Vuurwerkimporteur riskeert 55.000 euro boete

Torrr

VWC lid
KAPELLEN - Vuurwerkimporteur Alpeco zou zich niet gehouden hebben aan de reglementering rond de verkoop van vuurwerk. Het Openbaar Ministerie heeft een geldboete van 55.000 euro gevorderd.

‘We beramen het vermogensvoordeel op 571.000 euro en willen dat het bedrag verbeurd wordt verklaard’, zei de procureur gisteren.

Bij een controle van een voertuig trof de politie vuurwerk met te veel springstof aan. ‘Acht tot negen kilogram, in plaats van de toegelaten één kilogram.’

De verdediging van de firma was het oneens. ‘Het vuurwerk bevatte maar 900 gram teveel springstof.’

Inspecteurs besloten de firma te controleren en merkten onregelmatigheden op. Er waren geen computerbestanden voorhanden die de wekelijkse balans bijhouden. ‘De bestanden zijn naar China gestuurd omdat er begin 2011 een computercrash plaatsvond’, verklaarde de directie van Alpeco.

‘Vreemd dat er geen back-ups werden genomen’, zei de procureur.

Apelco riskeert nu een fikse boete van 55.000 euro. ‘Het blijft zelfs na de controles bewust de oude wetgeving toepassen. Blijkbaar zijn de leveringen aan Nederland belangrijker dan de veiligheid.’

Vonnis op 25 juni.

Bron

Vandaar, eindelijk opheldering over alpeco, ben benieuwt of ze de winkel grondig gaan aanpakken!
Zullen wel onder extra toezicht komen te staan.

Is het Harry niet, is het Alpeco wel!
Wanneer begint Zena met dit soort dingen? :p

Harry? Uuh is die ooit vervolgd dan??
Niet vals beschuldigen he:wink:

Ben benieuwd.. ik heb de eerste 500grams bonbridge cake van de week mogen zien!
En dat belooft aardig wat goeds!

Harry? Uuh is die ooit vervolgd dan??
Niet vals beschuldigen he:wink:

Ben benieuwd.. ik heb de eerste 500grams bonbridge cake van de week mogen zien!
En dat belooft aardig wat goeds!

Doelde meer op het "meer dan legaal is toegestaan" gedeelte.
Ach.. Iedereen kent de verhalen van "vroegâh" bij Harry wel neem ik aan :wink:

Ik mocht er eigenlijk niet heel veel over vertellen.
Het gaat om
30sh 500grams cake's.
Ter grote van de wolf black dragon box cakes (30mm tubes).
Deze gaan (mits goed gekeurd door de winkelier) deze zomer verkocht worden bij onderandere Harry en pieter Loots.(Loots vuurwerk)
Ik heb een cake in me handen gehad.
Zwart label met rode afwerking (beetje strake bonbridge style zoals bij hun 19sh cakes)
Het ging om een Golden willow cake!
Er gaan diverse cake's van deze serie op de markt komen , zoals ik begrepen heb.
Ut zag er iig goed uit en deed mij meteen aan de oude 49shotjes enzv denken.
De prijs mag ik nog niet vrij geven.
Maar ut wordt wel een tipische Bonbridge prijs.
(Maar voor goede Bonbridge kwaliteit wil ik best betalen)
Ook komt deze cake(s) ter introductie, in de Loots vuurwerk promo.
De prijs die je dan betaald vind ik wel aantrekkelijk:wink:
Ik hoop dat ik voldoende info heb verschaft.
Meer mag en kan ik er nog niet van zeggen.
Maar Bonbridge gaat dus terug komen.

Oja.. ik ben zo stom geweest om geen foto te maken..
SORRY!:P

KAPELLEN - Vuurwerkimporteur Alpeco zou zich niet gehouden hebben aan de reglementering rond de verkoop van vuurwerk. Het Openbaar Ministerie heeft een geldboete van 55.000 euro gevorderd.

‘We beramen het vermogensvoordeel op 571.000 euro en willen dat het bedrag verbeurd wordt verklaard’, zei de procureur gisteren.

Bij een controle van een voertuig trof de politie vuurwerk met te veel springstof aan. ‘Acht tot negen kilogram, in plaats van de toegelaten één kilogram.’

De verdediging van de firma was het oneens. ‘Het vuurwerk bevatte maar 900 gram teveel springstof.’

Inspecteurs besloten de firma te controleren en merkten onregelmatigheden op. Er waren geen computerbestanden voorhanden die de wekelijkse balans bijhouden. ‘De bestanden zijn naar China gestuurd omdat er begin 2011 een computercrash plaatsvond’, verklaarde de directie van Alpeco.

‘Vreemd dat er geen back-ups werden genomen’, zei de procureur.

Apelco riskeert nu een fikse boete van 55.000 euro. ‘Het blijft zelfs na de controles bewust de oude wetgeving toepassen. Blijkbaar zijn de leveringen aan Nederland belangrijker dan de veiligheid.’

Vonnis op 25 juni.

Bron

Dat België wordt per jaar ook "het vuurwerkland bij uitstek" Polen en dat soort landen gaat zo flink winnen de komenden jaren

Bericht van Ylke :

KAPELLEN - De correctionele rechtbank in Antwerpen heeft vuurwerkimporteur Apelco uit Kapellen een boete van 27.500 euro opgelegd.

Twee controles brachten aan het licht dat de groothandel in vuurwerk op grote schaal illegaal vuurwerk verkocht.

Volgens het openbaar ministerie bevatte het vuurwerk acht tot negen kilogram springstof, terwijl slechts één kilogram is toegelaten. ‘We beramen het vermogensvoordeel op 571.000 euro’, zei openbaar aanklager Marc Van Cauteren.

De verdediging betwistte de aantijgingen en hield de hoeveelheid springstof op 1,9 kilogram.

Apelco moet nu 27.500 euro ophoesten en een bedrag van 100.000 euro wordt verbeurd verklaard

Bron

Deze uitspraak kan ook grote gevolgen hebben voor firmas zoals Original, Loots enzovoorts. Aangezien de meeste klanten daar ook meer kopen dan de maximum toegestane hoeveelheid van 1kg kruit per persoon

Back
Bovenaan