Vuurwerkdode stak het zelf aan

Ik hoop dat ze de toedracht nog wel gaan onderzoeken. Anders komen de verhaaltjes weer dat ons vuurwerk zo gevaarlijk is. Het lijkt me zeker dat het illegaal was, dan denk ik een shell.

Zeker weten kan je het nooit 1a2b... als jij een bombette uit een dikke legale cake op je bakkes krijgt wordt je ook niet vrolijk!

Was een keer op tv een interview met proffesioneel vuurwerk afsteker die 100% zeker wist dat je er niet dood aan kan gaan.

Natuurlijk kan je daar dood aan gaan wel is gezien met hoeveel geweld een bombette de lucht in wordt geschoten?

Toevallig vandaag nog ja:wink: Maar dood gaan door een bombette tegen je aan te krijgen?! lijkt me sterk. Maarja, laten we afwachten wat er uit onderzoek zal blijken.

Toevallig vandaag nog ja:wink: Maar dood gaan door een bombette tegen je aan te krijgen?! lijkt me sterk. Maarja, laten we afwachten wat er uit onderzoek zal blijken.

Nou ja tegen je aan is wel anders dan in je gezicht,maar goed in de media praten ze over zwaar vuurwerk.
Dus het lijkt me sterk dat het hier om legaal vuurwerk gaat.

Als jij een bombette van een grote doorlontbox in je ggezicht krijgt dan zal je dat niet meer na kunnen vertellen.

Als jij een bombette van een grote doorlontbox in je ggezicht krijgt dan zal je dat niet meer na kunnen vertellen.

Nope, er is een filmpje van iemand die een bonbridge 30mm 1.4g 100 shots aanstak en 1 bombette in zijn gezicht klapte heeft het gewoon overleefd, wel zware kneuzingen in het gezicht omdat de bombette afketst.

30mm snelheid uit de tube is 12 km/uur, 6 inch snelheid uit de mortier is 24 km/uur.

Massa bombette 30mm is hooguit 50 gram, massa 6 inch shell is meer als 1 kilo.

30mm snelheid uit de tube is 12 km/uur, 6 inch snelheid uit de mortier is 24 km/uur.

hehehe we hebben een kenner in huis.. :wink:

we gaan even een vergelijk doen...

24Km/uur zo hard fiets je gemiddeld.. ga jij eens 24km/uur fietsen dan schiet ik er een shell 150mm naast af.. zullen we wedden dat jij nog niet 5 meter verder bent en die shell al dik 100? Wat Kwintos zegt klopt aardig een 150mm shell gaat met forse kracht instant 100en kilometers per uur de lucht in.

Nope, er is een filmpje van iemand die een bonbridge 30mm 1.4g 100 shots aanstak en 1 bombette in zijn gezicht klapte heeft het gewoon overleefd, wel zware kneuzingen in het gezicht omdat de bombette afketst.

Massa bombette 30mm is hooguit 50 gram, massa 6 inch shell is meer als 1 kilo.

Je zegt zelf dat hij is afgeketst? Ik herinner me nog een foto van een man die zijn hoofd verloor nadat een 2.5 inch in zijn gezicht afging. Die was hartstikke dood, dus ik denk dat het bij 1.2'' niet heel veel verschillend zal zijn de kracht en klap van zo'n ding op zo een korte afstand is enorm.

Het ligt er ook wel aan hoe je wordt geraakt als het om een 30mm bombette gaat denk ik.
Maar dat het dodelijk kan zijn lijkt me wel duidelijk.

Je zegt zelf dat hij is afgeketst? Ik herinner me nog een foto van een man die zijn hoofd verloor nadat een 2.5 inch in zijn gezicht afging. Die was hartstikke dood, dus ik denk dat het bij 1.2'' niet heel veel verschillend zal zijn de kracht en klap van zo'n ding op zo een korte afstand is enorm.

Nou ik denk dat dat wel heel erg verschillend zou zijn. 1,2" of 2,5" daar zit een behoorlijk verschil tussen. Een 1-1,2" bombette is gewoon niet krachtig genoeg om iemand te doden. Ook niet al s het bij iemand in het gezicht schiet. Een 2" shell begint al een ander verhaal te worden, en als je met je hoofd boven een 2,5"/3" hangt terwjl de shell afgaat ben je gegarandeerd dood.

Maargoed..

Dat is per situatie natuurlijk verschillend. Er kan van alles aan de hand zijn. Man met al ietwat zwakke aderen in zijn hoofd. Bombette recht in je oog, etc...

Daarom, wat de toedracht ook is, moet je nooit verslappen en nooit met je hoofd boven een cake zitten.
al met al wel verschrikkelijk erg dat dit gebeurd.
greetzz

Nou ik denk dat dat wel heel erg verschillend zou zijn. 1,2" of 2,5" daar zit een behoorlijk verschil tussen. Een 1-1,2" bombette is gewoon niet krachtig genoeg om iemand te doden. Ook niet al s het bij iemand in het gezicht schiet. Een 2" shell begint al een ander verhaal te worden, en als je met je hoofd boven een 2,5"/3" hangt terwjl de shell afgaat ben je gegarandeerd dood.

Maargoed..

Ik snap eigenlijk niet hoe zoiets kan gebeuren. Je laat de 2,5 of 3 inch in de buis zakken zonder je hoofd erover te buigen. Eens hij in de buis zit, kijk je niet meer in de buis. Je steekt het lont aan. Het is zo simpel en toch gaat het soms fout.

Ik snap eigenlijk niet hoe zoiets kan gebeuren. Je laat de 2,5 of 3 inch in de buis zakken zonder je hoofd erover te buigen. Eens hij in de buis zit, kijk je niet meer in de buis. Je steekt het lont aan. Het is zo simpel en toch gaat het soms fout.

Ja maar als je zomaar shells gaat schieten zonder je er in te verdiepen dan vraag je om problemen.
De meeste denken dan ah lekker lang lont maar weten dan niet dat het om quicfuse gaat.

Back
Bovenaan