Vuurwerkdode Enschede; OM eist 18 maanden cel tegen buurman: ‘Ik wou dat je sorry zei

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurwerkdode Enschede; OM eist 18 maanden cel tegen buurman: ‘Ik wou dat je sorry zei

Hij had hem nog de hand geschud, en een gelukkig nieuwjaar gewenst. Een paar minuten en een gigantische vuurwerkexplosie later was zijn buurman, Henk Kempers uit Enschede, er niet meer. Het OM houdt Teun N. (33) daarvoor verantwoordelijk en wil dat hij 18 maanden de cel in gaat. Hij ontkent. „Ik had alleen kindervuurwerk.”

De woorden van de nabestaanden gingen door merg en been. „Ik wil tegen de verdachte zeggen: je weet wat je gedaan hebt. Het maakt niet uit of je wel of niet naar de gevangenis gaat”, zo las een oom de verklaring van de jongste zoon (14 jaar) van Henk Kempers voor. „Je weet wat je gedaan hebt en dat zal je achtervolgen (…). Je hebt niet alleen mijn vaders toekomst gestolen, maar ook de mijne. Ik wou dat je sorry zei.”

Teun N., de man die verdacht wordt van het veroorzaken van de vuurwerkexplosie, die op 1 januari 2019 de dood van de 54-jarige Enschedeër tot gevolg had, hoorde het, maar keek niet om. Ook niet toen de ex-vrouw van Kempers zich rechtstreeks tot hem richtte. Ze vertelde over de eenvoudige dingen, die niet meer eenvoudig zijn sinds zijn dood. Verjaardagen en diploma-uitreikingen van de kinderen, die straks ook hun eerste baan verdienen, gaan trouwen en hopelijk kinderen krijgen. Momenten die ze anders samen hadden kunnen delen, maar hen door de explosie ontnomen zijn.

Onverschillig
„In de krant zei je advocaat dat je het zwaar had. Waarmee dan? Ik heb het niet gemerkt. Of heb ik iets gemist?” Van empathie merkte ze niets, in de afgelopen twee jaar. „Je keek onverschillig weg, als je ons op straat tegenkwam.”

Meest pijnlijk was misschien wel het feest, dat N. op de dag na zijn vrijlating in de straat gaf. Na 17 dagen voorarrest knalde de muziek tot laat door de speakers. „We hebben huilend in bed gelegen. Hoe kon je?” De verdachte voelde niet de behoefte om te reageren. „Dat ik die vrijdag feest vierde; ik was de volgende dag jarig. Verder heb ik niets te vertellen.”

We hebben huilend in bed gelegen. Hoe kon je?

Ex-vrouw
Oorlogsgebied
De Gerststraat in Enschede veranderde op 1 januari 2019, vlak na middernacht, in een oorlogsgebied. Een ontploffing bij een aanhanger vol hout deed ramen barsten en iedereen schrikken. Experts berekenden later dat er voor zo’n explosie kilo’s aan flitspoeder nodig is, onwaarschijnlijk is het dat dit van Nederlands consumentenvuurwerk kwam. De klap werd Henk Kempers fataal; hij werd geraakt door een rondvliegend object, dat een grote open wond rond zijn borstbeen veroorzaakte. Reanimeren had geen zin meer.

Live op Facebook
Volgens het Openbaar Ministerie is Teun N. daarvoor verantwoordelijk. Volgens de officier van justitie heeft hij een cakebox aangestoken - een zogeheten TXB923, met 300 knallen - op zijn aanhanger. Belangrijk bewijs daarvoor is een video, gemaakt door Kempers zelf. Hij was op dat moment ‘live’ op Facebook - waar hij kijkers vertelt: ‘het grote vuurwerk komt zo’. Wat hij nooit kon bevroeden, was dat hij zijn eigen dood streamde.

Op de beelden - die snel van internet verwijderd werden - is niet te zien wie de box aanstak, maar is wel te zien en te horen dat het 75 vuurwerkknallen lang goed ging. Wat er daarna gebeurde, is onduidelijk. Volgens het OM kan het zijn dat de box te dicht bij ander vuurwerk heeft gelegen, of dat er ander vuurwerk bij of op de aanhanger is gegooid. Een derde scenario is dat er een fabricagefout of een ‘inwendige beschadiging’ aan de vuurwerkbox zat. Het OM gaat uit van dat laatste.

Mortierbommen
Teun N. zelf ontkent dat hij verantwoordelijk is voor de explosie. „Het kwam honderdduizendprocent zeker niet van mijn aanhanger af.” Ja, in andere jaren had hij wel eens illegaal vuurwerk. Stak hij mortierbommen, zogeheten shells, af in speciaal daarvoor bedoelde buizen. Die stonden nu ook weer in de straat, maar niet voor gebruik. De kruitsporen van illegaal vuurwerk die erin werden gevonden, moesten van een jaar eerder zijn, zo bevroedt hij.

En dat er op zijn telefoon foto’s zijn gevonden van de desbetreffende cakebox? „Iemand wilde die mij verkopen, maar ik vond hem te duur.” Zelf had hij alleen - voor 300 euro - ‘kindervuurwerk’ gekocht.

Ander verhaaltje
Donderdag sprak hij in de rechtbank voor het eerst. „Het is lullig dat ik ervoor aan word gekeken. Dat dit mij toegeschoven wordt.” De Enschedeër reageerde geïrriteerd op de verklaringen van omwonenden, die hem aan het incident linken. Dat zelfs zijn vader, die ook in de straat woont, belastend over hem verklaarde… „Als je die drie keer zou verhoren, zal ie iedere keer een ander verhaaltje vertellen.”

Het meest verbolgen is hij echter over een andere getuige. Een vriend van hem, die eerder tweewekelijks bij hen over de vloer kwam, maar zich na die fatale nieuwjaarsnacht nooit meer heeft laten zien. Volgens N. had deze man ‘de hele auto vol liggen met vuurwerk’ en heeft hij overdag meerdere stukken illegaal vuurwerk in de straat afgestoken. Indirect wijst hij hem aan als verantwoordelijke. „Hij wil ‘een schone jas’ kopen.” Bewijs heeft hij echter niet.

Het is lullig dat ik ervoor aan word gekeken. Dat dit mij toegescho*ven wordt

Teun N.
Vaker aantoonbaar gelogen
Het OM noemt de verklaring van Teun N. ‘volstrekt ongeloofwaardig’. „Hij heeft vaker aantoonbaar gelogen”, aldus de officier. Zo zou al het vuurwerk dat hij in 2018 voor oud en nieuw had gekocht, afkomstig zijn van de Intratuin. Maar op de bonnetjes die hij overlegde, ontbraken artikelen die door de politie wel bij hem gevonden werden. En het tuincentrum zelf liet weten dat type vuurwerk nooit te verkopen.

Teun N. heeft anderen niet in gevaar willen brengen, maar was wel ‘verwijtbaar onvoorzichtig’: hij had anders moeten en kunnen handelen, aldus het OM. Op de box staat dat er risico’s zijn. Dat alleen professionals het mogen afsteken. „Hij heeft ongeoorloofde risico’s genomen”, zo sprak de officier. „Hij heeft toegestaan dat mensen dichtbij stonden, terwijl regels voorschrijven dat 120 meter afstand nodig is. Dat is niet voor niets.” Een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 18 maanden is volgens het OM een passende straf.

https://www.tubantia.nl/enschede/vu...gen-buurman-ik-wou-dat-je-sorry-zei~ae51999b/

Back
Bovenaan