Vuurwerkkopers misleid met nepwebsites

ylke

VWC lid
AMSTERDAM -
Potentiële kopers van illegaal vuurwerk zijn om de tuin geleid door nepwebsites. Ze bestelden zwaar verboden vuurwerk op deze zogenaamde vuurwerksites. Bijna 500 bestellers zijn op deze manier ontmaskerd. Dat meldt de Stichting VeiligheidNL zondag op haar website.

De stichting is de drijvende kracht achter de Task Force Opsporing Vuurwerkbommenmakers (OVB) die samenwerkt met de politie.

De potentiële kopers kregen na hun bestelling geen vuurwerkpakket, maar een videoboodschap in de inbox van hun e-mail. In de video spreekt een Amsterdamse politiewoordvoerster de koper persoonlijk en waarschuwend toe. Bovendien ontvingen de bestellers een brief met een soortgelijke waarschuwing.

Volgens de Stichting VeiligheidNL heeft deze actie grote onrust veroorzaakt onder liefhebbers van explosief vuurwerk. „We hebben er met de preventieactie voor gezorgd, dat het online bestellen niet langer als veilig en anoniem gezien werd en dat bestellers de webshops die zwaar verboden vuurwerk aanboden niet meer vertrouwden”, aldus de stichting. Bovendien hebben sommige Poolse webshops spontaan gemeld geen bestellingen uit Nederland meer te accepteren.

De actie is vooral opgezet omdat het versturen per post van zwaar vuurwerk levensgevaarlijk is voor de postpakketbedrijven en hun werknemers. Bij in beslag genomen pakketten blijkt dat vuurwerk al tijdens het transport kruit is gaan lekken.

Bron

de besteler waren geen liefhebbers lijkt mij die zijn wel slimmer. Qua hoe ze eraan komen hou het maar op de domme laat besteller.

De mensen die zijn gepakt met deze actie zullen niet de meest snuggere zijn. Het is al niet heel slim om online dit soort producten te bestellen, en om dat bij een site te doen die niet is geverifieerd is nog veel dommer.

Ik vind het overigens wel schandalig dat mensen die werken bij bezorgbedrijven risico lopen terwijl ze daar niet voor hebben getekend of voor worden gecompenseerd. Ik vind dit het meest kwalijke aan het hele online bestellen van zwaar, massa-explosief, vuurwerk.

Persoonlijk ben je geen liefhebber als je zulk zwaar vuurwerk over de post laat komen vind ik.
Dat de Taskforce het op deze manier deed waren sommige al wel achter denk ik.

Dit nieuwsbericht verteld dan ook weer niet alles.Er zijn dit jaar uitgezonderd van deze actie nauwelijks pakketten onderschept door de desbetreffende bedrijven.
Er werd zelfs door PostNL gezegd dat ze er niet op konden controleren omdat openmaken niet mocht.

Kortom,hou het lekker bij legaal spul:).

Het gaat om een nieuw opgezette website met een tamelijk verdacht aanbod. Dat er niet werd geleverd was al snel algemeen bekend. Als er dan toch al maar liefst 500 mensen zijn die hier toch in zijn getrapt, kun je nagaan hoeveel bestellingen er dan worden gedaan bij echte webwinkels, en hoeveel pakketten met vuurwerk er dus echt worden bezorgd. Deze handel is nog groter dan ik dacht.

Persoonlijk ben je geen liefhebber als je zulk zwaar vuurwerk over de post laat komen vind ik.

Ik vind persoonlijk dat je geen vuurwerkliefhebber bent als je alleen van vuurwerk houdt wat aan de Nederlandse regels voldoet.

Enfin, maar dit is gewoon pure zwendel en ze flikken het alweer. Zij maken zich schuldig aan oplichting en dat is strafbaar, sterker nog DAT is een misdrijf. Maar dat de Taskforce zelf maling heeft aan de wet wat al bekend. Beetje Teeven mentaliteit he!

Ik vind persoonlijk dat je geen vuurwerkliefhebber bent als je alleen van vuurwerk houdt wat aan de Nederlandse regels voldoet.

Ik denk dat het vooral gaat over het stukje 'over de post'. Als je het zo graag wilt hebben, haal het dan lekker zelf op.

En de discussie wanneer je wel en niet een liefhebber bent hoeven we niet te voeren lijkt me. Ik ken mensen die de hele wereld afreizen voor shows, festivals, etc. Deze mensen vermaken zich in NL uitsluitend met legaal spul. Zijn dat geen liefhebbers?

Allemaal liefhebbers, allemaal op hun eigen manier. Al dat gedoe met "je bent geen liefhebber als..." vind ik onzin. Mensen kunnen voor zichzelf prima bepalen of ze liefhebber zijn.

Hey maar als die nepsites dab toch onder rembours versturen, dan laat je de bestelling toch op het lokale politie bureau afleveren. Hahahaha. Kijken of ze daar dan ook nog brieven heen gaan sturen. LoL

Zou dit ook nog eens onder fishing kunnen geschoven worden?
Het clonen van website met als doel gegevens te achterhalen is fishing.

İk zij het toen ook al.. Dat de server in pl. Stond alleen de eigenaar geregistreed in amsterdam.. İk had zelfs een exacte adres.. :devil:

Ik vraag mij wel af hoe dat zit met al die mensen die betaald hebben en niks ontvangen. Krijgen die hun geld terug? Ergens zou het een goede les zijn mochten ze het niet terug zien, maar ethisch is dat dan weer alles behalve.

Persoonlijk vindt ik het wel erg super doordacht van de politie.
Ik heb persoonlijk niks met illegaal vuurwerk. Daarnaast heb ik thuis 2 jongens die in de toekomst ook vuurwerk willen gaan afsteken en dan hoop ik ook dat ze die illegale knallers niet aanraken.
Maar als het Nederlandse vuurwerk zo zijn opmars blijft volhouden heb ik er een goed gevoel bij dat ze het hier blijven bestellen.

Back
Bovenaan