 2000 goed gevolgd hebt) en ik zie straks liever een goed onderbouwde eindtheorie dan telkens van dit soort proefballonetjes. Optimistisch (en wellicht wat naief) als ik ben blijf ik ervan overtuigt dat de kernfeiten vroeg of laat (eerder laat) op tafel zullen moeten komen. In de tussentijd kun je iedere publicatie eerder typeren als een act in het mediacircus eromheen. Maar da's mijn mening.

Cameo

Eens met skyrider. Ik wil de conclusies van dat rapport graag eens lezen, want ik vraag me ten zeerste af hoe een inbraak hiertoe heeft kunnen leiden. Wat was dan de exacte oorzaak? Vuurwerk ontploft nog altijd niet vanzelf... En hoeveel tijd zat er tussen de inbraak en de ramp zelf?

Ik vind dit veel minder aannemelijk dan het bedrijfsongeval, zeker omdat er ruimschoots getuigenverklaringen zijn die onderschrijven dat er gewerkt zou zijn die bewuste zaterdag. Maargoed, ik heb geen onderzoek gedaan, dus dat blijft speculatief.

wat een onzin verhaal zeg :rolleyes:
staat vandaag hier een heel stuk in de (gewone)krant,zal eens kijken of ik dat straks kan posten hier.
daar staan me weer een aantal rare stukjes in:p

Het belangrijkste is nu wel gevonden dus:er is iemand op het terrein geweest....
Een inbreker die overdag gaat inbreken,of is het toch een werknemer geweest die het moest laten lijken op een inbraak....

Hallo meneer de Uil
Waar brengt u ons naar toe
Naar Fabeltjesland?
Eh, ja, naar Fabeltjesland
En leest u ons dan voor
Uit de Fabeltjeskrant?
Ja, ja, uit de Fabeltjeskrant
Want daarin staat precies vermeld
Hoe het met de vuurwerkramp is gesteld

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Bij deze een krantenartikel uit de Tubantia.

'Geen nieuw onderzoek vuurwerkramp'

ANP | Gepubliceerd op 10 augustus 2010, 14:58

ENSCHEDE -
Politie en justitie zien voorlopig geen aanleiding voor een nieuw onderzoek naar de Enschedese vuurwerkramp naar aanleiding van uitspraken door Bas van den Heuvel. De onderzoeker stelde maandag dat de vuurwerkramp mogelijk het gevolg was van een mislukte inbraak.

,,We nemen de conclusies en bevindingen van Van den Heuvel voor kennisgeving aan. Er zitten voor ons ook geen nieuwe feiten bij'', aldus een politiewoordvoerster dinsdag.

Enkele maanden geleden presenteerde de regionale zender RTV Oost ook al resultaten van een eigen onderzoek. Dat leidde tot enkele tientallen nieuwe tips. Het Openbaar Ministerie neemt deze momenteel wel onder de loep.

http://www.leeuwardercourant.nl/nie...302026.ece/'Geen-nieuw-onderzoek-vuurwerkramp'

Op 29 mei 2010 zijn er op Youtube nog nieuwe beelden geupload. De nieuwswaarde is niet zo groot, maar het is weer een aanvulling op de tot nu toe gepubliceerde films en foto's.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

ENSCHEDE - Er is geen bewijs dat rond de vuurwerkramp op 13 mei 2000 is ingebroken bij SE Fireworks. Dat stelt de politie Twente. Ze reageert daarmee op de theorie van forensisch onderzoeker Bas van den Heuvel, die meent dat de ramp is ontstaan door een mislukte vuurwerkroof.

“Voor het scenario dat Van den Heuvel trekt, zien wij geen aanleiding”, zegt politiewoordvoerder Chantal Westerhoff. Politie en justitie zien voorlopig geen aanleiding voor een nieuw onderzoek naar een inbraak bij SE Fireworks. „We nemen de conclusies en bevindingen van Van den Heuvel voor kennisgeving aan.”, aldus de woordvoerster.

Bron: Twentse courant Tubantia

Jaja een geforceerd hangslot gevonden op het terein?!
Dikke l*l dat hangslot hebben ze dan toch zeker een kilometer of 5 verderop gevonden?wat een onzin zeg!

Ben ik de enige die vind dat die pijpjes wel erg netjes op elkaar liggen? Wat is de kans dat 2 pijpjes netjes op elkaar blijven liggen na het uit elkaar knallen van een cake??

Persoonlijk vind ik de hele theorie van een ongeluk bij een inbraak nogal twijfelachtig.
Veel te veel toevalligheden: een inbraak op klaarlichte dag? Een blok dat spontaan uit elkaar klapt? Ik geloof er niet zo in...

Nog wat interessante links. Deze sites zijn zo te zien al een tijd niet geupdate, maar toch wil ik ze jullie niet onthouden:
http://www.xs4all.nl/~stgvisie/Landmijnen-Enschede-Vuurwerk-Munitie-Ramp.html

http://munitieramp.web-log.nl/munitieramp/

E.e.a. verklaart voor mij nog steeds niet dat het een inbraak geweest moet zijn ten opzichte van een bedrijfsongeval?! Een bedrijfsongeval lijkt mij nog steeds logischer om een aantal redenen:

1) tijdens het "werk" een blok afgestoken, en dat ging mis
- lijkt mij logischer dan een gevallen blok dat spontaan ontploft

2) tijdens het werk per ongeluk een bunkerdeur open gelaten
- tja, dat kan.. open gebroken kan ook, maar lijkt me sterk op klaarlichte dag
- een gevonden slot zegt niks, kan ook door de klap gekomen zijn

3) vele getuigenverklaringen omtrent activiteiten op het terrein die zaterdag(ochtend)
- er ging al veel eerder vuurwerk de lucht in, en dat schijnt gecontroleerd te zijn gebeurd (demootje?)
- ook 'wisten' mensen (familie/kennissen) dat er gewerkt zou worden die zaterdag

4) welke mafkees gaat er nou op een zonnige zaterdagmiddag inbreken? en ook nog eens midden op straat?

edit: wat een bizarre foto overigens...
die 2 gozers hadden geen idee wat hen te wachten stond...

Back
Bovenaan