Het begon allemaal begin september. Ik zat met de vraag 'Ga ik beginnen met een lijstje maken of niet?' Er is nog zo weinig informatie over de nieuwe spullen en de prijzen waren nog niet eens bekend. Gelukkig heb ik dan toch weerstand geboden om het niet te doen.
Het werd vroeg donker, buiten werd het kouder en ja hoor..daar was het gevoel weer om een lijstje te maken..
Nou vooruit, we maken 1 lijstje, maar we stellen ons er niet teveel bij voor.
Van die ene vraag of ik ga beginnen met een lijstje maken komen er vervolgens meerdere:
- Waar ga ik mijn vuurwerk halen?
- Waar krijg ik het meeste vuurwerk gratis en/of korting?
- Als ik mijn budget nou met €50 verhoog kan ik die ene pot kopen die ik al zo lang wil!
Ach, jullie kennen het allemaal wel!
En dan is het 6 november, het is grijs buiten, het is weekend, ofwel tijd om met de hele familie een spel te doen. Bij het opentrekken van de kast liggen de kerstlampjes en kerstballen al klaar om opgetogen te worden. Nadat de avond is gevallen gebeurd dit dan ook! De sfeer begint nu echt te komen!
Uiteraard eerst nog even wachten tot 12 november; onze grote vriend uit Spanje komt aan in Dordrecht. Lekker de binnenstad in om alvast de smaak te pakken te krijgen van alle gezelligheid.
Dan duurt het een paar dagen en vervolgens gaat alles in sneltreinvaart:
- In het weekend van 2 en 3 december; samen met mijn vriendin naar Maastricht om, heb ik mij laten vertellen, de zeer gezellige kerstmarkt te bezoeken en sinterklaas inkopen te doen. Dan bij thuiskomst de eerste vuurwerkfolders bezichtigen;
- 5 december met de hele familie (16 man) sinterklaas vieren;
- Tussen sinterklaar en kerst alle folders doorspitten en mijn verjaardag vieren om het dan met mijn neefjes en vrienden over vuurwerk te hebben;
- Kerst vieren, gezelligheid met de familie;
En dan is het zo ver!
29 december om kwart voor 7 opstaan om rond 8 uur te beginnen aan de eerste verkoopdag! Aangezien het nog lekker rustig is eerst de bestellingen klaarmaken voor de ochtend en middag. Kijken wat mensen allemaal gekocht hebben en gissen voor wie het vuurwerk zal zijn.
Gezellig praatjes maken met mensen die het vuurwerk moeten ophalen en moeten wachten tot de bestelling is opgehaald. En uiteraard de mensen in de winkel helpen die totaal geen verstand van vuurwerk hebben maar toch voor een leuk bedrag willen besteden.
Dan is het half 6 's avonds; Een groot deel van de collega's gaan eten om rond 6 uur weer terug te komen. En dat betekent voor mij tijd om mijn vuurwerk op te halen!
Met zakken vol verlaat je de winkels en je voelt je echt een klein kind die eindelijk weer een lekker ijsje of pannenkoek hebt gegeten.
Eenmaal thuis aangekomen kom je erachter dat je je kamer niet goed hebt opgeruimd en dat je vuurwerk niet volledig uitgestald kan worden. Dan gooien we maar wat spullen die op het bureau staan op de grond; het opruimen komt wel weer na oud & nieuw. Rond half 10 ben je helemaal gesloopt van het werken en het vuurwerk. Tijd om het bedje in te gaan.
Dag 2: de mensen met de grote bestellingen komen meestal de voorbestelling ophalen. Soms loop je met 7 a 8 tassen mee naar iemands auto die voor een bedrag van €600 heeft besteld. Heerlijk om te zien!
Dag 3 -
31 december!
We staan dit keer om half 7 op. De laatste dag komen alle kinders nog een keer terug om nog een paar sloffen rotjes en andere rotzooi te kopen. Om half 8 staat de vrachtwagen al te wachten om uit te laden. Hierbij zitten 50 dozen met rotjes, bij elkaar 40 dozen babypijlen en 20 dozen meterpakketten. Dan is het 8 uur en gaat de winkel op en ja hoor gelijk al 10 klanten! En het vuurwerk is nog lang niet opgeborgen in de bunkers.
Dan is het rond 11 uur, de drukte neemt even af tot het lunchtijd is. Veel mensen denken dat het dan rustig is, dus komen ze met bakken aanzetten. Wat zorgt voor een uurtje dikke stress. Enfin, na 3 uur wordt de drukte minder, het begint te schemeren buiten en de eerste grote potten gaan de lucht in. Dan komt de baas naar ons en toe zegt: jongens, het is kwart over 5, de laatste klanten staan binnen, jullie mogen beginnen met opruimen!
Rond half 6 zijn alle klanten weg en is het tijd om je gratis vuurwerk uit te zoeken. De tijd van vuurwerk aansteken is dan nu eindelijk ook voor mij begonnen...
Al met al is het best een lang verhaal geworden. Wat kijk ik uit naar de komende periode! Heerlijk