Vuurwerkoverlast in Utrecht neemt enorm toe

Jorn89

VWC lid
Het aantal klachten over vuurwerkoverlast in Utrecht stijgt nu al explosief. Waren er de afgelopen jaren in oktober gemiddeld nog geen dertig klachten, dit jaar is er al 126 keer overlast gemeld.

De overlastmeldingen komen uit vrijwel alle wijken, zegt de gemeente Utrecht in antwoord op vragen van D66. Dit jaar worden er vanaf 10 december twee teams met ieder drie opsporingsambtenaren ingezet om de overlast aan te pakken.

Ook komt er een speciaal telefoonnummer om overlast te melden. De klachten gaan niet alleen over méér vuurwerkknallen. Het vuurwerk wordt ook veel zwaarder, met meer herrie en schade als gevolg.

Leo Groeneveld van pyrotechniek Nederland, de brancheorganisatie van vuurwerkhandelaren, ziet daarin een nog steeds stijgende trend. ,,Nog steeds worden de explosieven elk jaar zwaarder. Het gaat steeds vaker om echte bommen.''

Heeft u ook last van grote vuurwerkknallen in uw wijk? Laat het weten op onze Facebookpagina.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht...werkoverlast-in-Utrecht-neemt-enorm-toe.dhtml

Ik woon zelf in Utrecht (Overvecht), het is hier gewoon veel rustiger dan afgelopen jaren.

Volgens mij valt het ook allemaal wel mee. Ik woon zelf ook in de provincie Utrecht en het is hier nog nooit zo rustig geweest. Kom regelmatig in Utrecht en nog nooit wat gehoord. het wordt zo te zien allemaal weer groter en erger gemaakt dan dat het is..

Ach het manipuleren van mensen is ook een vak.als ik in de avond vuurwerk afsteek voor een flat hebben ook30 mensen dat gezien en hun bellen de politie heb je al 30 incidenten terwijl het maar om 1 vuurwerk actie gaat.pfff bahbah

Leo Groeneveld van pyrotechniek Nederland, de brancheorganisatie van vuurwerkhandelaren, ziet daarin een nog steeds stijgende trend. ,,Nog steeds worden de explosieven elk jaar zwaarder. Het gaat steeds vaker om echte bommen.''

het lijkt mij heel stug dat leo dit zo gezegd heeft. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat de voorzitter van de bpn net zulke sensatie taal gebruikt als de media zelf..

het lijkt mij heel stug dat leo dit zo gezegd heeft. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat de voorzitter van de bpn net zulke sensatie taal gebruikt als de media zelf..
Ach hypocriet eigenbelang als je je als branche niet genoeg afzet tegen bv de cobrashellgranaat projectielen is er volgens mij de angst dat ze straks nog geen trektouwtje meer mogen verkopen.

Hier in Zeist hoor ik wel het nodige maar om nou te zeggen dat het meer is dan andere jaren, en of ik er last van heb? Nou nee:D

Of het nou waar is of niet maakt eigenlijk niet eens meer uit,wat ik niet snap is dat zij met dit soort acties nou net jongeren aanzetten om overlast te veroorzaken,kijken of ze een melding op FB kunnen krijgen door het vuurwerk dat ze afsteken. Ik zie dit meer als uitlokking dan voorkomen van.
Daarbij is FB natuurlijk het slechtste medium om iets te melden,omdat je met je meestal echte naam en al in beeld komt.

Misschien zou het handiger zijn als de woordvoerder van vuurwerkverkopend Nederland zich wat genuanceerder zou uitlaten en geen olie op het vuur zou gooien van de discussie rondom vuurwerk.

De klachten nemen toe omdat steeds meer mensen de moeite nemen om te zeiken, steeds meer mensen klagen over alles wat ze niet leuk vinden. En maar zeggen dat Nederland het land van verdraagzaamheid is, verdraagzaamheid ja, behalve voor de dingen die je niet leuk vind :frusty: Ik heb met oud&nieuw in NL soms zelfs regelrechte bedreigingen gehad van mensen op straat; terwijl ik altijd netjes wacht tot ze voorbij gelopen zijn voor ik iets afsteek en kijk of er geen honden in de buurt zijn.

Dat er steeds meer klachten komen hebben we voor een groot deel te danken aan de onruststokers van groenlinks denk ik.

Dat getreiter leugens alles benoemen of het een bom en gevaarlijk is en maar meer zeiken en nog meer en weer een jaar etc totdat en je kan er ''de klok op gelijk zetten'', dat iemand doordraait en een persoon te grazen neemt die de hobby wil verbieden, pak slaag of erger.

Vroeger was dat in vergelijking een groot verschil saamhorigheid mensen gunden elkaar hun pleziertje. Werd dat door autoriteiten ter discussie gesteld nou dan zal je het wel zien. Toen kwamen ze op een andere benadering terug, jongens luister we willen praten om
tot een gezamenlijk iets te komen dat iedere partij tevreden is.

Nu niet het word opgelegd van zo ik heb een idee en dat moet het dan maar worden.

De klachten nemen toe omdat steeds meer mensen de moeite nemen om te zeiken, steeds meer mensen klagen over alles wat ze niet leuk vinden. En maar zeggen dat Nederland het land van verdraagzaamheid is, verdraagzaamheid ja, behalve voor de dingen die je niet leuk vind :frusty: Ik heb met oud&nieuw in NL soms zelfs regelrechte bedreigingen gehad van mensen op straat; terwijl ik altijd netjes wacht tot ze voorbij gelopen zijn voor ik iets afsteek en kijk of er geen honden in de buurt zijn.

Dat er steeds meer klachten komen hebben we voor een groot deel te danken aan de onruststokers van groenlinks denk ik.
Juist daarom voelen de mensen die iets tegen vuurwerk hebben rugdekking en bellen om de haverklap bij het horen van een nitraatje lekker aandikken schilderij van de muur etc en de overheid staat weer voor de deur.

Misschien zou het handiger zijn als de woordvoerder van vuurwerkverkopend Nederland zich wat genuanceerder zou uitlaten en geen olie op het vuur zou gooien van de discussie rondom vuurwerk.

Het is geen olie op het vuur gooien,meer een groot verschil maken in legaal en illegaal. Daarbij aangeven dat het steeds gekker word met de illegale knallers. Hij moet ook afstand nemen van het illegale spul zodat hij het legalen goed kan neerzetten en daar voor opkomen in de tweede kamer, Het probleem ligt ook voor 99% bij het illegalen.

Ik woon in zuid-oost brabant en normaal gesproken begint men al rond half Oktober hun knallers te laten horen maar tot nu toe is het echt muisstilletjes.

Back
Bovenaan