Vuurwerkpistolen . . . . een onschuldig speeltje?

ylke

VWC lid
Arrondissementsparket Assen

Een vuurwerkpistool lijkt een spannend speeltje om voor en tijdens de jaarwisseling mee te knallen. Maar wat weinig mensen en vooral jongeren niet weten, is dat het bezit van zo’n wapen illegaal is en zeer zwaar bestraft wordt.

Duitsland
Vaak worden deze vuurwerkpistolen uit Duitsland gehaald, omdat ze daar legaal verkocht worden. Dit neemt niet weg dat dezelfde pistolen in Nederland illegaal zijn. Mensen die een vuurwerkpistool in bezit hebben overtreden de Wet Wapens en Munitie, en dat is een misdrijf. En dat is niet voor niets. Ze zijn niet van echt te onderscheiden en bovendien is ondeskundig gebruik levensgevaarlijk.

Aantekening
Wanneer je gesnapt wordt met een vuurwerkpistool blijft het niet alleen bij een flinke boete. Justitie legt namelijk ook voor een aantal jaren vast dat je dit misdrijf gepleegd hebt; je krijgt een zogenaamde aantekening achter je naam. En dat moet niet worden onderschat! Deze aantekening kan namelijk verregaande consequenties hebben. Zo kun je door deze aantekening een functie waar een verklaring van goed gedrag voor nodig is wel vergeten.

Boetes
De boete voor het bezit van een vuurwerkpistool bedraagt € 250,-. En ook voor de munitie die je bij je hebt, krijg je hoge boetes. Deze lopen uiteen van € 100,- voor 50 patronen en € 500,- voor meer dan 200 patronen.

Strenge controles
De politie controleert streng op het bezit van vuurwerkpistolen. Zo worden er wekelijks controles uitgevoerd in het grensgebied en reageert de politie direct op meldingen over deze wapens. Dit jaar zijn al weer tientallen pistolen in beslag genomen.

Bron: voorlichting politie / OM Assen

veel mensen kunnen ook hier niet normaal mee omgaan(gericht schieten op mensen of gebouwen)net zoals buitenlands knalvuurwerk wordt het vaak misbruikt.

ben zelf op Oud en Nieuw 2009 ook gepakt met zo'n 6mm patroonpistool door politie in burger ... en moest mee naar het politiebureau waar ik 1 uur heb gezeten voor "verhoor" , 1 maand later moest ik naar de Rechtbank waar ik 24 uur taakstraf kreeg :P maar was toen nog 17 dus had eigenlijk nog mazzel dat ik geen strafblad kreeg

Terecht dat de politie streng op dit soort materiaal controleert.
Is in mijn ogen zeker geen speelgoed!
Deze patronen worden ook gebruikt bij prof shows. Ze zijn dan ook te verkrijgen in diverse effecten en kalibers, zoals in .22, 8 x 20, 9mm, en in .45short. We hebben het hier dan over de knalpatronen.
Voor shows worden de zgn. signaaleffecten gebruikt, deze worden voornamelijk geproduceerd door ABA en Zink. Ook weer leverbaar in diverse effecten, zoals komeetstaarten, fluitpatronen, blinkers, knalpatronen, en diverse kleine boeketjes. Doorgaans zijn deze in kal. 15mm. Voor de knalpatronen is een vergunning nodig.
Bij ons op het werk worden ze ook wel eens gebruikt voor het verjagen van vogels. Deze personen hebben dan ook een verlof tot het voorhanden hebben van wapens en munitie.

jammer dat deze niet legaal zijn in nederland. Snap ik ook wel. Zijn toch te gevaarlijk, en er zijn altijd mensen die er niet mee om kunnen gaan:(

De 9 mm versie vind ik ook gewoon te hard (vooral voor de eigen oren), maar de 6 mm is gewoon een veilige manier van vuurwerk afsteken.
Enig nadeel is dat ze teveel op echte wapens lijken.

Nu knalpatronen ook niet meer te krijgen zijn wordt het zeker minder interessant, al zijn de fluitpatronen ook grappig.

Ik ben blij dat deze in Nederland verboden zijn. Zowel de patronen als het pistool.
Ik denk dat meer dan 50% van de patronen hier niet eens in het pistool terecht komen, maar gewoon een lontje aan verbonden wordt. Hier gebeuren regelmatig ongelukken mee. Ik heb in onze wijk al 3 keer hier getuige van mogen zijn.

Knalpatronen zijn nu ook in Duitsland verboden, dus wat dat betreft zullen er heel wat minder met een lontje op de grond belanden.

kheb afgelopen jaar wisselijk met de wijk agent staan praten over illegaal vuurwerk, en die zei dat als je dan toch illegaal vuurwerk afsteekt dat je dan beter een vuurwerkpistool kan gebruiken mits je er fatsoenlijk mee om gaat.

Beter een vuurwerkpistool kan gebruiken dan via een lontje dat je er zelf op heb geplakt.
Vuurwerkpistool is dan wel veiliger alleen moet je er als nog voorzichtig mee om gaan.

Ja, maar dat geldt voor vuurwerk ook.
Ik snap de hetze tegen vuurwerkpistolenwel, als het gaat om de gelijkenis met echte wapens.
Als vuurwerk is het totaal onschuldig en zelfs veiliger dan iets in de hand houden en aansteken.

Het is absoluut niet veiliger als gewoon vuurwerk. Die stomme patronen schieten alle kanten op als je ze uit een pistool schiet. Sommige patronen vliegen 5 meter door de lucht, andere patronen 12. Kortom er is geen touw aan vast te knopen wanneer die dingen knallen. LEVENSGEVAARLIJK! als je het mij vraagt. :)

in alle afgelopen jaars wisselingen die ik heb gehad heb ik zo n ding wel eens op zien duiken .
ik heb me vaak afgevraagt of deze dingen volgens de wet toegestaan waren .
de start post is mij super duidelijk en glas helder , ik weet genoeg :thumbsup:

kunnen ze die pistolen dan niet wat minder echt maken? zodat ze legaal worden in nederland. (mits er minder zware patronen in komen)

Gewoon verbieden en zwaar bestraffen. Ik heb zelf een verlof en moet aan allerlei regels en wetgevingen voldoen. Het is gewoon geen speelgoed. Of je moet net als ik en alle andere sportschutters en soort verlof aanvragen dan zou ik er geen problemen mee hebben.

Ben wel eens beschoten er mee.. Dit moet gewoon overal verboden worden, ook de patronen worden te veel misbruikt

Er is echter wel een type vuurwerk/alarmpistool wat legaal zonder vergunning kan worden gekocht in Nederland! Namelijk de "Röhm RG3" waarmee je ook patronen kan afschieten.

Kwam het toevallig een keer tegen.

EDIT: Er zijn wel meerdere alarmpistolen legaal en zonder vergunning te krijgen in Nederland, alleen weet ik niet of je daarmee patronen kan afschieten.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan