Vuurwerkpistolen . . . . een onschuldig speeltje?

Misschien kan je op een bepaalde manier toestaan.
Bijvoorbeeld om knal gele, vuurwerk pistolen op de markt te brengen.
En die was minder op een pistool lijken.
Gewoon een groot lomp geval. (Nee, spreek niet over mijzelf...)

Maar ik denk dat het ook geregisteerd moet worden, als je een alarmpistool gaat kopen.
Want er wordt inderdaad misbruik van gemaakt.

En misschien het kruit aanpassen, flash kruit met buskruit mengen of zo.

Laatst bewerkt:
Alarm-, en startpistolen en -revolvers zijn wapens van categorie III van de Wet Wapens en Munitie (WWM).

Dit houdt in dat daarvoor een verlof (vergunning) van de korpschef van de regiopolitie nodig is. De wet maakt echter een uitzondering voor die wapens:
Die geen loop of een kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben;
Die zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mmkunnen bevatten;
Waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat loodrecht staan op de loop of de lengterichting van het wapen.*
*
Alarm- en startpistolen die voldoen aan bovenstaande voorwaarden zijn niet vergunningsplichtig en mogen dus door iedereen vrij voorhanden worden gehouden. Als een alarmpistool wordt aangetroffen op de openbare weg of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats en er, gelet op de aard of de omstandigheden waaronder het wordt aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat het voor geen ander doel is bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen, dan wordt het alarmpistool aangemerkt als een wapen in de zin van artikel 2, categorie IV, onder 7, van de WWM. Het dragen van een categorie IV wapen is (zonder vergunning) verboden en kan derhalve strafrechtelijk worden vervolgd.

Als het alarmpistool zodanig op een vuurwapen lijkt, dat het voor bedreiging of afdreiging geschikt is, is het een wapen uit categorie I, onder 7, van de WWM. Het voorhanden hebben van het wapen is dan ten strengste verboden. Er kan een vergunning worden aangevraagd, maar in principe worden ze niet verleend.

Bron: http://www.politie.nl/vraagbaak/welkealarmpistolenzijnlegaal.aspx

Ik wist even niet waar ik het beste mijn vraag kon posten maar ik kwam laatst met het opruimen van de zolder nog een alarmpistool tegen met 6 mm patronen. Ik dacht dus meteen dat is wel een leuke afwisseling met oud en nieuw maar ik vraag met af of dit ook onder wapens en munitie valt aangezien ik deze toen zonder vergunning in een winkel in de stad heb gekocht.

Als ik regels zoek kom ik uit op het volgende:"

Alarm-, en startpistolen en -revolvers zijn wapens van categorie III van de Wet Wapens en Munitie (WWM).

Dit houdt in dat daarvoor een verlof (vergunning) van de korpschef van de regiopolitie nodig is. De wet maakt echter een uitzondering voor die wapens:
Die geen loop of een kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben;

Die zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mmkunnen bevatten;

Waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat loodrecht staan op de loop of de lengterichting van het wapen.

Alarm- en startpistolen die voldoen aan bovenstaande voorwaarden zijn niet vergunningsplichtig en mogen dus door iedereen vrij voorhanden worden gehouden. Als een alarmpistool wordt aangetroffen op de openbare weg of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats en er, gelet op de aard of de omstandigheden waaronder het wordt aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat het voor geen ander doel is bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen, dan wordt het alarmpistool aangemerkt als een wapen in de zin van artikel 2, categorie IV, onder 7, van de WWM. Het dragen van een categorie IV wapen is (zonder vergunning) verboden en kan derhalve strafrechtelijk worden vervolgd.

Als het alarmpistool zodanig op een vuurwapen lijkt, dat het voor bedreiging of afdreiging geschikt is, is het een wapen uit categorie I, onder 7, van de WWM. Het voorhanden hebben van het wapen is dan ten strengste verboden. Er kan een vergunning worden aangevraagd, maar in principe worden ze niet verleend.

Ik lees het dus zo dat als mijn alarmpistool voldoet aan deze eisen en ik er geen mensen mee bedreig dat het dan wel legaal is? Er gaan namelijk patronen in van 6 mm.

Vast bedankt!

EDIT: post hierboven niet gelezen haha maar alsnog dus mijn vraag :D

Laatst bewerkt:
Dan zit de loop ook dicht gesmolten en kan je er ook geen hoedje op de loop draaien. Kan dat wel dan is hij illegaal.

Dan zit de loop ook dicht gesmolten en kan je er ook geen hoedje op de loop draaien. Kan dat wel dan is hij illegaal.

De loop is een vierkante loop waar je de patronen aan de voorkant indoet. De patronen zitten in een rechthoekig "magazijn" die doe je er dus aan de voorkant in en als je "schiet" komt die er aan de achterkant steeds meer uit. Duidelijk hoop ik haha ? :P

EDIT:

20022010060.jpg

De loop is een vierkante loop waar je de patronen aan de voorkant indoet. De patronen zitten in een rechthoekig "magazijn" die doe je er dus aan de voorkant in en als je "schiet" komt die er aan de achterkant steeds meer uit. Duidelijk hoop ik haha ? :P

EDIT:

image

Das dan een legale..

Het is absoluut niet veiliger als gewoon vuurwerk. Die stomme patronen schieten alle kanten op als je ze uit een pistool schiet. Sommige patronen vliegen 5 meter door de lucht, andere patronen 12. Kortom er is geen touw aan vast te knopen wanneer die dingen knallen. LEVENSGEVAARLIJK! als je het mij vraagt. :)

Mwoa dit is wel een beetje overdreven hoor. Als je goede platzpatronen hebt zal de explosieve druk vrijwel constant zijn en zullen de patronen allemaal ongeveer even ver schieten. De kwaliteit van de vertraging van de patronen zelf valt te betwisten, maar met bijvoorbeeld die van ABA is deze zeer goed te noemen.

Als ze op de juiste manier gebruikt worden zijn ze echt niet gevaarlijk hoor. Ze zijn erg nuttig voor de boeren bij onze oosterburen, ik meen dat ik eens gehoord heb dat ze soms rondom vliegvelden gebruikt werden om vogels te verjagen (tegenwoordig zijn ze vervangen voor modernere technieken, valken enzo) je kunt er ook lichtpatronen mee afvuren die in noodsituaties van pas kunnen komen, en het is mogelijk om er CS gas patronen in te doen waardoor de wapens uitstekend als niet dodelijk verdedigingswapen gebruikt kunnen worden.

Het enige linke aan knalpatronen is dat mensen er fout mee om gaan, lontjes er op plakken enzo, bloedlink!:bonk:

En een nadeel is dat het vaak 1:1 schaal replicas zijn van echte wapens, waardoor het met de huidige nederlandse mentaliteit rondom wapens maar beter is dat ze verboden zijn.

:bye:

Ik snap al die ophef niet zo goed. Vroeger schoot ik altijd met 6mm, en nooit problemen mee gehad. de ABA patronen waren altijd goede kwaliteit, nooit wat mee gebeurd hier.
Er zit ook een groot verschil tussen 9mm en 6mm alarmpistolen. de 9mm lijken net echt. de 6mm oogt meestal niet eens als een echt pistool.

@ Afcajax, dat hoeeft geen legale te zijn, zijn genoeg alarmpistolen waarbij het viekante 'magazijn' aan de voorkant erin gaan, en de achterkan eruit.

Ik snap dat het geen vuurwerk is. maarja, dat is carbid ook niet..

Heb hier een aantal berichten verwijderd.

Linkjes richting sites waar patronen en vuurwerkpistolen worden aangeboden zijn niet toegestaan op vuurwerkcrew!

Ontopic!

leuk en aardig dat je posts loopt te verwijderen, sluit dan meteen dit topic als het je niet aan staat. in de startpost word niet eens over vuurwerk gesproken, en toch staat het op dit forum.
Als je niet wil dat het besproken word, waarom staat dit topic er dan?! :bonk:

leuk en aardig dat je posts loopt te verwijderen, sluit dan meteen dit topic als het je niet aan staat. in de startpost word niet eens over vuurwerk gesproken, en toch staat het op dit forum.
Als je niet wil dat het besproken word, waarom staat dit topic er dan?! :bonk:

omdat je met dit pistool ook patronen kan afschieten die een sier effect geven:wink:

In Italie mogen aanschouwen. Prachtig als je er normaal mee omgaat.
Maar helaas kan dat niet voor 80% van de bevolking.

Back
Bovenaan